Jag har massa uttag som är ojordade och i samband med ny eldragning och köksrenovering tänkte jag passa på att styra upp detta:
Är en mix med gammalt och nytt. Hur skulle ni göra med detta? Byta ut det gamla proppskåpet mot ett nytt och ha olika elcentraler fortsatt bredvid varandra? En höftning på kostnad?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är en mix med gammalt och nytt. Hur skulle ni göra med detta? Byta ut det gamla proppskåpet mot ett nytt och ha olika elcentraler fortsatt bredvid varandra? En höftning på kostnad?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Vilka skäl finns för att göra något då?
Jag ser två JFBer, bra, men skyddar de hela anläggningen?
Det är det enda tekniska skäl jag kan se.
Sedan finns ju estetiska och praktiska skäl. Det verkar gott om oanvända säkringar i gamla centralen så den är onödigt stor, om det nu är ett skäl.
Jag ser två JFBer, bra, men skyddar de hela anläggningen?
Det är det enda tekniska skäl jag kan se.
Sedan finns ju estetiska och praktiska skäl. Det verkar gott om oanvända säkringar i gamla centralen så den är onödigt stor, om det nu är ett skäl.
JFB skyddar allt förutom golvvärmen under klinker i en hall där man tar av sig blöta ytterskor - så den har jag inte vågat använda ännu.Bo.Siltberg skrev:
Annars är väl bytet mer att slippa joxa med proppar när något går. Också ett bra läge att själv få överblick vad som går till vad etc. Märkningarna stämmer ej.
Om något nu ska ändras så byt allt till en enda kapsling. Annars, in med golvvärmen under samma JFB som resterande.
Intressant att det inte verkar så givet att låta den äldre centralen ersättas. Jag är ganska okunnig på el men kan bjuda på lite bilder för hur det såg ut här hemma innan elektrikern säkrade upp. Fick mig nog att tro att det måste bytas en hel del!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ptja, jag brukar kunna förespråka en ny central rätt ofta. Men i många fall av estetiska skäl. Men visst.. tycker man själv samt elektriker att det kanske ser lite hemmapulat ut så låt dom göra om rubbet. Ny central och dra om allt. Om inte annat så för känslans och nattsömnens skull. Råkar veta att firman på klisterlapparna på centralen är ett bra gäng så ring dom.
Klicka här för att svara