Nissens
Det finns ju många smartplugs som är styrda av diverse mer eller mindre intelligenta system. Jag söker en smartplug som går att styra med astrour. Det bästa hade ju varit om funktionen finns inbyggd så att man bara konfigurerar den.

Någon här som sett något sådant? :)

som ett exempel kan nämnas Shelly (Wi-Fi) som har "astrour" -- alltså tänder/släcker efter solen upp-/nedgång -- det finns väl flera andra system

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
TP-links smartplugg kan styras efter upp nedgång av solen med. Och man kan säga exv "slå på 20 min före solnedgång"

Styrs via appen väldigt enkelt.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
harka harka skrev:
som ett exempel kan nämnas Shelly (Wi-Fi) som har "astrour" -- alltså tänder/släcker efter solen upp-/nedgång -- det finns väl flera andra system
Jo, men som jag nämnde vore det toppen att ha det inbyggt i plugen.. men det kanske inte finns...

Nissens
Appendix Appendix skrev:
TP-links smartplugg kan styras efter upp nedgång av solen med. Och man kan säga exv "slå på 20 min före solnedgång"

Skall kolla dem, har missat TP-links..

astrouret är inbyggt in Shelly-pluggen, till exempel https://www.netonnet.se/art/smarta-hem/smart-el/smart-plugs/shelly-shelly-plug-s/1015322.16606/

scheman, lat/long (för att beräkna solens företeelser) och så vidare ställs in via en app i telefönen

(måste dock säga om just Shelly-pluggens WiFi-räckvidd att den imponerar inte på mig -- min erfarenhet är att man bör helst vara ganska nära routern vid den första initiala konfigurationen, sen klarar den sig utstationerad på lite längre avstånd)

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Appendix Appendix skrev:

Jag hittar ingenting om TP-links smartplugg och astrour... vad behöver man mer än pluggen och en smartphone för att det skall fungera?

om Shelly (jag har ingen erfarenhet av TP-link):

ska kanske förtydliga med att Shelly-pluggen behöver internetuppkoppling då styrningen kommer från molnet, medan inställningarna sker via appen

jag gillar Shelly-produkterna men dom är lite techy, alltså inte lika användarvänliga som ett konventionellt astrour (fast et vete sjutton om dom är så lätta heller)

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
H
Om jag förstår dig rätt så vill du slippa gatewayen. Vad jag vet så är det bara möjligt med shelly.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
harka harka skrev:
om Shelly (jag har ingen erfarenhet av TP-link):

ska kanske förtydliga med att Shelly-pluggen behöver internetuppkoppling då styrningen kommer från molnet, medan inställningarna sker via appen

jag gillar Shelly-produkterna men dom är lite techy, alltså inte lika användarvänliga som ett konventionellt astrour (fast et vete sjutton om dom är så lätta heller)
Då vill jag förtydliga att det är inte alls nödvändigt med internetuppkoppling för Shelly. Att använda internetuppkopplingen är kanske det enklaste för många, men det är inte nödvändigt.
Jag har 10-15 st hemma och har 2 exponerade mot nätet för tillfället, för de övriga tillåts endast lokal trafik i mitt eget nätverk mellan enheten och min Home Assistant-installation.

• Gilla
harka
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Då vill jag förtydliga att det är inte alls nödvändigt med internetuppkoppling för Shelly. Att använda internetuppkopplingen är kanske det enklaste för många, men det är inte nödvändigt.
Jag har 10-15 st hemma och har 2 exponerade mot nätet för tillfället, för de övriga tillåts endast lokal trafik i mitt eget nätverk mellan enheten och min Home Assistant-installation.
men måste man ha nått internet för att den ska funka sen? Om jag konfigurerar den inne i huset till astrour tex. Kan jag sen sätta den i garaget där det inte finns nät/mycket dåligt, och den fungerar och minns själv vilken dag det är osv?

B Bullebock skrev:
men måste man ha nått internet för att den ska funka sen? Om jag konfigurerar den inne i huset till astrour tex. Kan jag sen sätta den i garaget där det inte finns nät/mycket dåligt, och den fungerar och minns själv vilken dag det är osv?
Den måste ha kontakt med något som håller koll på tiden åt den.
Det kan lösas lokalt eller med internet, men något nätverk behöver den.

tveksamt tveksamt skrev:
Hur löser man det 'lokalt' menar du?

tveksamt tveksamt skrev:
mao behöver den ha wifi:( men vafan clasolssons smartplug behöver bara internet när man ska styra den med luren eller ändra schema. Sen funkar den dom tiderna man satt… men den har inte astrour

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.