1 828 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Jordfelsbrytare löser
Hej
jag har en separat jordfelsbrytare för lite uttag ute + belysning av olika slag.(både 220 och 12v)
Nu har denna börjat lösa ut hela tiden. Jag återställer och sen går det något dygn innan den löser igen.
Finns det något annat sätt att hitta orsak/platsen för jordfelet än att börja koppla ur kablarna i olika delar?
Är lite bökigt att komma åt kopplingsdosorna då är inte helt sugen på det.
Har även det på tre olika säkringar men det verkar inte räcka att slå av en säkring.
Förmodligen har det kommit in fukt någonstans
Några bra tips
jag har en separat jordfelsbrytare för lite uttag ute + belysning av olika slag.(både 220 och 12v)
Nu har denna börjat lösa ut hela tiden. Jag återställer och sen går det något dygn innan den löser igen.
Finns det något annat sätt att hitta orsak/platsen för jordfelet än att börja koppla ur kablarna i olika delar?
Är lite bökigt att komma åt kopplingsdosorna då är inte helt sugen på det.
Har även det på tre olika säkringar men det verkar inte räcka att slå av en säkring.
Förmodligen har det kommit in fukt någonstans
Några bra tips
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Hur kommer det sig att kopplingsdosorna är "bökiga" att komma åt
Det ska dom normalt inte vara.
Om det är enklare kan man börja i andra änden och i alla uttag, strömbrytare, armaturer och andra kopplingspunkter utomhus. Är det inte rent och torrt så är det en möjlig felkälla.
Man kan också prova att ohmmäta gruppen med en multimeter och hoppas på att den ger utslag, vilket underlättar felsökningen, men man måste fortfarande komma åt kopplingsdosor för att särskilja olika grenar. Med lite tur kan man få olika mätresultat mellan varje fasledare och jord vilket kan ringa in felet lite.
Om det är enklare kan man börja i andra änden och i alla uttag, strömbrytare, armaturer och andra kopplingspunkter utomhus. Är det inte rent och torrt så är det en möjlig felkälla.
Man kan också prova att ohmmäta gruppen med en multimeter och hoppas på att den ger utslag, vilket underlättar felsökningen, men man måste fortfarande komma åt kopplingsdosor för att särskilja olika grenar. Med lite tur kan man få olika mätresultat mellan varje fasledare och jord vilket kan ringa in felet lite.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Efter väldans massa felsökande och testande med att koppla bort lite i taget hittade jag till slut felet. En kopplingaplint i en lyktstolpe hade jag fyllt med vanlig utefog för att förhindra fuktproblem.
Av någon anledning har den efter två år börjat leda ström. 160-170v mätte jag mellan jord och klumpen av fog.
Upptäckte problemet när jag tog i den och det kittlade gott i fingrarna.
Ny sockerbit utan fogmassa löste problemet.
någon som har bra tips på vad man kan använda istället som inte leder ström?
Funkar smältlim?
Av någon anledning har den efter två år börjat leda ström. 160-170v mätte jag mellan jord och klumpen av fog.
Upptäckte problemet när jag tog i den och det kittlade gott i fingrarna.
Ny sockerbit utan fogmassa löste problemet.
någon som har bra tips på vad man kan använda istället som inte leder ström?
Funkar smältlim?
Mitt bästa tips är att inte försöka täta utan se till att det kan vädras ur fukt istället. Försök se till att det inte blir ett mysigt ställe för spindlar bara.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 194 inlägg
Japp. Det är ett vanligt problem. Dvs att tätningsmassor/klister osv. med tiden karboniseras och börjar leda ström.J kalle_k skrev:
Det är iofs vanligast i maskiner/apparater (nätaggregat) men om man lägger dylika massor där den inte skall vara (som här!
Så undvik tätningsmassor i framtiden så går det bättre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
