Demmpa
Demmpa: [citat] Om blå är nollan (som är en tänkbar hypotes) så finns ju nollan. Elektriker behöver byta ut ’Wago 773-102’ klämman (är ingen Wago utan någon annan tillverkare) till tex Wago 221-413. Men det är alldeles för många frågetecken i den kopplingsdosan för att någon ska kunna ge ett bra svar via nätet. Det behöver utredas på plats av någon som kan el. Genom att öppna
6 svar · 1,9k läst
·
Myrstacken
Myrstacken: [citat] Man kan logga in på nätet och se exakt hur mycket det dras med hjälp av ditt bank id
14 svar · 2,4k läst
U
Uffe A: Okej Ska kolla igenom tråden när jag har tid Skickade pm till dig Vi kan höras av senare i veckan (y)
11 svar · 4,6k läst
J
jim_b: [citat] 3 av 4 sitter på samma ställe [bild] Den fjärde sitter vid mätaren i sovrummet.
7 svar · 2,3k läst
·
D
Derbyboy: Om jag ska koppla 2 faser i samma rör ska de avsäkras med en 2-polig säkring eller kan jag köra 2 st 1-poliga? Alltså i samma rör går brun, svart, blå och jord. en fas till golvvärme och andra fasen till belysning och uttag.
0 svar · 1,5k läst
M
m-haggstrom: Har någon hittat en lösning på detta? Köpte precis en ny TRÅDFRI LED med fjärrkontroll på IKEA (art nr 604.624.32) och den tjuter väldigt irriterande när jag slår av den med medföljande fjärrkontroll. Är den tänd så hör jag inget tjut. Måste slå av strömmen helt till lampan för att slippa tjutet när det ska vara släckt. Har ni fått byta era tjutande lampor på IKEA? Och har
5 svar · 9,1k läst
J
Josth: 695 W står det. Alltså 0,695 kWh per timme. Om den lyser i snitt 11 tim per dygn blir det 7,6 kWh per dygn och 2800 kWh per år.
2 svar · 1,6k läst
Bosse U
Bosse U: [citat] Hej, Jag har följt tråden, och läst alla expertutlåtanden mm, men jag tycker en viktig sak inte kommer fram, och inte Heller någon vettig lösning. 1. Det bör inte och är inte varken praktiskt eller lagligt att, ha ett uttag som levererar 230 volt, men att det även är avsett för att stoppa in USA pluggar, som ju är avsedda endast för 110 volt. Det skulle bli väldig
40 svar · 6,3k läst
blackarrow
blackarrow: Det kan väl också vara värt att tänka igenom hur det kommer att fungera och om det löser ditt behov, och eventuella alternativ. Du kanske kan finna intressant läsning i en tråd från i våras av en annan sommarstugeägare här på forumet. Eller så kanske du har koll readan… ;) Solcellsanläggning off grid - omvandlare - strömförbrukning?
4 svar · 662 läst
Mudderman
Mudderman: Så var det. Drog en ny neutralkabel från kopplingsdosan ner till kontakten där jag kunde koppla in Shelly:n enligt anvisningen. Funkar klockrent. [bild] Och ja, jag borde ha bytt ut till en ny toppklämma, men byggvaruhusen där jag bor stängde innan jag insåg att jag inte hade fler än till kopplingen vid Shelly:n ;)
2 svar · 3,9k läst
·
C
Chan52: [citat]
3 svar · 1,7k läst
A
aelgn: Tack. Kabelskrot och köpa en ordentlig kulo istället (y)
5 svar · 2,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om det behövs rör i ditt fall vet jag inte, men det krävs inte för en kabel. Rör krävs endast för enkelisolerade ledare (FK). Det kan dock som sagt vara praktiskt att lägga en halvdold/svåråtkomlig kabel i rör.
3 svar · 2,3k läst
samlarpådetmesta
samlarpådetmesta: Jag säger som jag brukar: Det står alla och envar fritt att läsa annonser och reklam. Jag läser dem inte, och har således inget problem med dem heller ;)
17 svar · 3,1k läst
·
N
Nicketon: [citat] Det löste sig så jag tänkte ta bort inlägget men bara bilderna försvann …
2 svar · 1,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ta hem en riktig elektriker. Detta är genant. Den tredje ledaren är skyddsjord och har ingenting med funktionen hos lampa och fläkt att göra. Jag förmodar att dina vägguttag i rummet är ojordade. Då ska inte heller lampan skyddsjordas, så allting är helt i sin ordning. Du behöver leta upp strömbrytaren. Hittar du ingen så kan det inte vara något problem för en riktig elektriker att
3 svar · 3,2k läst
·
U
Uffe A: Trådar jag internt i en central använder jag alltid RQ Och även om centralen matas med 2,5 mm2 så använder jag 6 mm2 om det inte är från säkring till någon kontaktor eller till ett relä Då blir det area beroende på märkströmmen på säkringen
9 svar · 7,4k läst
traceour
traceour: [citat] Annars köper du eftermarknads hue strip och kopplar in i drivaren, bra mkt billigare
3 svar · 3,3k läst
E
e3henri: [citat] JO det låter rimligt. Dock hade jag kanske tänkt ställa den på marken (så den blir översnöad på vintern) så kanske inte så bra att öppna värmehål
2 svar · 1,5k läst
useless
useless: En anledning till brytaren kan vara att man tänkt att gruppen ska kunna användas till fler förbrukare som man inte vill stänga av när man släcker lampan.
14 svar · 1,8k läst
·
E
Ecoriath: Tack för svaret, det är väl samma känsla som jag har.
4 svar · 1,8k läst
Panor82
Panor82: Finns även en markering på sidan av den öppningsbara wago varianten märkt Vilket innebär att man ska skala 11mm och det går att kontrollmäta på sidan innan man stoppar in den. *Edit* såg att det även fanns på 773 modell jag hade hemma men där var anvisningen på 12mm.
20 svar · 6,1k läst
·
Mammatill3
Mammatill3: [citat] Detta är den lösning jag söker till min tvätt och tork. Skulle någon kunna förklara mer tydligt tex på pm. Vad som behövs och hur man gör, gärna bilder.
16 svar · 2,2k läst
Höghus
Höghus: [citat] Det jag kan skylla på är väl att det blir ett minimum av kabel att köpa med en trefasgrupp.:cool: /Höghus
4 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag vill inte ändra på mitt svar ovan, utan bara förtydliga vad denna regel betyder som IN citerar då de har tagit den ur sitt sammanhang. Inkopplingspunkt i elbilssammanhang är det uttag närmast den fasta anläggningen som en elbil ansluts till för laddning. För en fast ansluten laddbox är det uttaget på laddboxen. För en "klump på sladden" är det uttaget i den fasta installation,
7 svar · 3,1k läst
M
-MH-: Man tackar! Aldrig sett sådan förr.
3 svar · 1,6k läst
·
KalleX
KalleX: [citat] Tack, jag lyckades lösa det
2 svar · 2,9k läst
·
fgo
fgo: Tror du ska ha den som heter -12 på slutet. Men ring franke o fråga för säkerhets skull. Det ser ut som på din bild att två plintar är sammankopplade (byglade) i kontakten. Har fläkten i aggregatet gått på en hastighet tidigare? Vad hade du för kåpa/köksfläkt innan?
5 svar · 2,3k läst
·
J
jonaserik: Lite fint sandpapper så det blir blank koppar är enda sättet och blir bra.
3 svar · 2,7k läst
S
Soltorp40: [citat] Ett sätt vore att byta uttaget till ett som endast accepterar platta, europakontakter. Typ https://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-3-vags-euro Därmed är allt anslutet dubbelisolerat, men tråkigt nog också max 2A. Funkar dock bra för laddare och småsaker.
19 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.