2 094 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Kontaktor
Hej,
Hur fungerar kontaktorer, måste man använda alla polerna?
Har en sån här till övers:
http://mobil.hager.se/elcentraler-o...kontaktor-brumfri-4-polig/esc425s/12279.htm#/
Är dock bara i behov av att använda 1-2, dvs. att när kontaktorn får styrsignal (vanlig 230V från en brytare) så ska den sluta en fas. Med andra ord blir 3-4, 5-6, 7-8 helt tomma.
Bra eller dåligt?
Hur fungerar kontaktorer, måste man använda alla polerna?
Har en sån här till övers:
http://mobil.hager.se/elcentraler-o...kontaktor-brumfri-4-polig/esc425s/12279.htm#/
Är dock bara i behov av att använda 1-2, dvs. att när kontaktorn får styrsignal (vanlig 230V från en brytare) så ska den sluta en fas. Med andra ord blir 3-4, 5-6, 7-8 helt tomma.
Bra eller dåligt?
Ja det var mest för att den fanns tillgänglig hemma på hyllan.J jonaserik skrev:
Ska krävas rätt mycket för att en slutning ska bli bränd va?
Ah. Nä jag ska bara fjärrstyra en varmvattenberedare via plejd controller med gateway. Så plejden får dra kontaktorn som sen sluter fasen för ett 230-uttag där den lilla beredaren är inpluggad.J jonaserik skrev:
Tänkte kanske mata uttaget direkt via plejden men känns rimligare att matande ström till beredaren går via en kontaktor istället för genom plejden.
Det med kontaktor är bäst, då kan inte plejden paja vid ev. en kortslutning/fel på VVB:en. En elektronisk del ska aldrig belastas med något större ön max 300 W, även om det står att den tål 16 A, detta gäller inte ljusrelän eller dylikt, stora kontakter i dom.. Sen kan du även använda 2 kontakter om du vill. EN till fas 1 - 2 och en till noll.3 - 4E Erik-Persson skrev:
Najs. Då tänkte jag rätt!J jonaserik skrev:Det med kontaktor är bäst, då kan inte plejden paja vid ev. en kortslutning/fel på VVB:en. En elektronisk del ska aldrig belastas med något större ön max 300 W, även om det står att den tål 16 A, detta gäller inte ljusrelän eller dylikt, stora kontakter i dom.. Sen kan du även använda 2 kontakter om du vill. EN till fas 1 - 2 och en till noll.3 - 4
Vad är fördelen med att lägga nollan via kontaktorn? Hade inte tänkt det nämligen.
Små eller inga fördelar med att även bryta nollan i detta fall. Men heller inga nackdelar. I vissa lägen kan det ge en ökad säkerhet. Om kontaktorn exempelvis är stickproppsansluten så bryter man fasen oavsett hur stickproppen är vänd om båda poler bryts. Möjligen ger det lite mindre slitage på kontaktytorna vid brytning av induktiva laster. Gör det som blir enklast skulle jag säga i detta fall.
Hur skulle det kopplas i såna fall? Blått från nollskena till 3, 4 direkt till N på uttag?A Avemo skrev:Små eller inga fördelar med att även bryta nollan i detta fall. Men heller inga nackdelar. I vissa lägen kan det ge en ökad säkerhet. Om kontaktorn exempelvis är stickproppsansluten så bryter man fasen oavsett hur stickproppen är vänd om båda poler bryts. Möjligen ger det lite mindre slitage på kontaktytorna vid brytning av induktiva laster. Gör det som blir enklast skulle jag säga i detta fall.
Klicka här för att svara