Varför en så stor när det finns 1-polig, men går bra att en 4-pol för att sluta 1-pol, då finns det reserver om den slutningen blir bränd, bara flytta ledningarna ett steg.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför en så stor när det finns 1-polig, men går bra att en 4-pol för att sluta 1-pol, då finns det reserver om den slutningen blir bränd, bara flytta ledningarna ett steg.
Ja det var mest för att den fanns tillgänglig hemma på hyllan.

Ska krävas rätt mycket för att en slutning ska bli bränd va?
 
Beror helt på vilken belastning som ligger över där, det är vid frånslag som gnistan blir, är det bara för lyse så håller det många tusen cyklar.
 
J jonaserik skrev:
Beror helt på vilken belastning som ligger över där, det är vid frånslag som gnistan blir, är det bara för lyse så håller det många tusen cyklar.
Ah. Nä jag ska bara fjärrstyra en varmvattenberedare via plejd controller med gateway. Så plejden får dra kontaktorn som sen sluter fasen för ett 230-uttag där den lilla beredaren är inpluggad.

Tänkte kanske mata uttaget direkt via plejden men känns rimligare att matande ström till beredaren går via en kontaktor istället för genom plejden.
 
Inga problem att använda bara en pol. Varmvattenberedare är en snäll last och den tycks vara överdimensionerad. Det kommer att fungera utmärkt.
 
E Erik-Persson skrev:
går via en kontaktor istället för genom plejden
Det med kontaktor är bäst, då kan inte plejden paja vid ev. en kortslutning/fel på VVB:en. En elektronisk del ska aldrig belastas med något större ön max 300 W, även om det står att den tål 16 A, detta gäller inte ljusrelän eller dylikt, stora kontakter i dom.. Sen kan du även använda 2 kontakter om du vill. EN till fas 1 - 2 och en till noll.3 - 4
 
J jonaserik skrev:
Det med kontaktor är bäst, då kan inte plejden paja vid ev. en kortslutning/fel på VVB:en. En elektronisk del ska aldrig belastas med något större ön max 300 W, även om det står att den tål 16 A, detta gäller inte ljusrelän eller dylikt, stora kontakter i dom.. Sen kan du även använda 2 kontakter om du vill. EN till fas 1 - 2 och en till noll.3 - 4
Najs. Då tänkte jag rätt!

Vad är fördelen med att lägga nollan via kontaktorn? Hade inte tänkt det nämligen.
 
Små eller inga fördelar med att även bryta nollan i detta fall. Men heller inga nackdelar. I vissa lägen kan det ge en ökad säkerhet. Om kontaktorn exempelvis är stickproppsansluten så bryter man fasen oavsett hur stickproppen är vänd om båda poler bryts. Möjligen ger det lite mindre slitage på kontaktytorna vid brytning av induktiva laster. Gör det som blir enklast skulle jag säga i detta fall.
 
A Avemo skrev:
Små eller inga fördelar med att även bryta nollan i detta fall. Men heller inga nackdelar. I vissa lägen kan det ge en ökad säkerhet. Om kontaktorn exempelvis är stickproppsansluten så bryter man fasen oavsett hur stickproppen är vänd om båda poler bryts. Möjligen ger det lite mindre slitage på kontaktytorna vid brytning av induktiva laster. Gör det som blir enklast skulle jag säga i detta fall.
Hur skulle det kopplas i såna fall? Blått från nollskena till 3, 4 direkt till N på uttag?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.