E
Hej,

Jag förstår att denna fråga redan besvarats men jag har inte hittat något användbart än.

jag har ett hus från 60-talet där taklampor ansluts direkt till FK ur rör enligt bilden. Vad är det korrekta sättet att ansluta en armatur egentligen?

På bilden har jag använt en sockerbit med dosa för dragavlastning men jag inser att dragavlastningen inte blir bra på FK-sidan. Lampan hänger i detta fallet i en annan krok men sladden skulle tex en klåfingrig unge (jag har flera st) på någons axlar kunna ta tag i och rycka loss. Det ska jag såklart eliminera risken för genom att sladden inte ska hänga fritt som den gör på bilden, men ändå.

Borde jag montera stickpropp/sladduttag istället? Blir det inte samma problem med dragavlastningen ändå eftersom uttaget ändå sitter på lös FK?

• Elkabel och anslutning från 60-talshus med dosa för dragavlastning och taklampankoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns egentligen inget bra sätt. Fk får inte gå öppet sådär. Men det var så man gjorde förr, väldigt vanligt.
Det finns lamputtag som monteras på sladd. Modernare sådana har dragavlastning. Du kan även köpa pvc slang (finns i nätbutiker) och trä över trådarna in i dosan. Och som sagt lamputtag med avlastning.

• Gilla
erimos och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
E
Tack för svar, hade det på känn. Taket är väldigt hårt och svårt att borra i så jag har försökt undvika allt som kräver hål att skruva i.

Hyr eller låna en slagborrmaskin så är det inga problem med att sätta dit ett riktigt lamputtag, det tar kanske fem minuter att borra hålen.

E
Om man har en takkopp som hänger i kroken (tex cablecup) med dragavlastning för lampsladden, duger det?

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Sådär ser det ut i många gamla hus, jag skulle inte bekymra mig. Det är förstås inte optimalt med lösa ledare utan dragavlastning men i praktiken spelar det ingen roll när de sitter högt och svåråtkomligt i taket.

E
E erimos skrev:
Om man har en takkopp som hänger i kroken (tex cablecup) med dragavlastning för lampsladden, duger det?
Här är en länk till cablecup.se

Cablecup har alltså en hållare för en sockerbit på kroken som själva kåpan också är fäst med. Eftersom höljet är flexibelt kan man vränga det utochin vid montering och sen vränga tillbaka. Ganska smidigt, jag har flera stycken. Men räknas det som dragavlastning och räcker det som skydd för sockerbilten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.