1 933 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Lurigt elproblem i villan
Hade en elektriker här som felsöker hela dagen igår och halva huset är fortfarande utan el. Så hoppas på lite kloka tips från forumet här…
i vår elcentral har vi två rader med automatsäkringar. Varje rad har sin egen jordfelsbrytare som vi bytte till nya igår.
På den 1a raden i elcentralen går jordfelsbrytaren när alla säkringar är påslagna. Jag lyckas få jordfelsbrytaren på denna rad att inte slå ifrån genom att ha några säkringar avslagna. Men hur många säkringar jag kan ha på varierar. Men det är alltid samma säkringar jag måste ha avslagna för att få jorfelbrytaren att inte slå av. När det är som bäst behöver jag bara ha säkring nummer 4 avslsagen men det funkar bara en stund sen drar jordfelsbrytaren. Det är alltid samma (5 olika) säkringar jag behöver ha avslagna för att få det att funka men hur många säkringar jag kan ha på varierar över dagen.
på den 2a säkringsraden i elcentralen går aldrig jordfelsbrytaren. Som tur är har vi värmepump och vitvaror på denna rad.
Men när vi tex drar igång ugnen som sitter på rad 2 i elcentralen. Då slår jordfelsbrytaren på rad 1 ifrån.
Har dragit ut all sladdar i uttagen i huset som sitter mot rad 1 i elcentralen.
Någon som varit med om liknande? Tar gärna emot tips om någon kompetens elektriker i Stockholm också…
i vår elcentral har vi två rader med automatsäkringar. Varje rad har sin egen jordfelsbrytare som vi bytte till nya igår.
På den 1a raden i elcentralen går jordfelsbrytaren när alla säkringar är påslagna. Jag lyckas få jordfelsbrytaren på denna rad att inte slå ifrån genom att ha några säkringar avslagna. Men hur många säkringar jag kan ha på varierar. Men det är alltid samma säkringar jag måste ha avslagna för att få jorfelbrytaren att inte slå av. När det är som bäst behöver jag bara ha säkring nummer 4 avslsagen men det funkar bara en stund sen drar jordfelsbrytaren. Det är alltid samma (5 olika) säkringar jag behöver ha avslagna för att få det att funka men hur många säkringar jag kan ha på varierar över dagen.
på den 2a säkringsraden i elcentralen går aldrig jordfelsbrytaren. Som tur är har vi värmepump och vitvaror på denna rad.
Men när vi tex drar igång ugnen som sitter på rad 2 i elcentralen. Då slår jordfelsbrytaren på rad 1 ifrån.
Har dragit ut all sladdar i uttagen i huset som sitter mot rad 1 i elcentralen.
Någon som varit med om liknande? Tar gärna emot tips om någon kompetens elektriker i Stockholm också…
När började dessa problem?
Ålder/status/skick på elanläggning och ansluten utrustning?
Större förbrukare som varmvattenberedare kan efter x antal år uppvisa överledning mot jord.
Fuktinträngning i belysningsarmaturer är ett annat fel.
Vägguttag utomhus med fukt/vatten i är också misstänkta.
Större förbrukare som varmvattenberedare kan efter x antal år uppvisa överledning mot jord.
Fuktinträngning i belysningsarmaturer är ett annat fel.
Vägguttag utomhus med fukt/vatten i är också misstänkta.
E etompau skrev:
Huset är 100 respektive 70 år (tillbyggnad) gammalt. Elcentral är ca 15 år och all synlig el inkl uttag utomhus är bytt nyligen. Men det finns äldre kablar i väggarna som elektriker sagt är ok men vem vet..E etompau skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 355 inlägg
Byttes dessa vid felsökningen eller började felet inträffa efter att de byttes?P Mikael Nils skrev:
Ditt symptom är typiskt för en överledning mellan N-PE någonstans i anläggningen. Det brukar vara enkelt att konstatera men kan ta en liten stund att hitta, men inte mer än nån timme. Om felet började efter bytet av JFBerna kan det även handla om enkel felkoppling. I vilket fall, ring elfirman och be dem skicka en riktig elektriker denna gång. De kanske inte riktigt visste vad jobbet gick ut på när du ringde första gången? Det är meningslöst att du tar hem samme person igen.
Jordfelsbrytarna byttes igår under felsökningen. Samma firma har gjort ett stort eljobb senaste månaden och bytt mycket gammalt så dem borde ha koll för detta hände dagen efter att den va klara…Bo.Siltberg skrev:Byttes dessa vid felsökningen eller började felet inträffa efter att de byttes?
Ditt symptom är typiskt för en överledning mellan N-PE någonstans i anläggningen. Det brukar vara enkelt att konstatera men kan ta en liten stund att hitta, men inte mer än nån timme. Om felet började efter bytet av JFBerna kan det även handla om enkel felkoppling. I vilket fall, ring elfirman och be dem skicka en riktig elektriker denna gång. De kanske inte riktigt visste vad jobbet gick ut på när du ringde första gången? Det är meningslöst att du tar hem samme person igen.
tack för tipsen ska ta det med elektrikern har du något annat jag ska ta med dem?
Det låter som någon kontakt mellan jord och nolla. Finns det tex någon ansluten motorvärmarkabel?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 355 inlägg
Det är värdefull information. Finns det mer vi behöver veta? Det kan återigen handla om felkoppling eller om ett gammalt isolationsfel mellan N-PE i anläggningen. Sådana isolationsfel ska man kontrollera innan man monterar en JFB. Troligen hade man hittat dem utan isolationsprovare. Nu kommer det istället att kosta elfirman en hel arbetsdag extra. Du ska bara behöva betala för eventuellt befintligt fel i anläggningen.P Mikael Nils skrev: