S
Stensson11: [citat] Troligtvis en av huvudsäkringarna ute i mätarskåpet
1 svar · 1,1k läst
T
Thomas_Blekinge: Här kommer något så ovanligt som en sjökabel från Schweiz: [bild] Bakom denna nästan konstnärliga grafik döljer sig en 3x102 mm2 Cu oljekabel för 50 kV växelspänning. Man började tidigt att lägga sjökabel tvärs genom den avlånga Zurich-sjön för att förbinda dom växande samhällena vid stränderna. Vattendjup upp till 153 m. Den här installerades 1954 och togs ur bruk 2009.
0 svar · 1,5k läst
·
blackarrow
blackarrow: Det går väl att stoppa in dosdimmern i en låda av bra kvalité.
9 svar · 2,1k läst
·
N
Nossungam: [citat] Får nog bli så, ja. Har inhandlat detta, men hittade inte någon isolerhylsa. Kan det heta något annat? [bild] Det vill säga del 3 i den här bilden: https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/byta-lamphallare/ [bild]
2 svar · 1,4k läst
·
E
elmont: En köksfläkt drar så lite ström att du kan hämta strömmen vart du vill. Ev omkoppling och komplettering (tex indragning av jord) av gruppen gör en elektriker på 20 min OM det behövs. Dessutom ska det monteras någon typ av anslutning som skiljer lite mellan olika fläktar, men även det är ett litet ingrepp.
1 svar · 929 läst
Mikael_L
Mikael_L: Den blir bra, har allt du vill ha, förutom ett lågt pris. Det känns lite i början, men sen brukar man i många år vara nöjd mitt sitt val, istället för att ångra sig lite då och då senare.
14 svar · 4,5k läst
·
S
Stoffele: [citat] Lungt! Vet ej kostnaden hos dem, köpte vår på skårebo med billaddare då blev det halva priset på allt pga grönelavdrag.
33 svar · 31,2k läst
·
S
sunqan: Om kabeln fram till mätarskåpet är för klen för 25A, då är det väl nätägaren som offererar bytet? Elektrikern byter bottenplattor till huvudsäkringarba, och ev kabel in till proppskåpet och annat som behöver bytas. Här där jag bor (vällingby) är det dimensionerat för 25A, behöver man mer får man be ellevio om en offert.
5 svar · 2,2k läst
C
Cassandra: [citat] Tack för svar det hade jag aldrig kunnat lista ut
6 svar · 2,2k läst
·
Agge87
Agge87: [citat] Var sitter kopplingsdosan? Har du kollat den? Vill du ta en bild på brytaren? Ser att Svart är L asså fas in och bruna tändtrådar. men om du har möjlighet att ladda upp en bild så man ser märkning.
18 svar · 5,0k läst
·
B
bobman: [citat] Nä, precis, inga ledningar i bastumiljö förutom från nederkant av panel, fram till aggregatet. Men för att slippa en kopplingsdosa inne i bastun så var tanken att använda, för ändamålet, rätt kabel hela vägen från aggregat till första kopplingsdosa utanför bastun. Ingen del av denna kabel kommer ju egentligen vara där det är varmt..
4 svar · 2,6k läst
Fotografen
Fotografen: De flesta, men det finns ett fåtal som fortfarande har 400 V elementspänning och vill ha tre fasledare och jord, och inget mer. (Jag funderar på att anskaffa och förrådsställa en dylik, jag har samma typ av spisanslutning som trådskaparen, dessutom 70 cm bredd.;) )
11 svar · 3,9k läst
raveper
raveper: En puck lär nog behövas.
2 svar · 1,1k läst
A
Avemo: Det skall bara vara att separera nollskena från jordskena. Det är något som måste göras i alla händelser om du skall ha jordfelsbrytare. Eventuella problem som kan dyka upp är om det finns jordfel i anläggningen. Men det är som sagt ett problem för jordfelsbrytaren oavsett fyra eller fem ledare i matningen.
1 svar · 1,4k läst
A
Anders Johansson: En gammal tråd där jag aldrig svarade Peter24000, sorry! Det har funkat utmärkt att låta brunnspumpen och VVB'n dela på en 10A-säkring! Precis som jag trodde är trögheten så stor i vattnet och pumpen går så kort att det inte märks. Men... Jag tog ett arbetsströmsrelä från Malmbergs och det första höll ett par månader, sen kopplade det aldrig in VVB'n. Jag bytte då till ett
5 svar · 1,4k läst
P
Pulkix: Förstår din tanke, nämnde för 2 elektriker att jag ville ha lite uttag på utsidan och det lät typ som jaja de löser sig, problemet är bara att jag väntat på 3 olika firmor sedan augusti nu! Ofantligt dåligt, jag väntat på den fjärde. Jag vill ha säkra uttag utomhus och det börjar klia i fingrarna så det är väl mest det som är problemet.. portabel funkar väl med men bättre o
2 svar · 1,2k läst
Agge87
Agge87: [citat] Det går bra yes.
17 svar · 9,7k läst
GK100
GK100: [citat] En annan viktig skillnad är också att den fasta inte har kontakter med stift och hylsor i delen före centraler dvs i huvudledningar. Med lågfrekvent användande och sämre don som ofta för typ Jula är det en ganska stor felkälla statistiskt sett. Samma med sladdar av okänd kvalite också typ Jula deras tålighet i tex solsken och allmänt för åldring, mekanisk nötning osv gör
25 svar · 6,6k läst
Logad
Logad: Det är lite avancerat men man kan ersätta blybatterierna med LFP-celler (litiumjärnfosfat). 22 celler ger ungefär ett 72V batteri med en livslängd mer än 10 ggr bly. Det är en del vetenskap runt det hela i hur de laddas och hur cellerna hålls balanserade. En BMS (elektronik för balansering och skydd) ser till att cellerna inte överladdas eller urladdas för mycket på cellnivå. Det
12 svar · 4,0k läst
·
J
jonaslatt: Smart. Får kolla på vinden hur det ser ut.
5 svar · 1,9k läst
·
R
Richard08: [bild] [bild] [bild] [bild] Hej! Jag har en hobby sen några år tillbaka där jag återvinner olika metaller i större kontaktorer från elcentraler samt kontaktreläna i eltruckar... Jag har införskaffat smältugn och gjutformar för att sedan smälta ner vissa metaller för att gjuta tackor av dom! Har en lokal metallåtervinning där jag hämtar med jämna mellanrum när dom får in, samt
0 svar · 704 läst
·
S
Smarteus: [citat] Hehe ja. Då jag såg dom 3 kablarna gå in i lampkontakten tänkte jag att det inte fanns en chans att en sån enkel grej var felkopplad. Men dom som bodde här innan gjorde väldigt konstiga grejer - det här var bara en grej på högen. :) Allt skumt som jag hittat och fixat sen jag flyttade in i september är en helt egen tråd ^_^
10 svar · 4,7k läst
·
A
Allmänobildad: Vriddimmer eller återfjädrande brytare med dimmerpuck? Vid återfjädrande brytare finns möjligheten att impulsfjädern hamnat på fel sida. Har hänt mig själv ett par gånger i nyproduktion, men det ska normalt upptäckas vid funktionskontrollen efter drifttagning.
2 svar · 1,5k läst
C
cmb: [citat] Tack! Bra att veta att 16A inte är farligt men att 25A kanske är bättre.
4 svar · 3,5k läst
·
A
Allmänobildad: [citat] Om det är så befintlig installation ser ut så är det det alternativet som kommer se bäst ut.
5 svar · 4,5k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag tror att jag i så fall gör klokare i att uppgradera från Biltemaspänningsprovaren till en bättre än att leka MacGyver, även om det nu bara är av nyfikenhet. :cool:
4 svar · 3,2k läst
blackarrow
blackarrow: [citat] Det skulle vara intressant att höra hur du tänkte. Vad skulle WAGOn lösa för problem? Gick inte strömmen vidare innan ditt ingrepp?
10 svar · 1,6k läst
·
E
elmont: Längst upp i skåpet har du utrymme för att montera säkringar och allt annat som kan monteras på en DIN skena. Eftersom det inte är nått lämpligt hempul så överlåter jag till "din" elektriker att avgöra vilka "grejer" som är lämpliga.
1 svar · 902 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.