Hej. Vi har idag en lysrörsarmatur under överskåpen i köket. Vi vill nu byta mot en Led bänkbelysning.

Det är en fast installation idag och vi skulle vilja ha det så med nya också. Dock hittar vi bara bänkbelysningar med stickkontakt. Om vi klipper stickkontakten, hur löser vi inkopplingen på bästa sätt?

Det finns också en strömbrytare på väggen en bit bort. Befintliga armaturen har också en strömbrytare + två uttag till stickkontakt)

• Lysrörsarmatur under köksskåp med ledningar synliga mot en ljus vägg, redo för byte till LED-bänkbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna armaturen och plocka bort den bruna blå och gulgröna. Sätt sen in dina kablar istället.

raveper raveper skrev:
Öppna armaturen och plocka bort den bruna blå och gulgröna. Sätt sen in dina kablar istället.
Går det att öppna armaturerna på nya bänkbelysningar? Dessutom är stickproppen ansluten till en driver som sedan går vidare till armaturen. Så då måste jag koppla in mina kablar i drivern?

Det vet jag ju inte eftersom du inte talar om vilken lampa som skall upp.
Annars sätter du en dosa och kopplar i.

raveper raveper skrev:
Det vet jag ju inte eftersom du inte talar om vilken lampa som skall upp.
Annars sätter du en dosa och kopplar i.
Vi har inte bestämt vilken vi vill ha ännu. Beror på vad som funkar att installera. Ett exempel skulle kunna vara Ikeas.

https://www.ikea.com/se/sv/p/mittled-led-ljuslist-foer-koeksbaenk-dimbar-vit-80359617/

Den behöver kompletteras med en driver som i sin tur kopplas in i vägguttaget.

https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-driver-foer-tradloes-styrning-gra-60342656/

Om det går vill vi helst använda befintligt kabel för att koppla in nya belysningen.

• IKEA MITTLED LED-ljuslist och TRÅDFRI driver installationsinstruktioner på flera språk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja då byter du bara den befintliga lampan till ett vanligt enkelt fast utanpåliggande uttag.

raveper raveper skrev:
Ja då byter du bara den befintliga lampan till ett vanligt enkelt fast utanpåliggande uttag.
sorry, jag som är otydlig. Vi vill inte installera ett vägguttag. Vi vill byta ut till en lampa som kopplas in som fast installation. Alltså undvika stickpropp och vägguttag.

Då sätter man en dosa istället

Menar du en kopplingsdosa? Och att jag klipper stickproppen?

Ja så måste det väl bli om du inte vill ha ett uttag.

Ja, och det var det vi gärna ville undvika om det går. Vi vill ju ta vår befintliga kontakt direkt in i nya lampan.

Själv har jag Hide a light underskåps armatur med ledspottar och eluttag. Mycket nöjd.

L Lule32 skrev:
Ja, och det var det vi gärna ville undvika om det går. Vi vill ju ta vår befintliga kontakt direkt in i nya lampan.
Vad menar du? Ni undviker ju ett uttag om ni sätter en utanpåliggande kopplingsdosa där ni skarvar befintlig fastinstallation med sladden från den nya armaturen med bortklippt kontakt. Eller var det inte detta som du ville ha?

R roli skrev:
Vad menar du? Ni undviker ju ett uttag om ni sätter en utanpåliggande kopplingsdosa där ni skarvar befintlig fastinstallation med sladden från den nya armaturen med bortklippt kontakt. Eller var det inte detta som du ville ha?
Ja vi undviker vägguttag men ersätter med en kopplingsdosa som är lika stor som ett vägguttag, men vi slipper att kontakten sticker ut i alla fall.

Det jag undrade är om det är möjligt att dra in befintliga kabel in i nya lampan. Men det kanske inte finns en sån bänkbelysning. Det skulle isåfall vara om att vi kan koppla in befintlig kabel i drivern. Men den går ju säkert inte att öppna upp.

Vi vill helt enkelt undvika att smälla upp ytterligare dosor (kopplingsdosa, vägguttag, etc.).

Finns ju såklart andra sorter som går att öppna upp men troligen inte Ikeas. Den är ju i första hand gjord för att vem som helst skall kunna ansluta den med stickpropp utan vidare kunskaper.

• Gilla
Lule32
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.