Hallå. Bytte idag stiftlampor sockel G4, från halogen till led över diskbänk. Tände ljuset och blev yr av ljuset smått beredde sig som ett stroboskop.
Lamporna köptes på jula. Vill minnas att jag någon gång läst om att det kan vara nå me trafo när man byter till LED.
Någon som har en idé?
Mvh
 
Trafon är troligen en switchad nätdel som får för lite last för att fungera.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Trafon är troligen en switchad nätdel som får för lite last för att fungera.
Aha. Vad kan jag göra åt det?
 
Myrstacken
Sen är det ett växande problem med LED att folk mår dåligt av ljuset eller blir illamående yr och huvudvärk...
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Sen är det ett växande problem med LED att folk mår dåligt av ljuset eller blir illamående yr och huvudvärk...
Inte om det är ett fast sken.
 
När det fladdrar är det obehagligt. Men när endast en lampa är bytt, och där är last, är ljuset helt okej.
 
Myrstacken
udihow udihow skrev:
Inte om det är ett fast sken.
Precis men du kanske tror att det är ett fast sken men egentligen är det inte det...
 

Bästa svaret

C
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Aha. Vad kan jag göra åt det?
Man får byta trafo/drivdon till ett med lägre minimieffekt, tyvärr.
 
  • Gilla
belrain och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Precis men du kanske tror att det är ett fast sken men egentligen är det inte det...
Sant. Men jag tror en massa saker om verkligheten, som egentligen inte är. Eller är något annat.
Så en illusion extra gör varken till eller från
 
C cpalm skrev:
Man får byta trafo/drivdon till ett med lägre minimieffekt, tyvärr.
Tack för info. Ska göra något åt det.
 
Man får byta drivdon till ett som är gjort för LED.
LED kan blinka 10 miljoner gånger i sekunden, men om den matas med likström är ljuset ett enda jämnt flöde.
Vita LED är egentligen blå eller ultravioletta, det är lysfosfor samma lika som i lysrör som ger det vita ljuset.
Protte
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Som en temporär lösning, kan det fungera med att låta en eller två platser ha kvar sina halogen ( för att få upp belastningen på trafon). Jag har gjort så för något eller ett par år sedan och ännu inte kommit mig för att byta trafo :oops:.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.