bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Oj, ja då det blir rätt dyrt att fixa till en oscilloskop-lösning. Jag kollade runt lite om hur folk gjorde, de flesta tyckte som du att man ska ha den proben, en del körde med en vanlig 10x på vinst och förlust, fixade och trixade med att inte jorda oscilloskopet eller isolationstransformator och fan vet vad. Inte riktigt så enkelt som jag hade hoppats.

Tänker du att man installerar en snubber / transientskydd bakom eluttaget för att testa? Eller nån större grej i elcentralen som filtrerar värmepumpen? Jag har sånna lite enklare liggande ([länk]) för just IoT och typ problem med att slå av och på golvfläktar och så utrustning där mikrokontrollern/relä går helt bananas.

Hur är det med klassiska överspänningsskydd och nätfilter ([länk] Har nåt sånt liggande tror jag för uttag.
Inte ska du behöva krångla med mätningar om du inte är van och har utrustning som passar. Bättre du går igenom anläggningen från A-Ö lite som Emma242 skrev och som Bo nämnde tidigt med glappkontakt osv det är enkelt och så vet man hur det står till det är bra även av andra anledningar.

Sen kan du gå vidare mot den källa du var inne på alltså din VP den är ju ren ON/OFF så i princip styrd via kontaktorer både för kompressor och eltillsats. Där kan du se över så det inte är dåliga kontakter som spökar det brukar väljas material på marginalen och har du lite mycket start-stopp slits de fort förbi kalkylerad livslängd. Och i den delen passar det utmärkt att fixa ev störningar med det som redan nämnts dvs klassiska RC-snubber och gärna i kombination med lämpliga varistorer. På så sätt har du sen i princip gjort vad som krävs för att utesluta problem inom din del utan för mycket jobb.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Om man skulle bygga en RC-snubber för ändamålet, givet värmepumpens spec ovan, vilka värden på motstånd, kondensator skulle det vara isf. Sitter med en beställning från TME som ska skickas innan midnatt och jag tänkte att man kanske skulle passa på att lägga till lite grejer.

De där snubbersen jag hade från Kina är specade som "AC or DC 5 ~ 400V inductive load (less than 1000W)". Det sitter en 270 Ohm, 100nF och en 10D471K varistor.

Om du har Elfa's faktabok så finns där en graf för dimensionering av RC-nät. Det du har är lite av universal. Du kan behöva både dubbla och trippla dessa helt enkelt genom att parallellkoppla dem. Det svåra är ju att veta när det hjälper.

• Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
Det kan vara tändning/släckning av lysrören som ger de skadliga transienterna.

• Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.