Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Gammal sladd till telefon/ringklocka?

1. L
    Medlem · 13 inlägg

Lind_77

Medlem
    Tog bort bröstpanel och en sladd dök upp bakom. Löper från fönsterbrädan, ned till golvet och in bakom gipsskivan. Finns inga synliga uttag.

Är det en telefonsladd eller sladd till ringklocka? Är det ok att bara klippa av och ta bort?

2. Henrik.woll
    Elektroniktokig · Västra Götaland · 609 inlägg

Henrik.woll

Elektroniktokig
    Skulle mycket väl kunna vara till en ringklocka men svårt att säga med enbart två bilder som referens :D

3. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 434 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Telefon eller ringklocka. Möjligen högtalare.
    Villa eller lägenhet?
    Kabeln heter fö EKU eller EKUA.

4. L
    Medlem · 13 inlägg

Lind_77

Medlem
    Tack för svar. Det är på övervåningen i en villa. Tidigare renoverat någon gång på 80-talet så mkt möjligt att det är från den tiden.

Är det ok att kapa och bort? Linda ändarna och peta in bakom gipset? Tanken är att tapetsera, så de kommer bukta ut om jag låter dem sitta.

Redigerat 19 dec 2021 10:32
  5. J
    Medlem · 3 598 inlägg
    Det där ser ut som en typisk telekabel. Nu förutsätter du iofs att vi som läser vet om du fortfarande har telefoni hemma eller fiber etc, men har du inte det, så hade jag tagit bort den. Det kan ju vara smart med att klippa en tråd och prova ringklockan innan du rensar allt. Är du inte längre kund finns ingen spänning på kabeln men man kan ju kapa kabeln ändå så att ingen risk för kortslutning uppstår om man vill sova gott.

6. L
    Medlem · 13 inlägg

Lind_77

Medlem
    Tack för svar, Jocke. Det missade jag att skriva: det finns inga uttag för fast telefon eller fiber i huset. Låter på svaren som det är ok att bara klippa bort…

7. M
    Medlem · Västra Götaland · 459 inlägg

MasMats

Medlem
    Har du någon utomhusgivare/tempsensor till värmesystem?
    Hos mig gick en liknande kabel just till sensorn.

8. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 434 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Jo, det är också en möjlig användning!

9. tttomten
    Renoverare · 2 740 inlägg
    Troligen skräp men???
    Om du drar i den får du loss någon ände? Kan du gissa vart den tar vägen och hitta något på andra sidan, hål, kabel, spår av kabeln etc.
    Det finns en ände eller en kabel att fortsätta följa och det ger vad du kan göra med den.

Kan tex vara tele, ringklocka, tempgivare inne/ute, styrdon panna mm.

10. L
    Medlem · 13 inlägg

Lind_77

Medlem
    Det är en gammal timmerkåk från 1800-galet så inga värmepannor, sensorer eller styrdon eller liknande. Dyker inte upp några ändar om jag försöker dra i den, sitter ”fast”. Min gissning är tele/ringklocka.

Frågan är fortfarande, är det okej att klippa och ta bort? Vad göra med ändarna som jag klipper av?

11. tttomten
    Renoverare · 2 740 inlägg
    Då är det bara att klippa, då är det bara en död sladd i en vägg. Vill du känn dig extra säker så dra isär ledarna som blir kvar några cm så kan inget hända.

12. L
    Medlem · 13 inlägg

Lind_77

Medlem
    Toppen, tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.