1 407 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Strömbrytare bytt polaritet efter elfel?
Igår kväll hade jag ett elektriskt missöde, en defekt apparat fick kortslutning någonstans i sig. Jordfelsbrytaren slog ifrån och en huvudsäkring i mätarskåpet gick, så inget värre än så.
Men idag upptäckte jag att strömbrytare till belysning på två grupper "bytt polaritet", så att de är på när vippan är nedåt och av när vippan är uppåt. Jag vet att de är korrekt installerade och fungerade som avsett innan detta.
What gives?
Men idag upptäckte jag att strömbrytare till belysning på två grupper "bytt polaritet", så att de är på när vippan är nedåt och av när vippan är uppåt. Jag vet att de är korrekt installerade och fungerade som avsett innan detta.
What gives?
Ljuskällorna är fast monterade LED-plafonder, om det spelar någon roll.
Inga externa drivdon eller bluetooth eller något sånt inblandat.
Inga externa drivdon eller bluetooth eller något sånt inblandat.
Det är inte så att det är trappbrytare och du har ändrat den andra brytaren?
Nej, det var det jag utgick ifrån. Då är det svårt att tänka sig någon annan orsak.
Jag tackar för svaren och släpper detta.
Det måste helt enkelt vara att jag minns fel och har kopplat fel, det finns ingen annan förklaring.
El kan vara krångligt och kontraintuitivt, men det ÄR fortfarande ett naturfenomen styrt av fysikens lagar. Ens försiktighet med el kan ju ibland leda till närmast ett "magiskt tänk" i vad som kan ge fel.
Det måste helt enkelt vara att jag minns fel och har kopplat fel, det finns ingen annan förklaring.
El kan vara krångligt och kontraintuitivt, men det ÄR fortfarande ett naturfenomen styrt av fysikens lagar. Ens försiktighet med el kan ju ibland leda till närmast ett "magiskt tänk" i vad som kan ge fel.
Klicka här för att svara