Hej! Igår gick en säkring och jag bytte den. Allt gick igång igen utom 2 taklampor som är kopplade till samma strömbrytare. Kan det räcka med att byta glödlamporna eller borde det vara ett fel för en elektriker?

Det kanske är en fråga som inte går att svara på? Jag får i så fall bara testa att köpa 6 nya lampor ikväll.
 
Ibland går säkringen när en lampa går sönder har du en dimmer till lamporna så kan en säkring i denna ha gått.
 
F Fixar_Krille skrev:
Ibland går säkringen när en lampa går sönder har du en dimmer till lamporna så kan en säkring i denna ha gått.
Hej! Ja det är dimmer. Men då får jag kolla med en elektriker bara för det hjälper ju inte att byta lamporna då bara?
 
Att ta ut en elektriker för att kolla säkringar/dimmer blir dyrt.
Ta loss vridratten på dimmern och skruva loss muttern och plocka bort täckskivan.
Har dimmern en säkring så brukar den sitta i en utdragbar hållare. Enkelt att byta om säkringen är defekt.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte att bryta säkringen i centralen ( den som gick sönder), innan du tar bort täcklocket på dimmern, så du inte råkar komma åt något "med ström på" .
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.