Har klantat till det och satte dammsugaren i rakapparatsuttaget i badrumsskåpet. Direkt gick alla spottar ner i effekt och dimmern slutade fungera. Proppen/säkringen är hel. Vad finns att göra? Verkar inte finnas nån säkring i dimmern som heter Schneider SBD315RC. Nån som kan? Dimmern styr 6 halogenspottar i taket samt 2 st andra lampor i skåpet över spegeln.-
 
Om rakuttaget matas från dimmern så har sannolikt dimmern lämnat in när den belastades med dammsugaren.
Du kan ju testa med att koppla förbi dimmern och se om det blir fullt ljus i grejorna.
 
  • Gilla
mlaf och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Om rakuttaget matas från dimmern så har sannolikt dimmern lämnat in när den belastades med dammsugaren.
Du kan ju testa med att koppla förbi dimmern och se om det blir fullt ljus i grejorna.
Är det en dimmer utan säkring jag har? Alla lampor lyser ung som när man hade dimmern på lägsta läget tidigare. Kan det vara trafon som pajat, men då ska det väl inte lysa alls?
 
Troligen gillade inte dimmern dammsugaren. Det sitter en massa elektronik i dimmer som ska skydda dimmer från haveri men det finns gränser.

Dimmern kanske är långsint och minns din fula manöver, så stäng av säkringen en halvtimme och se om den vaknar glad igen. Tror inte helt på det men prova.
Protte
 
  • Haha
  • Gilla
Hemmapysslaren och 11 till
  • Laddar…
Men hur kan man koppla ett rakuttag över en dimmer???? Dåligt hempul?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
mlaf och 23 till
  • Laddar…
B BerraBrus skrev:
Är det en dimmer utan säkring jag har? Alla lampor lyser ung som när man hade dimmern på lägsta läget tidigare. Kan det vara trafon som pajat, men då ska det väl inte lysa alls?
Defekt dimmersäkring=ingen spänning ut=mörker.
Dimmersäkringar sitter i en liten hållare som är utdragbar. Finns inte en sådan så har dimmern ingen glasrörssäkring.

En dammsugare på 800-900 W knäcker lätt en belysningsdimmer.
Som sagt, om du kopplar förbi dimmern så ser du direkt om belsyningsgrejorna funkar.

Som andra har anmärkt på, det är lite märkligt att uttaget ligger bakom en dimmer.
 
  • Gilla
janusz_w och 4 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Troligen gillade inte dimmern dammsugaren. Det sitter en massa elektronik i dimmer som ska skydda dimmer från haveri men det finns gränser.

Dimmern kanske är långsint och minns din fula manöver, så stäng av säkringen en halvtimme och se om den vaknar glad igen. Tror inte helt på det men prova.
Protte
Tyvärr hjälpte det inte att bryta strömmen ett tag. Får bli en ny dimmer. Mig veterligen är det en firma som dragit strömmen i badrummet nån gång
 
  • Gilla
Linkan84
  • Laddar…
B BerraBrus skrev:
Tyvärr hjälpte det inte att bryta strömmen ett tag. Får bli en ny dimmer. Mig veterligen är det en firma som dragit strömmen i badrummet nån gång
Jag har lite svårt att tro att en elektriker skulle koppla in ett rakuttag efter en dimmer, även om det naturligtvis finns stolpskott. Troligare då att någon har moderniserat och inte riktigt haft koll på trådarna
 
  • Gilla
mlaf och 10 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Defekt dimmersäkring=ingen spänning ut=mörker.
Dimmersäkringar sitter i en liten hållare som är utdragbar. Finns inte en sådan så har dimmern ingen glasrörssäkring.

En dammsugare på 800-900 W knäcker lätt en belysningsdimmer.
Som sagt, om du kopplar förbi dimmern så ser du direkt om belsyningsgrejorna funkar.

Som andra har anmärkt på, det är lite märkligt att uttaget ligger bakom en dimmer.
Men ett rakuttag drar eller lämnar inga 800-900 Watt utan om jag inte mins fel runt 50 Watt och det knäcker normalt inte en dimmer. Det måste vara nått fel i "beskrivningen".
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Om det är ett gammalt rakapparatsuttag, så sitter där en isolertransfirmatir som dels ger lägre spänning, dels inte orkar driva mer kanske 50w. Om det var ett sådant så kan inte dimmern paja pga. det. Men är badrummet så modernt att det finns spottar och dimmer, så är det knappast den gamla modellen av rakuttag. Numera har man jordfelsbrytare istället för isolertransfirmator.
 
  • Gilla
mlaf och 4 till
  • Laddar…
De nya badrumsbelysningar jag har sett, bl.a från Ifö, där är eluttaget kopplat direkt över inkommande matning. Kanske är det ett sådant som Berra B. har?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
De nya badrumsbelysningar jag har sett, bl.a från Ifö, där är eluttaget kopplat direkt över inkommande matning. Kanske är det ett sådant som Berra B. har?
Där brukar väl finnas två anslutningar en för belysningen och en för uttaget (och nolla och jord)
 
Man bytte kanske från ett skåp med bara belysning och det fans bara tändtråd, nolla och jord när man kopplade in det nya? Oavsett vilket så borde inte en elektriker göra det misstaget...
 
Man kan också tänka sig att man gått från en vanlig brytare till dimmer, kanske utan att tänka på uttaget i armaturen.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man bytte kanske från ett skåp med bara belysning och det fans bara tändtråd, nolla och jord när man kopplade in det nya? Oavsett vilket så borde inte en elektriker göra det misstaget...
Säg inte det. Se min tidigare tråd. Jag påpekade speciellt för elektrikern att jag ville ha två matningar till skåpet, en fast och en bruten fas. Men lik förbannat så drog han bara en bruten fas. :mad:

Så det blev att rätta till alla klantigheter han gjort (det här var inte enda) själv.

Så det är som jag brukar säga: Elektriker är överlag bra på att spika kablar rakt osv. men det är bäst att låta dem bara göra det estetiska och göra själva kopplandet själv.

;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
944_Driver och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.