18 298 läst ·
40 svar
18k läst
40 svar
Kört dammsugaren i rakapparatsuttaget
Sida 1 av 3
Har klantat till det och satte dammsugaren i rakapparatsuttaget i badrumsskåpet. Direkt gick alla spottar ner i effekt och dimmern slutade fungera. Proppen/säkringen är hel. Vad finns att göra? Verkar inte finnas nån säkring i dimmern som heter Schneider SBD315RC. Nån som kan? Dimmern styr 6 halogenspottar i taket samt 2 st andra lampor i skåpet över spegeln.-
Är det en dimmer utan säkring jag har? Alla lampor lyser ung som när man hade dimmern på lägsta läget tidigare. Kan det vara trafon som pajat, men då ska det väl inte lysa alls?E etompau skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Troligen gillade inte dimmern dammsugaren. Det sitter en massa elektronik i dimmer som ska skydda dimmer från haveri men det finns gränser.
Dimmern kanske är långsint och minns din fula manöver, så stäng av säkringen en halvtimme och se om den vaknar glad igen. Tror inte helt på det men prova.
Protte
Dimmern kanske är långsint och minns din fula manöver, så stäng av säkringen en halvtimme och se om den vaknar glad igen. Tror inte helt på det men prova.
Protte
Defekt dimmersäkring=ingen spänning ut=mörker.B BerraBrus skrev:
Dimmersäkringar sitter i en liten hållare som är utdragbar. Finns inte en sådan så har dimmern ingen glasrörssäkring.
En dammsugare på 800-900 W knäcker lätt en belysningsdimmer.
Som sagt, om du kopplar förbi dimmern så ser du direkt om belsyningsgrejorna funkar.
Som andra har anmärkt på, det är lite märkligt att uttaget ligger bakom en dimmer.
Tyvärr hjälpte det inte att bryta strömmen ett tag. Får bli en ny dimmer. Mig veterligen är det en firma som dragit strömmen i badrummet nån gångprototypen skrev:
Troligen gillade inte dimmern dammsugaren. Det sitter en massa elektronik i dimmer som ska skydda dimmer från haveri men det finns gränser.
Dimmern kanske är långsint och minns din fula manöver, så stäng av säkringen en halvtimme och se om den vaknar glad igen. Tror inte helt på det men prova.
Protte
Jag har lite svårt att tro att en elektriker skulle koppla in ett rakuttag efter en dimmer, även om det naturligtvis finns stolpskott. Troligare då att någon har moderniserat och inte riktigt haft koll på trådarnaB BerraBrus skrev:
Men ett rakuttag drar eller lämnar inga 800-900 Watt utan om jag inte mins fel runt 50 Watt och det knäcker normalt inte en dimmer. Det måste vara nått fel i "beskrivningen".E etompau skrev:Defekt dimmersäkring=ingen spänning ut=mörker.
Dimmersäkringar sitter i en liten hållare som är utdragbar. Finns inte en sådan så har dimmern ingen glasrörssäkring.
En dammsugare på 800-900 W knäcker lätt en belysningsdimmer.
Som sagt, om du kopplar förbi dimmern så ser du direkt om belsyningsgrejorna funkar.
Som andra har anmärkt på, det är lite märkligt att uttaget ligger bakom en dimmer.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Om det är ett gammalt rakapparatsuttag, så sitter där en isolertransfirmatir som dels ger lägre spänning, dels inte orkar driva mer kanske 50w. Om det var ett sådant så kan inte dimmern paja pga. det. Men är badrummet så modernt att det finns spottar och dimmer, så är det knappast den gamla modellen av rakuttag. Numera har man jordfelsbrytare istället för isolertransfirmator.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 688 inlägg
Man kan också tänka sig att man gått från en vanlig brytare till dimmer, kanske utan att tänka på uttaget i armaturen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 199 inlägg
Säg inte det. Se min tidigare tråd. Jag påpekade speciellt för elektrikern att jag ville ha två matningar till skåpet, en fast och en bruten fas. Men lik förbannat så drog han bara en bruten fas.useless skrev:
Så det blev att rätta till alla klantigheter han gjort (det här var inte enda) själv.
Så det är som jag brukar säga: Elektriker är överlag bra på att spika kablar rakt osv. men det är bäst att låta dem bara göra det estetiska och göra själva kopplandet själv.
