Körde på med högeffekt-element för att snabbt värma upp stugan. Plötsligt släcks delar av huset, lampor börjar flimra. Stänger av element och lampor. Elen går på "lågvarv" och spotlights lyser svagt, vissa är släckta. Ingen propp har gått. Slår av och på huvudelen helt i huset utan resultat. Slår på utebelysning, då slocknar lampor inomhus. Jag slår av ett fast installerat el-element då slocknar flera rum men spishällen slås på. Tack och lov har micron funkat så vi kunnat värma mat. Och så har vi kamin. Men vad har hänt och vad kan man göra?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Du har bränt en huvudsäkring. Kontrollera samtliga mätarsäkringar/huvudsäkringar du har vid elmätaren. Det syns inte alltid att en säkring har löst ut så pilla lite på pluppen där bak på säkringen för att se.
Tack för massa bra svar på lördagkväll! Dock har vi el, men hoppigt. Vi har modernt proppskåp med switchar så inga porslinsproppar. Men har slagit på och av allt utan bättring. Svag el, flimmer, vissa lampor funkar inte.
Men här är det konstigaste: ett element (el men fast monterat) i ett sovrum styr all el! Är elementet av är elen av i nästan hela huset. Är det på kan vi använda stora delar av andra lampor (men med flimmer).
Ska jag slå på och av el i elskåpet utanför huset?
Men här är det konstigaste: ett element (el men fast monterat) i ett sovrum styr all el! Är elementet av är elen av i nästan hela huset. Är det på kan vi använda stora delar av andra lampor (men med flimmer).
Ska jag slå på och av el i elskåpet utanför huset?
Huvudsäkringarna sitter i mätarskåpet så det är dem du ska kolla. Om elementet är trefas matar antagligen de andra faserna sista fasen baklänges när det är påslagetStefan H skrev:
Tack för massa bra svar på lördagkväll! Dock har vi el, men hoppigt. Vi har modernt proppskåp med switchar så inga porslinsproppar. Men har slagit på och av allt utan bättring. Svag el, flimmer, vissa lampor funkar inte.
Men här är det konstigaste: ett element (el men fast monterat) i ett sovrum styr all el! Är elementet av är elen av i nästan hela huset. Är det på kan vi använda stora delar av andra lampor (men med flimmer).
Ska jag slå på och av el i elskåpet utanför huset?
En huvudsäkring byt alla 3 , spänning går igenom alla 3 fas och 2 fas objekt tillbaka till den fas som är borta. Typiskt en huvudsäkring. En klassiker du har gjort, fritidsägare kommer till stugan, är kallt drar igång värmen på nästan max, "" Nä nu måste vi värma oss med kaffe "" på med spisen och popp så blir stugan halvsvart, byt alla huvudsäkringar så slipper du leta vem som gått.
Det finns säkerligen huvudsäkringar i elskåpet förutom en huvudbrytare. Det är vanligen just porslinssäkringar. Om en fas in i huset fattas och det finns laster inkopplade mellan faser kan det bli att dessa laster leder över mellan faserna så att små laster på den saknade fasen fungerar i alla fall. Typiska laster att vara kopplade mellan faser är elradiatorer. Så titta efter porslinssäkringar i elskåpet utanför.
Okej, det var bra info, då förstår jag.
Men när man drar på max och överbelastar, går inte en "vanlig" propp då bara? Låter jobbigt att huvudsäkring måste gå.
Jaha då är man med i fritidshusklubben på riktigt då. Och en erfarenhet rikare.
Än en gång stort tack!
Men när man drar på max och överbelastar, går inte en "vanlig" propp då bara? Låter jobbigt att huvudsäkring måste gå.
Jaha då är man med i fritidshusklubben på riktigt då. Och en erfarenhet rikare.
Än en gång stort tack!

