A Aunty skrev:
Tack för svar, dosan ska ligga jämns med ytterkant gipsskiva, förstår jag korrekt?

men en el-dosa har ju ett antal "rör" på sig i olika riktningar, om jag borrar med dosborr får jag ej med dessa.
Ska man ta överhandfräsen för att få med dessa då, eller hur hade du gjort?
Såhär gjorde jag. Fräste djupet vid dosan så det stämde så att framkant dosa hamnade ytterkant gips.

• Elektrisk installation med metallflexrör och väggdosa vid trävägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttagsdosa monterad i vägg med frästa spår för kabelkanal och elektriska ledningar synliga inuti dosan.
    Skapa konto
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
A
M marcusjj skrev:
Såhär gjorde jag. Fräste djupet vid dosan så det stämde så att framkant dosa hamnade ytterkant gips.
Vad reglade du på med?

Om du kan komma åt bättre från andra sidan av väggen kan du dra elen därifrån.

Sen undrar jag hur du kan sätta bara gips på timret, det är ju inte direkt perfekt rakt?

När jag har gjort spår och annat i timmer har jag använt elmototsåg. Snabbt, smidigt och ganska kul

Jag hade en vägg där jag sågade spår för att sänka in en 45x45 regel som jag sen satte skivorna på, så att det byggde så lite som möjligt men blev rakt.

A Aunty skrev:
Vad reglade du på med?
Körde OSB+gips

I mitt hus med stående plankväggar med råspont utanpå gjorde jag som så att jag tog upp ett hål med hålsåg.
Detta fräste jag ut till lämpligt djup med överhandsfräsen.

Hål upptaget i stående trävägg med synlig råspont, överhandsfräs och elkedjesåg på golvet.
Skapa konto

Efter dessa spårade jag med en elkedjesåg.

Hål och spår frästa i en stående plankvägg med verktyg synliga, inklusive hålsåg och elkedjesåg.
Skapa konto

Efter detta monterades doserna, slang och på med gips.

Elinstallationsdosa monterad på en vägg av stående träplank med synlig kabelrör infälld i väggen.
Skapa konto

Borde funka även på timmerväggar...

• Gilla
Ivan1881 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.