Hej,

Är det någon som vet om det går att köpa någon slags logger som loggar data från den blinkande impulslampan på elmätaren? Nu har jag timdebitering av elen och jag får förbrukningen timme för timme med ungefär två dagars fördröjning, men jag skulle dels vilja kunna dubbelkolla datat från elleverantören och dels ha data med högre noggrannhet snabbare än vad jag får nu. (Har naturligtvis en elmätare utan P1/RJ12 eller HAN/RJ45-port, även om det torde vara underförstått av frågan.)

Skulle gå att bygga en sådan pryl själv relativt enkelt men vore helt klart smidigare om det redan finns att köpa.

Unikt namn
När får du en modern elmätare då? Lagen kräver väl p1/han-port innan 2025.

Köp en Ikea Sparsnäs på Tradera.

(Fast det slår mig nu att upplösningen nog är i grövsta laget på dem)

Redigerat:
Unikt namn Unikt namn skrev:
När får du en modern elmätare då? Lagen kräver väl p1/han-port innan 2025.
Då får man anta att jag får en sådan mätare före 2025 :-P Har planerat att skaffa solceller rimligt snart (typ nästa eller nästnästa år) så lär väl bli en ny mätare då om inte tidigare. Men skulle vilja logga data från mätaren redan nu.

zarkov zarkov skrev:
Köp en Ikea Sparsnäs på Tradera.

(Fast det slår mig nu att upplösningen nog är i grövsta laget på dem)
IKEA Sparsnäs tycks vara produkten jag letar efter. Får se om jag får tag på någon och hoppas att den trådlösa räckvidden räcker bara. Har drygt 35 meter till mätaren från husets närmsta hörn :)

Vår elmätare har 10000 pulser/kWh så borde vara tillräcklig upplösning tycker jag.

Shelly 3EM + HomeAssistant + InfluxDB + Grafana. Allt installerar sig själv utan specialkunskaper.

Graf över spännings- och strömmätningar från Shelly 3EM via HomeAssistant, InfluxDB och Grafana.

Graf i Grafana visar effektförbrukning över tid för tre faser och total effekt i ett hemautomationssystem.

Energiförbrukningsdiagram per dygn med staplar för kwh-differens i olika färger, skapad med Shelly 3EM och Grafana.

• Gilla
psau och 2 till
  • Laddar…
Det blev faktiskt en Sparsnäs från Tradera Får hopppas att den funkar som den skall när den dyker upp nu. Viktigt att det dels var en batteridriven sensor som funkar i utomhusmiljö, att det är en pryl som inte kräver elektriker samt att den inte kräver en massa extra infrastruktur i form av fler zigbeeprylar och appar och annat. Så kändes som att den passade in precis på vad jag letade efter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.