Miike
Hej jag har kopplat in strömkännare på inkommande faser i huset . Nu en fundering det står att minsta kabelarea ska vara 0.5 . Om jag kooplar in dessa till en fyrledare och har den gemensamma anslutningen också på en 0.5 kabel . Det är alltså 4 plintar på VPen och jag måste dra en kabel till centralen där strömkännarna sitter . Så frågan är om det fungerar att använda en 4 ledare med 0.5 area och koppla ihop den gemensamma kabeln på strömkännarna till en kabel på 4 ledaren. Blir det några strömmar i denna kabel? Någon som är insatt

• Schematisk illustration av inkoppling för strömtransformatorer till en värmepump, inklusive anslutningar till centralen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inget problem att göra som du tänkt. Strömmen blir max några hundra mA och har du inte väldigt lång kabel kommer mätningen inte påverkas. Det är vanligt att göra på det sättet.

Och bara som upplysning kan jag tala om att när det gäller svagströmskablar är det inte arean som man uppger utan diametern på ledaren. Så en svagströmskabel som heter 0.5x 4 har INTE 4 ledare som är 0,5 mm2 utan ledarna är ca 0,2 mm2

Och tänk på att övergången till den klenare kabeln måste göras utanför elcentralen eftersom den typen av kablar med största sannolikhet inte är godkända att finnas bland starkströmsprylarna.

För att lugna ytterligare (Ja, det går utmärkt att ha gemensam part)

Det tre strömtransformatorerna kommer att ge en ström på "svagströmssidan" som är i proportion till vilken ström som går i tjocka ledaren genom hålet. Det är en typ av transformator, kallas strömtransformator.

Med 3 st likadana, som sitter på varsin fasledning i ett 3-fassystem, så blir det 3-fas även på svagströmssidan! (fasläget påverkas likadant i vardera av dem).

Om det alltså går lika mycket ström i varje av huvudtrådarna blir det noll i den ihoplagda "nollan" på svagströmssidan, och det kan aldrig bli mer ström i "nollan" än i någon av faserna.

OBS: Om strömtransformatorn är inmonterad i centralen, men ännu inte i pannan, så skall man "kortsluta" alla svagströmstrådar till varandra. Om centralens huvudbrytare är av (dvs det går ingen ström på den starka sidan) kvittar det...

Bäst är att börja montaget i pannan och gå uppåt, inläggningen i centralen sist.

E elmont skrev:
Och bara som upplysning kan jag tala om att när det gäller svagströmskablar är det inte arean som man uppger utan diametern på ledaren. Så en svagströmskabel som heter 0.5x 4 har INTE 4 ledare som är 0,5 mm2 utan ledarna är ca 0,2 mm2
Halvrätt.
Är det massiv, enkardelig så är det diametern som anges,
Är det flerkardelig typ FK så är det arean som anges.

Inte lätt, man får hålla tungan i rätt mun.

Protte

S Soltorp40 skrev:
För att lugna ytterligare (Ja, det går utmärkt att ha gemensam part)

Det tre strömtransformatorerna kommer att ge en ström på "svagströmssidan" som är i proportion till vilken ström som går i tjocka ledaren genom hålet. Det är en typ av transformator, kallas strömtransformator.

Med 3 st likadana, som sitter på varsin fasledning i ett 3-fassystem, så blir det 3-fas även på svagströmssidan! (fasläget påverkas likadant i vardera av dem).

Om det alltså går lika mycket ström i varje av huvudtrådarna blir det noll i den ihoplagda "nollan" på svagströmssidan, och det kan aldrig bli mer ström i "nollan" än i någon av faserna.

OBS: Om strömtransformatorn är inmonterad i centralen, men ännu inte i pannan, så skall man "kortsluta" alla svagströmstrådar till varandra. Om centralens huvudbrytare är av (dvs det går ingen ström på den starka sidan) kvittar det...

Bäst är att börja montaget i pannan och gå uppåt, inläggningen i centralen sist.
Jodå det är trefas, MEN då måste transformatorerna fasas rätt.
Är en trafo fel så ligger faserna med 60 grader mellan och sedan är det ett hopp på 240 grader.

Om jag räknat rätt blir återledarströmmen två gånger fasströmmen vid jämn belastning.
Nu har det ingen betydelse då strömmarna är så låga.

Protte

Miike
Dom ligger redan i centralen( passade på när elektrikern var här) . Kortslutna är dom också . så jag ska dra kabel från vp o dit . Tack för svaren

• Gilla
mikk02
  • Laddar…
O
Trådlyft!

Jag väntar på en väldigt försenad Nibe VVM320S, och skulle behöva förstå hur kopplingen markerad med den röda ringen nedan ser ut i verkligheten, så att jag kan beställa rätt anslutningsmaterial:
Elanslutningsschema med röd ring markerar kopplingen på en Nibe VVM320S för att visa strömkännarens anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Miike Miike skrev:
Så frågan är om det fungerar att använda en 4 ledare med 0.5 area och koppla ihop den gemensamma kabeln på strömkännarna till en kabel på 4 ledaren.
Vad exakt betyder "den gemensamma kabeln" här egentligen? Kommer strömkännarna som tre separata enheter med två ledare ut och en av dem skall är gemensam och behöver kopplas ihop samt ledas vidare? Eller är det så att strömkännarna redan är sammankopplade i en "klump" eller kabel?

Det är alltså inte själva kabeln jag funderar över för där vet jag vad jag skall, och det blir en 4-ledare av lämplig typ. Det jag funderar över är om det behövs något extra kopplingsmaterial mellan strömkännaren och kabeln.

Någon som vet?
Någon som har en NIBE-panna och kan tänka sig att ta ett kort?

På strömkännarna sitter det en tvåledad kabel (SKX 2*0,75). Man behöver lämpliga toppklämmor eller kopplingsplintar för att koppla ihop alla 'nollorna' från strömkännarna tillsammans med 'nollan' i fyrledarkabeln och respektive fas från kännarna till varsin tråd i fyrledaren.
Dvs, du behöver en 5-polig och tre 2-poliga Wago-klämmor...

Redigerat:
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
Dvs, du behöver en 5-polig och tre 2-poliga Wago-klämmor...
...och på en DIN-hållare Wago 221-500 får det precis plats 3x2+1x5. Det blir ju helt perfekt. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.