Bor i flerbostadshus och har p-plats med stolpe med eluttag för motorvärmare. Detta uttag har inbyggd timer, som brukligt.

Vi vill köpa en laddhybridbil. Den kan laddas via vanligt eluttag, men behöver 7 timmar.

Kan en enkel lösning (som så klart går via hyresvärden, tänker inte fulkoppla själv) vara att koppla förbi timern så att ström går direkt till uttaget och därmed ger el hela tiden, oberoende av timern? Är ett sånt ingrepp görbart?

Ville ha möjlighet att presentera ett förslag till lösning när jag inleder diskussionen med hyresvärden.

Är det ur av vridtyp ( kan även vara elektroniskt )med visande timmar för inkoppling så är det en brytare i uret som går till och från, bara koppla ihop dom, in och ut på uret, enklare kan det inte bli,

Det är en digital klocka och två knappar att trycka på för att ställa in tiden.

Tekniskt finns inga som helst svårigheter med att koppla förbi kopplingsuret. Om det är ok för värden så går det att göra på 5 minuter.

Nyfiken undrar vad det är för laddhybrid som behöver 7 timmar för att laddas?

Peugeot 3008. Den behöver 7 tim med vanligt eluttag men går på 1 tim 45 min med laddbox.

Jag har samma problem som du hade,kan du hjälpa mig hur man gör för att få längre tillslag på digitaluret.Tacksam för svar

Min förening har både Garo och ABB bilvärmare. Båda kan kopplas om för permanent aktiva uttag. Att öka tiden på tillslaget för digitaluret kan vara från en enkelt flytt av en jumper till en praktisk omöjlighet. Att koppla förbi är relativt enkelt.

Sedan är det ju en annan sak och det är om du får. Skulle alla som bor där ha samma önskemål räcker strömmen i laddstolparna troligen inte till, så fråga hyresvärden först.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Min förening har både Garo och ABB bilvärmare. Båda kan kopplas om för permanent aktiva uttag. Att öka tiden på tillslaget för digitaluret kan vara från en enkelt flytt av en jumper till en praktisk omöjlighet. Att koppla förbi är relativt enkelt.
Men frågan är hur,vi är två stycken som har denna variant av Mac,de övriga har gamla med enbart en 10A säk.vilket gör att de har spänning dygnet runt,och vi betalar samma storlek på avg.

Nu är det inte uppenbart varför du vill ha spänning hela dygnet men vi får anta att det beror på att ni har eller vill skaffa elbil. Då kan ni föreslå att man bygger om befintlig bilvärmare, genom att installera en elmätare och öka avsäkringen till 10A för erat uttag. Alternativt så installerar man en laddbox.

Hur man kan bygga om kräver nog att ni postar en bild på hur det ser ut nu. Iaf enligt mig så är att bygga om den enkla delen. Det är allt omkring som är den svåra delen.

Detta lär nog inte mötas med någon entusiasm ifrån fastighetsägaren, såvida det inte redan nu sitter något som mäter strömförbrukningen och du blir debiterad för den.

Det är en ohygglig skillnad på strömförbrukning mellan att köra motor/kupevärmare nån timme på morgonen 4-5dagar i veckan de kalla månaderna mot att ladda elbil 7tim 365 nätter om året...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.