Byggahus.se

Bosch spis inkoppling.

1. T
    Medlem · 20 inlägg
    Hej!

Införskaffat en ny spis med induktion har idag 3 faser, nolla och jord, men hur kopplas det?

Bara två faser på spisen, fas 1 på bilden går till induktionen fas 2 ingen kabel fas 3 till ugnen.

Ska det byglas mellan fas 1 och 2? Alltså två faser till induktionen?

Omöjligt hitta någon info från Bosch, och det är ju en 220-240 spis och ingen 400, men efter läst en del brukar det vara så ändå fast det inte står något om det.

Strunta i vita kabeln som sitter på då det är test bara. :D

2. E
    Medlem · 1 996 inlägg
    Det finns inget anslutet på plint 2.
    Har du läst @Bo.Siltberg stora Spisbibel?

I mina ögon är kopplingsschema felaktigt men du kan endast nyttja två faser enligt detta, är det en spis eller faktiskt en häll?

3. T
    Medlem · 20 inlägg
  4. J
    Medlem · 4 799 inlägg
    Alla 3 faser ska in enligt schemat 3fas+ N , bygeln Noll är på plats enligt bild 1,så koppla in dom andra 2 på vit-2 brun på 3

• Laddar…
  5. E
    Medlem · 1 996 inlägg
    Så L2 kommer inte belastas något, notera vilken du använder här så kan du koppla en större enfas förbrukare för att balansera opp.

6. L
    Husägare · 3 299 inlägg
    Vad finns i andra endan av kablen? En Perilex kontakt?
    Normalt installerar man enligt den översta instruktionen, dom 3 faserna på 1,2,3. Där nr. 2 används inte, här kan man ”parkera” den ej använda fasen.

7. A
    Medlem · 777 inlägg
    Ser inte det ut som EKK? Inte vad man vanligen kopplar in i spisen enligt min ringa erfarenhet.

8. E
    Medlem · 1 996 inlägg
    Nu skrev tråd skaparen att den skulle man bortse från då det bara vara test.

• Laddar…
  9. T
    Medlem · 20 inlägg
    fast installerat.

Precis vad jag tänkte den blir pakerad, men enligt försäljaren så skulle det gå med 3 fas* 16A säkring men 2 faser låter väll lite för lite för driva hällen med plattor och boost funktion?

10. K
    Medlem · 2 030 inlägg
    Borde funka utmärkt med 3 faser och 16A. Lite skumt att det står 20A både för 2 och 3 faser i kopplingsschemat.

11. E
    Medlem · 1 996 inlägg
    Varför skumt?

12. L
    Husägare · 3 299 inlägg
    Själv hade jag kollat noga både i kopplingsdosa samt gruppcentralen för att se, att det är 3 faser + nolla + jord hela vägen.

13. T
    Medlem · 20 inlägg
    Det är kontrollerat och mätt så det är inga problem.

• Laddar…
  14. T
    Medlem · 20 inlägg
    Problemet blir ju att det är bara 2 faser som ändvänds och en blir ledig, eller problem och problem vet jag inte, men vill ju ha full effekt.

15. K
    Medlem · 2 030 inlägg
    Blir ju en tredjedels skillnad maxeffekt i de två fallen.