GK100
GK100: Det är bra att du representerar ett vettigt märke då. Du skulle kunna köra detta på 4 eller 6 A säkring också om det bara är ok i grundkonstruktionen.
7 svar · 897 läst
E
elmont: Om det inte kommit nya regler så ska slangen fästas med ca 60 cm mellanrum. Gör man inte det så kommer den att "klappra" mot väggskivorna när man stänger dörrar och troligen efter ett tag helt lossna från dosan.
5 svar · 1,3k läst
S
Sverkele: Finns tyvärr ingen annan text på motorn. Men jag kan öppna den igen och se om jag kan se något konstigt.
25 svar · 15,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det finns inga specifika regler för golvlister, men reglerna för var man får förlägga kablar är annars väldigt vidlyftiga. Man får själv bedöma risken för yttre påverkan, spik, sparkar etc. Färdiga golvlister med kabelkanal har jag sett kommer med en klisterdekal som varnar, men jag ser inte på vilka grunder. För denna typ av kanal är det endast kablar godkända för dold
1 svar · 2,3k läst
nisse123
nisse123: [citat] Är du helt säker på det? Brun & blå ner i fläktkåpan borde vara fas & nolla, och de två svarta från kåpan borde vara fläktmotorn.
2 svar · 1,2k läst
·
S
Smarteus: Lite uppdatering för dom som är intresserade. Före: [bild] Efter: [bild]
16 svar · 6,2k läst
·
S
Snow_Stone: [citat] Precis, det är vanligt att folk tar direkt på glaset nåt man installerar dessa små lampor, fettet som vi alla har på fingrarna fastnar på glaset och bildar varma punkter som orsakar en ojämn temperatur och i sin tur gör så att lampan går sönder mycket fortare än man kan önska
11 svar · 4,4k läst
Fairlane
Fairlane: [citat] Och kanske se till att den som gjort jobbet får bättre utbildning, övervakning tills den kan, samt kanske se vilka mer jobb den elektrikern utfört utan att någon kunnig kontrollerat.
16 svar · 3,5k läst
·
E
Elajomannen: [citat] Hej. Vad kul att du vill mäta ! Jag kan rekommendera en GARO energimätare. T.ex 3 fas med E- nummer 0900134 eller 0900135 om du vill koppla upp den mot modbus. Det finns även för M- bus men den är nog mindre vanlig hos privatperson.
6 svar · 1,8k läst
A
alfista: Finessen med den gamla typen av brytare är att man kan se mekanismen i den, det är ganska lätt att översätta det till samma typ av schema som finns bak på nya brytaren. Sen borde det inte vara några problem att se var trådarna skall placeras på nya brytaren. Som färgerna är nu stämmer nog bara brytaren nere i trappan riktig, resten ser ut att vara blandat både inom den egna kretsen
2 svar · 3,5k läst
·
H
hempularen: Kan vara läge att kolla huvudsäkringarna vid elmätaren. Om en fas försvinner så kan den bakmatas genom ngn. trefas apparat, det gör att mycket kan fungera trots att fasen är borta. Mätvärdena du visar, exakt hur har du mätt, och med vad? Dåliga batterier i en multimeter kan ge konstiga mätvärden (visar dock ofta för hög spänning då). Ett sätt att få en bra referens att mäta
3 svar · 1,2k läst
Z
Zeed: [citat] Stort tack!
6 svar · 1,5k läst
N
nra: Tack till er alla och för era hjälpsamma kommentarer! Jag kommer att be EL-företaget att dela standarden. Och sedan kommer att försöka lägga till extra kablar och dosor. Får se hur detta går :)
20 svar · 3,1k läst
P
Pjepp: [citat] Det låter intressant! Rullar det på automatiskt sedan när det är installerat?
4 svar · 2,4k läst
U
Uffe A: Har för funktion ingen betydelse var fas eller nolla sätts, Bara det är på L eller N Den stickpropp som ska sättas i det uttaget kan vändas på vilket håll som helst :cool:
4 svar · 1,7k läst
·
M
Mrgsxr77: [citat] Nej reservkraft är inget som är prioriterat. Kanske blir solceller i framtiden. Tack för svar.
4 svar · 3,8k läst
·
tommib
tommib: Jag tror som nisse123 att den bruna bara är instoppad i ett tomhål och att den ligger där utan wago. Det finns ingen rimlig koppling där den skulle fortsätta ensam utan att det kommer tillbaka något ur samma hål. TS: Det går inte att göra någon form av infälld installation (lagligt i alla fall). Du kan inte gömma stickproppen i dosan utan det blir ett uttag och i det stoppar du in
23 svar · 2,5k läst
·
H
henche: Vi hade samma "problem" för några veckor, flyttade in för fem år sedan och de tidigare ägarna bytte häll innan vi flyttade in (kan garantera att de inte gjorde jobbet själva). Tog ungefär fem år sen började det lukta bränd plast och det var "fulkopplat" i kopplingsdosan (typ flera trådar i samma plint). Jag är glad att hällen överlevde...
9 svar · 1,7k läst
·
S
stugfar: [citat] Jag skulle ta ut spoten närmast dimmern och se om en transformator ligger inpetad där bakom. Så hittade jag min.
13 svar · 2,2k läst
·
blackarrow
blackarrow: Vill du inte haven fläkt med timerfunktion så du startar den, den går en stund och sen stängernas sig?
3 svar · 2,1k läst
·
raveper
raveper: Då monterar du stickpropp med brun blå och jord.
5 svar · 3,9k läst
·
pär öberg
pär öberg: [citat] [citat] Hej. Jävlar så många olika svar det fanns på den här frågan. Håller med dig, fram med barkspaden och kasta ut skiten o börja på ny kul(y)a
14 svar · 1,8k läst
·
E
Ehedmark: [citat] Självklart :) Du hade helt rätt med felkopplingen, så jag bytte plats på vit och brun.
8 svar · 2,6k läst
·
E
elmont: Jag har aldrig sett lock till takdosor utan skruv, men om skruven stör så spackla och måla locket så försvinner i alla fall skruv och skruvhål.
1 svar · 949 läst
M
miccet: Jag skulle också köra med en Shelly 3EM om du får plats med klämmorna som man sätter runt kablarna. Kan vara lite svårt i en del mindre elskåp. Det finns andra lösningar, som denna på länk nedan men jag vet inte om man kan integrera dem mot system som Home Assistant och annat. Om det inte är ett krav så borde den uppfylla det du önskar för en något billigare peng dessutom.
6 svar · 1,8k läst
·
A
azimuth: Alright, ska testa. Måste dock hålla golvvärmen i badrummet igång under natten pga fel lutning av golvet. Sedan måste jag automatisera den på nåt sätt, just nu så är det en enkel reglage med strömbrytare och vred.
6 svar · 8,4k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] 3x16 A är väldigt vanlig storlek på huvudsäkringarna till småhus i Sverige. Jag gissar att det är den vanligaste men har inga belägg för det egentligen. Jag vet även mindre lantbruk som klarat sig på det med totalt närmare tio i någon mening elektrifierade byggnader. Givetvis pratar jag inte om tio eluppvärmda byggnader.
15 svar · 2,5k läst
I
Anonymiserad 156538: Finns färdiga läsare för den som vill presentera och använda informationen själv. https://energyintelligence.se/shop/product-category/p1-han-readers
4 svar · 4,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.