Har en oljeradiator som tidigare var kopplad 2-fas. Går det att koppla den som enfas och är det i så fall gulmarkerat på bilden där N ska in på plint 2 istället för L2? Jag antar att jag inte behöver fundera över det rödmarkerade N som verkar handla om Norge och/eller någon slags tidsstyrning.
Är detta oljeelement generellt mer energieffektivt än att ha ett litet fläktelement? Tänkte ha det i garaget för att ha underhållsvärme.
Är detta oljeelement generellt mer energieffektivt än att ha ett litet fläktelement? Tänkte ha det i garaget för att ha underhållsvärme.
Vad står det på typskylten att radiatorn ska ha för spänning?
Själva värmeelementet i radiatorn klarar 230V men den tappar 66% i effekt när den matas med 230V istället för 400V.
Men eftersom radiatorn innehåller elektronik så finns risken att elektroniken går sönder.
Själva värmeelementet i radiatorn klarar 230V men den tappar 66% i effekt när den matas med 230V istället för 400V.
Men eftersom radiatorn innehåller elektronik så finns risken att elektroniken går sönder.
Finns ingen typskylt. Tänkte att det där kopplingsschemat var självförklarande för de som sett liknande.Demmpa skrev:
Nibe eminent vv-beredare kan kopplas valfritt på detta sätt. Enfas långsammare men gör att det håller längre enligt uppgift.
Det där kopplingsschemat är generellt för bägge varianterna (230V är en variant & 400V är en annan variant).F ErlandJ skrev:
En (traditionell) VVB har ingen elektronik utan bara mekanisk termostat och rena värmeelement. Därav går en VVB att köra på både 230V & 400V.F ErlandJ skrev:
Det är det också.F ErlandJ skrev:
Anledningen till att man anger N (L2/3 för Norge) är att man i stora delar av Norge har IT-nät med 230 V huvudspänning. Man har ingen belastningsbar nolla överhuvudtaget utan lasterna ansluts mellan två faser och får då 230 V. I Sverige behöver man ansluta nollan där för att få 230 V över motståndet som den ingången är kopplad till eftersom vi har 400 V huvudspänning.
Klicka här för att svara

