Läste på lite om egenkontrollprogram (ekp) och krav runt detta. Det som är intressant är att det behöver ju inte vara en verksamhet som specifikt jobbar med elinstallationer utan kan vara vilken typ av verksamhet som helst som har behov av att koppla el "för eget bruk". Även verksamheter i form av "stiftelser" kan ha ett ekp så då kommer min fråga om någon vet om en samfällighet skulle kunna ha ekp för exempelvis underhålla gemensam anläggning?
I mitt fall så är det ett antal pumpstationer och man skulle kunna begränsa typ av arbete till byta kontaktorer etc. efter åskan har dragit förbi och med tydliga arbetsinstruktioner i ekp:n.
Det verkar ju kunna abonneras på färdiga kitt så man behöver inte uppfinna hjulet igen när det gäller ekp.
I mitt fall så är det ett antal pumpstationer och man skulle kunna begränsa typ av arbete till byta kontaktorer etc. efter åskan har dragit förbi och med tydliga arbetsinstruktioner i ekp:n.
Det verkar ju kunna abonneras på färdiga kitt så man behöver inte uppfinna hjulet igen när det gäller ekp.
Rent tekniskt är det inga problem.
Hitta en elinstallatör med tillräcklig nivå på auktorisation som vill stå såsom elinstallatör för regelefterlevnad, tota ihop ett EKP, gör anmälan till Elsäkerhetsverket, sen är det klart.
Bara att koppla så mycket som EKP tillåter.
Fast vänta nu.
I vilken form bedrivs denna verksamhet.
Det ska ju finnas ett organisationsnummer att binda det till, samt en styrelse/ägare som är ansvarig.
Hitta en elinstallatör med tillräcklig nivå på auktorisation som vill stå såsom elinstallatör för regelefterlevnad, tota ihop ett EKP, gör anmälan till Elsäkerhetsverket, sen är det klart.
Bara att koppla så mycket som EKP tillåter.
Fast vänta nu.
I vilken form bedrivs denna verksamhet.
Det ska ju finnas ett organisationsnummer att binda det till, samt en styrelse/ägare som är ansvarig.
Jag undrar om detta verkligen är möjligt. En samfällighetsförening får enbart förvalta det som är samfällt, oftast en gemensamhetsanläggning. Samfällighetsföreningen får inte ägna sig annan aktivitet än egentlig förvaltning och (återupp)byggande av sin gemensamhetsanläggning. T ex att driva näringsverksamhet är därmed uttryckligen förbjudet enligt samfällighetslagen.
Därmed så får jag inte samfällighetsföreningen att lira med elsäkerhetslagens definition av ett elinstallationsföretag, det är ju ingen näringsidkare utan snarare en samfällighet av konsumenter:
Därmed så får jag inte samfällighetsföreningen att lira med elsäkerhetslagens definition av ett elinstallationsföretag, det är ju ingen näringsidkare utan snarare en samfällighet av konsumenter:
Fast nu kan trots allt själva elinstallationsverksamheten bedrivas utan betalning och vinstsyfte.
En industri kan ha egna elektriker.
De drar ju inte in pengar, utan kostar ju istället pengar hela tiden.
Så frågan ramlar nog ner lite vid sidan om själva elarbetena, måste "företaget" som helhet drivas som vinstgivande företag.
En industri kan ha egna elektriker.
De drar ju inte in pengar, utan kostar ju istället pengar hela tiden.
Så frågan ramlar nog ner lite vid sidan om själva elarbetena, måste "företaget" som helhet drivas som vinstgivande företag.
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Jag tycker inte att ESV själva låser sig så hårt vid att det gäller vinstdrivande företag.
Såhär skriver de:
Vem ska ha ett egenkontrollprogram?
Alla som någon gång yrkesmässigt utför elinstallationsarbete definieras som ett elinstallationsföretag. Det innefattar de klassiska elföretagen som utför elinstallationsarbete på annans anläggning, men också företag och organisationer som utför arbete på den egna anläggningen. Det betyder att företag inom ett stort antal branscher klassas som elinstallationsföretag och ska uppfylla kravet gällande egenkontrollprogram. Några exempel är:
....
här:
https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/krav-for-elinstallationsforetag/egenkontrollprogram/
Såhär skriver de:
Alla som någon gång yrkesmässigt utför elinstallationsarbete definieras som ett elinstallationsföretag. Det innefattar de klassiska elföretagen som utför elinstallationsarbete på annans anläggning, men också företag och organisationer som utför arbete på den egna anläggningen. Det betyder att företag inom ett stort antal branscher klassas som elinstallationsföretag och ska uppfylla kravet gällande egenkontrollprogram. Några exempel är:
....
här:
https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/krav-for-elinstallationsforetag/egenkontrollprogram/
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Jag tror nog att det är samfällighetens art som styr. Om det i det här specifika fallet handlar om förvaltning av pumpstationer så kan jag inte tänka mig att det finns en skillnad mellan det och när kommunala fastighetsskötare gör begränsade elarbeten i kommunhuset. Inget av fallen är ett vinstdrivande företag.
Jag som är okunnig om el: vad vore fördelen med att föreningen har en egen EKP visavi att vid behov leja in en elektriker som har en egen EKP?
Jag som är okunnig om el: vad vore fördelen med att föreningen har en egen EKP visavi att vid behov leja in en elektriker som har en egen EKP?
Undrar hur de får ihop det med kravet på att vara näringsidkare i elsäkerhetslagen?Mikael_L skrev:
Jag tycker inte att ESV själva låser sig så hårt vid att det gäller vinstdrivande företag.
Såhär skriver de:
....
här:
[länk]
En näringsidkare definieras i flera lagar som:
"En fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten"
https://lagen.nu/begrepp/Näringsidkare
En typiskt samfällighetsförening är i de flesta fall inte en näringsidkare.
Men det är inte heller en kommun. Så tycker myndigheten att kommuner lirar med med kravet i lagtexten att vara näringsidkare så kanske de kan utsträcka denna tolkning till även samfällighetsföreningar? Kanske finns det någon propositionstext som ger denna möjlighet? Skriv till ESV och fråga!
Det behövs ingen person med auktorisation om ekp är riktig uppsat då det är organisationen som är ansvarig att allt efterlevs.Mikael_L skrev:
I vårt fall så skulle det kunna vara rejält begränsad till byta kontaktorer eller koppla in/ur pumpar men ingen nyinstallation eller ändring av anläggningen. Vi medlemmar som "jobbar" idag i samfälligheten är försäkrade genom samfälligheten och vi får några 100-lappar per timme för att underhålla anläggningen, dvs det finns någon typ av anställningsform för de som skulle utföra elarbetet.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Jo ni behöver ha en auktoriserad installatör för regelefterlevnad registrerad hos ESV som är med i EKP:t för att få utföra elinstallationsarbeten även om det är på egen anläggning.A anis16 skrev:Det behövs ingen person med auktorisation om ekp är riktig uppsat då det är organisationen som är ansvarig att allt efterlevs.
I vårt fall så skulle det kunna vara rejält begränsad till byta kontaktorer eller koppla in/ur pumpar men ingen nyinstallation eller ändring av anläggningen. Vi medlemmar som "jobbar" idag i samfälligheten är försäkrade genom samfälligheten och vi får några 100-lappar per timme för att underhålla anläggningen, dvs det finns någon typ av anställningsform för de som skulle utföra elarbetet.
I elsäkerhetslagen definieras bla elinstallationsarbete :
"att utföra, ändra eller reparera en elektrisk
starkströmsanläggning"
Läs mer i denna :
https://www.elsakerhetsverket.se/om...tallationer-enligt-elsakerhetslagen-utgava-1/
Redigerat:
Nja. Förutom krav på egenkontrollprogram finns ett krav på "auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad". Den individen behöver dock inte vara varken anställd eller aktiv i den dagliga verksamheten, utan kan vara en fristående konsult. Personen skall dock registreras hos ESV, och om man står som målvakt på för många företag och inte rimligtvis kan uppfylla sitt åtagande får man en varning och blir satt på avbytarbänken i något år.A anis16 skrev:
Redigerat:
Jag tolkar det som står i dokumenten på ESV att det ska vara någon som kollar efterlevnaden, dvs att ekp följs i verksamheten, men ser inte att det behöver vara en auktoriserad person. Tanken med ekp är att ansvaret hamnar på organisationen och inte på person. Om man behöver en auktoriserad person för efterlevanad så är det inte längre organisationen som är ansvarig.
Men då tolkar du det fel.
Sker elinstallationsverksamhet i den omfattning och grad att det krävs EKP, så krävs det även att det finns en EFR knuten till detta. Enda undantaget är markförläggning av kabel i koncessionspliktiga nät (dvs hos vattenfalls eldistrubution, eons och andra nätägares nät). Där kan man skriva en EKP men behöver ej någon EFR knuten.
Detta är nog mest för att då vet man att det finns en nätägare som själva seriöst har koll på arbetet, då det är deras eget nät det gäller.
Så ej EKP-pliktiga arbeten är alltså det vanliga, att byta uttag och strömbrytare till likadana i torra bostadsrum, tillverka skarvsladdar och det där.
Nästa steg är elinstallationer, där krävs det både EKP och EFR, förutom undantaget jag nämnde.
Men betalar ni mig 20 tusen om året så kan jag ställa upp på att registrera mig såsom EFR till er samfällighetsförening, bara några detaljer till är uppfyllda.
EKP = EgenKontrollProgram
EFR = Elinstallatör För Regelefterlevnad
Sker elinstallationsverksamhet i den omfattning och grad att det krävs EKP, så krävs det även att det finns en EFR knuten till detta. Enda undantaget är markförläggning av kabel i koncessionspliktiga nät (dvs hos vattenfalls eldistrubution, eons och andra nätägares nät). Där kan man skriva en EKP men behöver ej någon EFR knuten.
Detta är nog mest för att då vet man att det finns en nätägare som själva seriöst har koll på arbetet, då det är deras eget nät det gäller.
Så ej EKP-pliktiga arbeten är alltså det vanliga, att byta uttag och strömbrytare till likadana i torra bostadsrum, tillverka skarvsladdar och det där.
Nästa steg är elinstallationer, där krävs det både EKP och EFR, förutom undantaget jag nämnde.
Men betalar ni mig 20 tusen om året så kan jag ställa upp på att registrera mig såsom EFR till er samfällighetsförening, bara några detaljer till är uppfyllda.
EKP = EgenKontrollProgram
EFR = Elinstallatör För Regelefterlevnad