Hej.
Vår värmepanna har en nära döden upplevelse sen en vecka tillbaka. Har köpt en luftvärmepump och fått den installerad, väntar på en elektriker men han var tyvärr med om en olycka och kan inte komma alls. Nu sitter jag här utan värme i huset och temperaturen sjunker för varje dag och kan inte vänta 3-4 veckor som ledtiden här är för tillfället.

Plan B:
Jag har en utanpåliggande kabel som går till en vägglampa, jag splittar den , vidare till en säkerhetsbrytare vidare till ett vägguttag.

Elinstallationer på en gul vägg med kablar, dosor och en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men självfallet blev man osäker när man öppnar upp alla dosor och ser innehållet.

Steg 1: Kopplingsdosan
Installation av en öppen väggdosa med elanslutningar och ankommande kabel.
Skapa konto

Inkommande el uppifrån plittas en upp å en ner.
Tänkte såhär?
Elektrisk dosa på vägg med kladdiga handskrivna ritningar av ledningar i olika färger.
Skapa konto

Steg 2: Säkerhetsbrytaren
Här känns det jobbigare..
Öppen eluttagsdosa med synliga anslutningar och utanpåliggande kabelingångar mot en gul vägg.
Skapa konto

Tanken är blå till nollan, jord till jord och fas till 1an?
Eluttag under installation med färgmarkeringar för olika kablar och anslutningar.
Skapa konto

Steg 3: uttaget
Öppen eldosa med synliga anslutningar monterad på gul vägg.
Skapa konto

Enligt min logik borde man väl koppla så?
Öppen ljusströmbrytare med synliga anslutningar och färgmarkerade kablar mot en gul vägg.
Skapa konto

Så helheten borde se ut såhär
Installation av ytterbelysning med kabeldragning och dosor mot en gulfärgad trävägg.
Skapa konto

Har jag tänkt rätt? Eller är jag helt ute å cyklar??

Är det något annat jag bör tänka på?

Mvh J

Det är inget proffs som har förlagt kabeln till utebelysningen, men det kanske inte spelar någon roll.

Däremot har du väl en strömbrytare till denna armatur inomhus? Den ska ju inte vara med i spelet om gruppledningen ska mata värmepumpen. Jag förstår att detta är tillfälligt, men sådana lösningar brukar bli beständiga...

Och sedan har du väl mer apparater på denna grupp. Får pumpen plats effektmässigt eller riskerar du bränna gruppsäkringen? Är grupp lämplig? Om gruppen betjänar belysning och uttag i allmänna rum i bostaden så ser jag dem som olämplig. Pumpen kan t.ex orsaka "störningar" i TVn när kompressorn startar.

Både uttag och arbetsbrytare till pumpen blir kaka på kaka. Det räcker med en av dem. Jag skulle klippa stickproppen på pumpen och ansluta den fast i brytaren, underifrån. Det är en långsiktig lösning.

Ditt kretsschema ser bra ut, det är så kan kan koppla, om man bortser från en blå i dosan som ser ut att hamna på fel plint, fas istället för nolla.

H
Vem installerade pumpen åt dig?
När de satte in min pump så sätte de på en kabel med kontakt för att testa att pumpen gick och att allt lirade.
Så hade jag den kontakten till elektrikern kom och gjorde klart allt.
Ser ut som du har kontakt redan till pumpen.
Det kan ju vara en lösning tills du får hem en elektriker att bara köra så.
För verkar på frågorna som detta inte är ett bra hemknåp

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inget proffs som har förlagt kabeln till utebelysningen, men det kanske inte spelar någon roll.

Däremot har du väl en strömbrytare till denna armatur inomhus? Den ska ju inte vara med i spelet om gruppledningen ska mata värmepumpen. Jag förstår att detta är tillfälligt, men sådana lösningar brukar bli beständiga...

Och sedan har du väl mer apparater på denna grupp. Får pumpen plats effektmässigt eller riskerar du bränna gruppsäkringen? Är grupp lämplig? Om gruppen betjänar belysning och uttag i allmänna rum i bostaden så ser jag dem som olämplig. Pumpen kan t.ex orsaka "störningar" i TVn när kompressorn startar.

Både uttag och arbetsbrytare till pumpen blir kaka på kaka. Det räcker med en av dem. Jag skulle klippa stickproppen på pumpen och ansluta den fast i brytaren, underifrån. Det är en långsiktig lösning.

Ditt kretsschema ser bra ut, det är så kan kan koppla, om man bortser från en blå i dosan som ser ut att hamna på fel plint, fas istället för nolla.
Tack för din input.
Är det första kopplingsdosan du menade att det blev fel? Hur ska jag isåfall koppla för att det ska bli rätt?

Det var det här jag såg. Det ser ut som om neutralledaren ska kopplas till fas-plinten. Men det var väl bara lite slarvigt ritat.

Elektrisk dosa med färgmarkerade ledningar; neutralledaren indikeras felaktigt kopplad till fas-plinten.
Skapa konto

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tommib
Är lampan alltid på? Annars styrs den nog av en strömbrytare eller ett skymningsrelä eller något liknande och över det vill du nog inte koppla din LLVP.

Det måste rimligen finnas en bättre lösning på detta. T.ex. hitta en annan elektriker.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var det här jag såg. Det ser ut som om neutralledaren ska kopplas till fas-plinten. Men det var väl bara lite slarvigt ritat.

[bild]
Haha ja det var bara slarvigt ritat.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Är lampan alltid på? Annars styrs den nog av en strömbrytare eller ett skymningsrelä eller något liknande och över det vill du nog inte koppla din LLVP.

Det måste rimligen finnas en bättre lösning på detta. T.ex. hitta en annan elektriker.
Syrömmen till lampan är alltid på, kör helt med philips hue så den är automatiserad. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.