Hej, ska inte göra en egen ändring utan kommer om det verkar möjligt ta in en elektriker .
Grejen är att jag har en stuga med ett elskåp ute vid vägen, i det elskåpet har jag en vanlig stickontakt bakom en jordfelsbrytare som jag kan ladda bilen med (10A laddare). Sedan går det en tjock ca 17mm installationskabel till stugan, ca 25-30 meter bort. Den går in i en elcentral med huvudbrytare, jordfelsbrytare och div automatsäkringar. Bla en 16A trefas för spisen. (Alla 1fas är märkta 10A)
I elskåpet sitter 3 tröga porslinssäkringar på 16A.
Problemet är att om jag laddar bilen och har spis och ugn igång så brinner ofta porslinsäkringen som bilen laddas på, men inte alltid.
En tanke var att ta dit en elektriker för att kolla ifall jag kan byta säkring i elskåpet vid vägen till 20A. Men det kommer bero på ledningen upp till elcentralen.
Den ledningen har ingen märkning som jag kan se på den (inte jag som byggt stugan) och jag kan inte se vad en typisk 5x4mm2 installations kabel har för diameter när jag surfar runt. Som sagt har min ca 17mm i diameter, skulle det kunna vara att den är 5x4mm2 eller är det mer troligt att det är en 5x2,5mm2?
Bild på kabeln:
-
Medlem · 9 inlägg 1 nov 2022 23:021 nov 2022 23:02 #1Redigerat 1 nov 2022 23:16
-
1 nov 2022 23:46 #2
Vad är kabeln märkt med? Det borde stå tryckt på den. Formen skvallrar om att det är en EKKJ och googlar man lite så finner man att 4x6+6 har en yd på ca 17 mm. Därmed gissar jag på att det är just 6 kvmm och att en uppsäkring till 20 A inte bör vara något problem. Även standarden att dra den dimensionen på huvudledning talar för den dimensionen.
- Laddar…
-
2 nov 2022 00:04 #3
Ja det är nog inte en 4x2,5/2,5, de brukar hålla sig på en 13-15mm
Och är kabeln förlagd de senaste 20-30 åren så är 4mm2 en ovanlig fågel, dvs stor chans att det är 6mm2.
Men som tommib skriver, det finns alla troligast en märkning pressad på höljet, utrusta dig med en schysst ficklampa och leta.- Laddar…
Liknande trådar
-
Optisk HDMI kabel som ger stötar från dator i annat rum
El -
Bästa/snyggaste sätt att få in kabel utifrån in till ett uttag i/på väggen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken installations elkabel är mest lättskalad? inomhus
El -
Kan jag ta koppla bort dessa kablar från Luftvärmepumpen? (värmekabel + okänd)?
El -
Installationskabel utan jord? Bara tvinnad mantel.
El