1 986 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Ytterbelysning 24VDC
Hej på er.
Jag planerar för två stycken belysningsslingor som ska drivas på 24V.
Tanken är att skymningsreläet ska sitta avsäkrat på 10A och före trafon.
(Om ingen har en bra guide på hur jag konverterar relät till 24VDC.)
Slingorna utgår från 2st olika centraler med dvärgbrytare.
Slinga nr 1;
https://www.elbutik.se/product.html/natadaptor-24v-dc-1a-24w-2moduler
https://www.elbutik.se/product.html/ff-az-112-i16a-skymningsrela-med-extern-sensor-o10
N1XV Jordkabel 4G1,5
2st 24VDC e27 lampor på 8,2W/st
Kabellängd till sista lampan ca 25m.
Här tänkte jag använda 2st av ledarna i 4G1,5 för att placera ut sensorn till skymningsrelät invid första armaturen. (ca 7m från själva relät)
Slinga nr 2;
https://www.elbutik.se/product.html/natadaptor-24v-dc-25a-60w-3moduler
https://www.elbutik.se/product.html/ff-az-112-i16a-skymningsrela-med-extern-sensor-o10
N1XV Jordkabel 4G1,5
6st 24VDC e27 lampor på 8,2W/st
Kabellängd till sista lampan ca 50m.
Här tänkte jag använda 2st av ledarna i 4G1,5 till plus (+) och de resterande 2st till minus (-) dvs 2G3 i praktiken.
Frågeställningar;
* Är ledarnas dimensionering helt åt skogen?
* Är det vettigt att köra trafo över ett skymningsrelä? Nackdelar?
* Vilken storlek på avsäkring är lämplig för plussidan (+) på varje slinga efter trafo?
* Övrig konstruktiv input
Medveten om att trafo och relä installationen är behörighetskrävande.
Jag planerar för två stycken belysningsslingor som ska drivas på 24V.
Tanken är att skymningsreläet ska sitta avsäkrat på 10A och före trafon.
(Om ingen har en bra guide på hur jag konverterar relät till 24VDC.)
Slingorna utgår från 2st olika centraler med dvärgbrytare.
Slinga nr 1;
https://www.elbutik.se/product.html/natadaptor-24v-dc-1a-24w-2moduler
https://www.elbutik.se/product.html/ff-az-112-i16a-skymningsrela-med-extern-sensor-o10
N1XV Jordkabel 4G1,5
2st 24VDC e27 lampor på 8,2W/st
Kabellängd till sista lampan ca 25m.
Här tänkte jag använda 2st av ledarna i 4G1,5 för att placera ut sensorn till skymningsrelät invid första armaturen. (ca 7m från själva relät)
Slinga nr 2;
https://www.elbutik.se/product.html/natadaptor-24v-dc-25a-60w-3moduler
https://www.elbutik.se/product.html/ff-az-112-i16a-skymningsrela-med-extern-sensor-o10
N1XV Jordkabel 4G1,5
6st 24VDC e27 lampor på 8,2W/st
Kabellängd till sista lampan ca 50m.
Här tänkte jag använda 2st av ledarna i 4G1,5 till plus (+) och de resterande 2st till minus (-) dvs 2G3 i praktiken.
Frågeställningar;
* Är ledarnas dimensionering helt åt skogen?
* Är det vettigt att köra trafo över ett skymningsrelä? Nackdelar?
* Vilken storlek på avsäkring är lämplig för plussidan (+) på varje slinga efter trafo?
* Övrig konstruktiv input
Medveten om att trafo och relä installationen är behörighetskrävande.
Tänk på en sak!
4G1,5 är flera gånger dyrare än 5G1,5 som är vanligt använd i stora volymer.
4G1,5 är flera gånger dyrare än 5G1,5 som är vanligt använd i stora volymer.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
En liten formalitet vid kabelvalet. Du tänker använda en 4G1,5. En av trådarna i kabeln är gulgrön, avsedd för skyddsjord. Den tänker du använda för ett annat ändamål.
Och någon skyddjord behöver du inte på 24V sidan.
Det är en helig princip att gulgrön ALDRIG får användas för något annat ändamål än skyddsjord.
Och någon skyddjord behöver du inte på 24V sidan.
Det är en helig princip att gulgrön ALDRIG får användas för något annat ändamål än skyddsjord.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Om jag räknar rätt så kommer du i slinga 2 att få ett spänningsfall på ca 2V. Det kanske är ett problem för lampan. Men troligen inte. Om det hade varit en halogenlampa, så skulle den lägre spänningen ha visat sig i klart synlig lägre ljusintensitet på de sista lamporna i slingan. Led lampan har en intern LED driver, som troligen klarar att driva rätt ström till själva lysdioden även med lite låg inspänning.
Och vid närmare eftertanke, så blir spänningsfallet lägre än jag räknade, efterssom du inte har alla lamporna längst ut på slingan. De lampor som sitter närmare trafon kommer att ge ett mindre bidrag till spänningsfallet.
Och vid närmare eftertanke, så blir spänningsfallet lägre än jag räknade, efterssom du inte har alla lamporna längst ut på slingan. De lampor som sitter närmare trafon kommer att ge ett mindre bidrag till spänningsfallet.
Tack för inputen, då är jag inte helt off vad gäller dimensionen i alla fall.H hempularen skrev:Om jag räknar rätt så kommer du i slinga 2 att få ett spänningsfall på ca 2V. Det kanske är ett problem för lampan. Men troligen inte. Om det hade varit en halogenlampa, så skulle den lägre spänningen ha visat sig i klart synlig lägre ljusintensitet på de sista lamporna i slingan. Led lampan har en intern LED driver, som troligen klarar att driva rätt ström till själva lysdioden även med lite låg inspänning.
Och vid närmare eftertanke, så blir spänningsfallet lägre än jag räknade, efterssom du inte har alla lamporna längst ut på slingan. De lampor som sitter närmare trafon kommer att ge ett mindre bidrag till spänningsfallet.
Ingen som har något tips på vettig storlek för avsäkring på plussidan efter trafo ?
Som jag uppfattat din installation räcker det med överlastskyddet i trafik.
Ska du ändå ha en säkring gäller det att trafon orkar ge ström nog för att lösa ut säkringen, annars kommer ändå inbyggda överlastskyddet bryta innan säkringen.
Ska du ändå ha en säkring gäller det att trafon orkar ge ström nog för att lösa ut säkringen, annars kommer ändå inbyggda överlastskyddet bryta innan säkringen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Båda transformatorerna har överbelastningsskydd, det borde inte behövas säkring.
Ska du ändå sätta säkring så är Max 1 A resp 2,5 A.
Slinga 1 är på 16 W så om det finns 800 mA säkring kan vara lämpligt.
Slinga 2 är på 48 W då räcker en 2A säkring.
Protte
Ska du ändå sätta säkring så är Max 1 A resp 2,5 A.
Slinga 1 är på 16 W så om det finns 800 mA säkring kan vara lämpligt.
Slinga 2 är på 48 W då räcker en 2A säkring.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Men sätter du en 0,8A säkring där strömkällan levererar max 1A, så kommer säkringen i praktiken aldrig att kunna lösa ut. Får du ett fel som ger att det går precis så lite för mycket att trafon inte stryper, så kommer säkringen att behöva timmar eller dagar för att lösa ut.
Och kabeln som skall skyddas av säkringen tål avsevärt mer ström.
Och kabeln som skall skyddas av säkringen tål avsevärt mer ström.
Uppskattar era svar.
Den ena slingan är nu färdigställd.
Glödlamporna jag beställde hade dock en märkström på 750mA, vilket inte framgick på hemsidan. Trafon hade ett lysande (get it?) system för att göra mig uppmärksam på detta.
12-24V AC/DC lamporna blinkade simultant och jag kunde räkna ut att den larmade om att något var fel.
Så den större trafon gick till den mindre slingan som även utökades med en armatur, dvs 3x750mA = 2,25A
Ny trafo beställd till den större slingan som fixar 4,5A.
Bara som information ifall någon ser tråden och använder samma typ av materiel.
Den ena slingan är nu färdigställd.
Glödlamporna jag beställde hade dock en märkström på 750mA, vilket inte framgick på hemsidan. Trafon hade ett lysande (get it?) system för att göra mig uppmärksam på detta.
12-24V AC/DC lamporna blinkade simultant och jag kunde räkna ut att den larmade om att något var fel.
Så den större trafon gick till den mindre slingan som även utökades med en armatur, dvs 3x750mA = 2,25A
Ny trafo beställd till den större slingan som fixar 4,5A.
Bara som information ifall någon ser tråden och använder samma typ av materiel.
Klicka här för att svara
