tommib
Ja, som rubriken lyder så mäter mot fina kvalitetsintrument från biltema väldigt märkligt i ett uttag i det nymålade rummet. Vid mätning N-PE så kvittrar den istället för att pipa och dioderna visar som på bilden nedan

En hand håller en spänningsprovare mot en vägguttag för att testa elektrisk spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad beror detta på tro?

L-N och L-PE mäter de väntade 230 V.

Samma mönster upprepas vid mätning N-PE med säkringen avslagen. Då mäter L-N och L-PE ingenting.

Övriga uttag i rummet mäter normalt (dvs stadigt pip och kontinuitet) mellan N-PE.

Visuellt är inkopplingen utan anmärkning.

Är det ett tillfälle att uppgradera instrumentet? Ett tecken på fel i anläggningen? Något annat?

Kan vara fel på spänningsprovaren
Har använt ett antal av dessa genom åren utan problem
Möjligt att kvaliteten blivit sämre
Har inte råkat ut för samma sak som du

Målat nytt och vägguttagets metalldelar har även det målats, bara tagit bort själva ytterdelen. Det kan hända lite lustigt då med mätning. Men var du får spänningen från är ett stort ?

Edit mät mot färgen och se om det blir lika.

tommib
Givetvis har det inte målats någon innerdel eller ens ledare. Samtliga apparater togs bort, ändarna isolerades med Wago och allt täcktes med fryspåsar. Jag gillar icke färgkludd på elinstallationen, då är jag hellre kriminell.

Jag lutar väldigt mycket åt knas i instrumentet eller dåligt batteri men den mäter som sagt normalt i alla andra uttag. Det är väldigt udda att den tänder 120 V och uppåt, men samtidigt inte indikerar farlig spänning. Däremot indikerar den kontinuitet...

Detta uttag är väldigt nära elcentralen. Jag funderar på om det kan bli något knas pga det just vid N-PE mätning. Att det är så nära till skenorna. Samtidigt är resistens skillnaden mellan detta uttag och nästa max 10 m FK1,5 så obetydligt.

Har du inte någon vanlig multimeter du kan mäta lite med. Bör ju som sagt vara provaren men ändå riktigt udda med skillnaden mellan platserna och ena resultat helt UA.

Då vet jag inte, men det talas ofta om att det blir induktans om alla rör/ledningar ligger tajt. Går alla vk i rummet på samma säkring. 120 V är halva spänningen som kan bli om någon belastning finns. Nu litar jag inte på dessa med en massa lysdioder, utan har en riktig Duspol med en magnet som drar och visar volten.

tommib
Hand använder multimeter för att mäta spänning i ett eluttag mot beige vägg.
Skapa konto
Hand testar uttag med multimeter som visar 236,0 volt. Röda och svarta mätledningar, gråa väggar, pappgolv.
Skapa konto
Multimeter mäter spänning, ansluten till vägguttag, ledningar, kartongunderlag, elektriskt arbete.
Skapa konto

Ser ut som att pappa behöver en ny Fluke....

tommib
J jonaserik skrev:
Då vet jag inte, men det talas ofta om att det blir induktans om alla rör/ledningar ligger tajt. Går alla vk i rummet på samma säkring. 120 V är halva spänningen som kan bli om någon belastning finns. Nu litar jag inte på dessa med en massa lysdioder, utan har en riktig Duspol med en magnet som drar och visar volten.
Ja, alla VU i just det rummet ligger på samma grupp. Dumt annars men praktiskt när man målar om. Ingen belastning på den gruppen och felet uppstod som sagt också med säkringen från.

Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
U Uffe A skrev:
Kan vara fel på spänningsprovaren
Har använt ett antal av dessa genom åren utan problem
Möjligt att kvaliteten blivit sämre
Har inte råkat ut för samma sak som du
Den här är många år gammal nu så den kanske har fallit för åldersstrecket. Konstigt bara att det funkar i de andra uttagen.

Alla dom med lysdioder är oerhört lågohmiga och mäter i princip allt. Det ska vara analoga saker. Icke förty kan dom vara bra i vissa lägen.

Jag hade ett liknande problem i bemärkelsen konstigt vid kontroll av två uttag som satt bredvid varandra men matades med två olika faser i en tvåfasgrupp. Jag kommer inte ihåg vad jag mätte, men det var så knasigt att det inte var sant så jag tänkte att det är nog dags att gå hem o lägga sig. Har för mig att det inte gick att mäta 400 V mellan dessa två uttag eller nåt. Men mätning mot ett uttag 1 meter ifrån gick bra. Det var just dessa två uttag det var problem med. Detta var med en Duspol digital. Den har visserligen lite problem med glappande batterier... Installationsprovaren visade inget fel på uttagena och de har matat en mikro respektive ugn i några år sedan detta.

Kommer du åt att mäta i andra ändan av ledarna - bara för att se om samma fenomen uppträder där?

I bild #1 visar den likspänning bara den vänstra + dioden lyser, men det kan vara ett fototekniskt problem då det vid växelspänningen så blinkar + och- dioden växelvis med 50 blink/ sek men för ögat ser det ut som båda är tända samtidigt.

tommib
Visst gör jag det, kopplingsdosan är rakt ovanför och den sitter ca 1,5 m kabelväg från centralen.

Men jag tror att jag skriver upp detta som instrumentfel. Multimetern visar normala värden (dvs en potentialskillnad på 12 mV mellan N och PE vilket väl får betraktas som inom normala gränser).

Ska prova att byta batteri imorgon.

L Leif i Skåne skrev:
I bild #1 visar den likspänning bara den vänstra + dioden lyser, men det kan vara ett fototekniskt problem då det vid växelspänningen så blinkar + och- dioden växelvis med 50 blink/ sek men för ögat ser det ut som båda är tända samtidigt.
Mätningen är med säkringen av men visst skulle det kunna uppstå en inducerad spänning. Jag tror dock att det är knas med instrumentet eftersom bara lysdioderna från 120 V och uppåt är tända. De nedre är släckta, det är inget fototekniskt problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.