Halloj,

Har köpt en taklampa som jag ska koppla in men eftersom skruvarna inte riktigt passar det uttaget som finns nu så behöver jag byta lamputtaget till en utan krok.

Nu till problemet. När jag skruvade bort uttaget så visade det sig att det är fyra sladdar istället för tre(som jag är ”van” vid).
En blå, en gul och två svarta.

Gjort liknande två gånger tidigare och då har det endast funnit tre sladdar en blå,en gul och en svart/brun.

Har googlat runt men hittar inte uttag som tar in fyra sladdar, endast tre.

Hur gör jag nu, är min fråga?

Tackar på förhand!

J
D dl29 skrev:
Halloj,

Har köpt en taklampa som jag ska koppla in men eftersom skruvarna inte riktigt passar det uttaget som finns nu så behöver jag byta lamputtaget till en utan krok.

Nu till problemet. När jag skruvade bort uttaget så visade det sig att det är fyra sladdar istället för tre(som jag är ”van” vid).
En blå, en gul och två svarta.

Gjort liknande två gånger tidigare och då har det endast funnit tre sladdar en blå,en gul och en svart/brun.

Har googlat runt men hittar inte uttag som tar in fyra sladdar, endast tre.

Hur gör jag nu, är min fråga?

Tackar på förhand!
Troligen, vilket man får mäta fram, så är de två svarta tändtrådar, alltså det har varit kronbrytare på väggen, alltså två knappar som styrt halva ljuskronan var.

Ta en bild på uttaget.
Kanske någon kronuttag. Hur många knappar finns det på väggbrytaren som styr uttaget?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hur var de anslutna till det nuvarande uttaget?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det finns två likadana uttag i hallen och två likadana knappar. Testade koppla in en annan lampa och båda knapparna tänder/släcker varje uttag.

• Vägguttag med en cirkulär ram i en hall som kan styras av två knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad strömbrytare i en hall.
    Skapa konto
D dl29 skrev:
Det finns två likadana uttag i hallen och två likadana knappar. Testade koppla in en annan lampa och båda knapparna tänder/släcker varje uttag.
Ett vanligt jordat lamputtag.
Antagligen har flera ledare legat mot samma skruv.
Det ska finnas en gul/grön-ledare.

Visa en bild hur det var kopplat innan du gick lös på grejorna.

Här är uttaget.

• En hand håller en elektrisk uttagsfront framför ett öppet eluttag med synliga ledningar och anslutningar.
    Skapa konto
Koppla den nya uttaget på samma sätt som bef.

Den på bilden har 2 ingång i varje alltså totalt 6. Har inte de flesta uttag endast 3 ingång totalt? En för blå, gul och en för brun/svart. Kanske jag som minns fel.
Ska åka ut idag och se om jag hittar något. Återkommer. tackar!

Räkna inte antalet sladdar eller antalet "ingångar", det kommer inte att göra dig klok, för det säger ingenting om hur det ska kopplas. Tänk funktionellt istället. Dessutom har du två fungerande lamputtag som gör att du inte behöver tänka speciellt mycket, utan bara flytta över trådarna till motsvarande terminaler på det nya uttaget.

Du har skyddsjordade lamputtag vilket innebär att det ska anslutas med 1 skyddsledare, 1 neutralledare och 1 tändtråd. Då letar man upp dessa ledare och ansluter dem korrekt. På befintligt lampupptag har du två ledare på en terminal vilket innebär att man använder terminalen för att skarva vidare till något annat. Om det nya lamputtaget stöder två ledare per terminal så kan du göra likadant. Annars får du skarva i en toppklämma.

tommib
Vad är det för lampa du ska sätta upp? Vad menar du med att skruvarna inte passar? Lite bilder vore bra.

Det du har där är ett fullt normalt modernt lamputtag. Om du har en lampa som inte passar är den antagligen gjord för att skruvas upp direkt i taket över ett rörutlopp. En sådan lampa blir svår att montera oavsett vad du har för lamputtag.

Köpte denna. Den har bara tre ingångar.

Lampan jag köpt kommer med en lamppropp som ska kopplas in i uttaget, själva lampan ska skrivas upp i taket.

• En hand håller en vit takdosa med tre anslutningspunkter för elinstallation.
    Skapa konto
  • Hand håller en vit lamppropp med tre ingångar mot en mörk bakgrund.
    Skapa konto
Kroken var i vägen så kunde inte skriva upp lampan, försökte ta bort kroken men det gick ej. Ska testa få bort kroken igen, blir nog lättast så.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
D dl29 skrev:
Kroken var i vägen så kunde inte skriva upp lampan, försökte ta bort kroken men det gick ej. Ska testa få bort kroken igen, blir nog lättast så.
När du skruvar fast lampan sen, tänk på att inte träffa elen. Du minskar risken genom att kolla hur brytaren och uttaget förhåller sig till varandra och hur det rimligtvis borde vara draget, samt genom att inte borra eller skriva för djupt.

Det fanns redan förborrade hål. Borra själv hade jag inte vågat :)

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.