2 526 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Neutral fram till bandsåg
Det är ett Schneider motorskyddsrelä 2,5-4 A som sitter på kontaktorn. I bandsågen sitter det tydligen också ett motorskydd som är ställt på 3,5 A men detta löser alltså inte ut.
Jag har kört bandsågen i säkert 5 minuter utan att något löser ut. Det är när jag stannar maskinen andra gången som det löser ut och inte direkt vid frånslag utan den kan ha stannat och efter några sekunder slår den ifrån. Pratade med leverantör igen som lät väldigt osäker eftersom om det hade varit detta bromskretskort som han pratar om hade bromsen legat på hela tiden och motorskyddet hade löst ut direkt.
Någonstans är det galet och jag ogillar att nollan är ihopkopplad med skyddsjord. Jag får försöka få tag i någon elektriker
Kan det vara felkopplat i skolkontaktorlådan som ger dessa problem?
Jag har kört bandsågen i säkert 5 minuter utan att något löser ut. Det är när jag stannar maskinen andra gången som det löser ut och inte direkt vid frånslag utan den kan ha stannat och efter några sekunder slår den ifrån. Pratade med leverantör igen som lät väldigt osäker eftersom om det hade varit detta bromskretskort som han pratar om hade bromsen legat på hela tiden och motorskyddet hade löst ut direkt.
Någonstans är det galet och jag ogillar att nollan är ihopkopplad med skyddsjord. Jag får försöka få tag i någon elektriker
Kan det vara felkopplat i skolkontaktorlådan som ger dessa problem?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det motorskydd som löser ut ska inte sitta där öht.
Det löser pga strömförbrukningen hos bromsen.
Bromsen belastar inte det inbyggda motorskyddet.
Byt kabeln från elcentralen till en 5-ledare.
Installera samtidigt en jordfelsbrytare i centralen, det är rent ut hälsosamt.
Ta bort kontaktorn med motorskyddet som löser ut.
Kör in ström direkt i sågen, den fixar både motorskydd och broms.
Protte
Det löser pga strömförbrukningen hos bromsen.
Bromsen belastar inte det inbyggda motorskyddet.
Byt kabeln från elcentralen till en 5-ledare.
Installera samtidigt en jordfelsbrytare i centralen, det är rent ut hälsosamt.
Ta bort kontaktorn med motorskyddet som löser ut.
Kör in ström direkt i sågen, den fixar både motorskydd och broms.
Protte
Okej, det låter ju helt rimligt. Jag har velat ha ett nyckelvred som tillslag så inte någon av barnen råkar sätta igång det men det måste gå att ordna. Går det helt enkelt att ta bort det ena motorskyddet och enbart ha kontaktorn där?prototypen skrev:
Det motorskydd som löser ut ska inte sitta där öht.
Det löser pga strömförbrukningen hos bromsen.
Bromsen belastar inte det inbyggda motorskyddet.
Byt kabeln från elcentralen till en 5-ledare.
Installera samtidigt en jordfelsbrytare i centralen, det är rent ut hälsosamt.
Ta bort kontaktorn med motorskyddet som löser ut.
Kör in ström direkt i sågen, den fixar både motorskydd och broms.
Protte
Jfb är ett framtida projekt när jag väl får hit elektrikern.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kontaktorn är OK att behålla.
Jag tycker du ska sätta lås på hela elcentralen så ingen kan få sig en stöt före du installerar en jordfelsbrytare.
Typ.
Protte
Jag tycker du ska sätta lås på hela elcentralen så ingen kan få sig en stöt före du installerar en jordfelsbrytare.
Typ.
Protte
Men alltså om maskinen behöver matning för att bromsa så tänker jag att den dagen jag dunkar in nödstopp så bryter kontaktorn strömmen till maskinen? Nödstoppen som sitter på skolkontaktorlådan fyller alltså ingen funktion. Den nödstoppen måste alltså kopplas in i serie med maskinens stoppknapp.prototypen skrev:
Vad ingår att kontrollera när man monterar en maskin? Nödstoppen känns ju relativt viktig..
Jag tog bort mototskyddet och det fungerar. Jag kopplade även in det externa nödstoppet i serie med maskinens inbyggda nödstopp.
Tidigare ägare har satt in många nödstoppar vilket är super nät man har flera barn som härjar fritt i verkstan med mig. Jag har hittat en nödstoppskontaktor som slår ut all ström vilket även bryter till bandsågen. Nu måste ju denna bandsåg ha spänning för att stanna så det centrala nödstopparna funkar inte längre.
Det måste finnas något strömkänningsrelä eller något so. Kan skicka spänning även om kontaktorn inte är dragen.
Jag inväntar elektriker men han hade inte tid med detta utan ska åtgärda jfb
Tidigare ägare har satt in många nödstoppar vilket är super nät man har flera barn som härjar fritt i verkstan med mig. Jag har hittat en nödstoppskontaktor som slår ut all ström vilket även bryter till bandsågen. Nu måste ju denna bandsåg ha spänning för att stanna så det centrala nödstopparna funkar inte längre.
Det måste finnas något strömkänningsrelä eller något so. Kan skicka spänning även om kontaktorn inte är dragen.
Jag inväntar elektriker men han hade inte tid med detta utan ska åtgärda jfb
Klicka här för att svara