E
elmont: Kan även tillägga att i takdosor fäster man "saker" med M4 skruv och i apparatdosor med M3 eller någon annan gänga/stigning med M3 diameter
4 svar · 2,8k läst
H
hempularen: Även om en lysdiod skulle vara gjord för 12V. Så kommer man inte ifrån dess grundläggande elektriska egenskap med tröskelspänning. [bild] Bilden visar egenskaper dels för en kiseldiod, dels för en germaniumdiod (en äldre typ som bara används i speciella fall numnera). En lysdiod har en kurva som liknar kiseldiodens, men med högre tröskelspänning. Om vi bortser från den vänstra
6 svar · 1,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Kan du utveckla ditt problem med "el i vattnet"? Rent vatten leder inte ström. Men isolationsskador kanske gör att ledare i kabeln får kontakt med varandra eller mot foderröret. Om det skulle leda till någon nämnvärd strömökning skulle dock motorskyddet lösa ut.
1 svar · 1,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Fattade du att det handlade om ett elstängsel? Var det verkligen nödvändigt att lura ut TS med gummihandskar för att åtgärda detta? Tänk att vissa elfirmor gladeligen skulle debitera 700 kr / timmen för att linda FK för 10 kr / metern runt dåliga skarvar på ett elstängsel, eller rensa bort insekter...
3 svar · 937 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nej, det sköter UPSen. Skydden på sekundärsidan är en annan historia, men det kanske du har koll på?
42 svar · 14,0k läst
·
T
tbswstn: [citat] aha. Då har jag missförstått allt. Jaja. Det man inte har i huvudet får man ha i händerna … tack för upplysningen.
19 svar · 2,2k läst
·
harka
harka: köp en Shelly Plug S och sätt i vägguttaget så får du både momentanförbrukning och ackumulerat över tid, inklusive grafisk representation [bild] verkar vara lite slutsålda här och där, men finns kvar hos exempelvis https://www.m.nu/rela-wifi/shelly-plug-s-liten-wifistrombrytare-med-energimatning-vit eller ett fyrpack hos https://www.amazon.se/Shelly-Plug-S-uttag-4-pack/dp/B09YNMV87K
11 svar · 2,0k läst
·
F
Filipl89: Tack för svar. Det sitter osb bakom gipsen så det känns tråkigt om dosan inte är fäst ordentligt.
3 svar · 841 läst
·
Logad
Logad: Det verkar finnas en anledning till att jag ser så många elinstallatörer köpa elmaterial på Hornbach.
3 svar · 908 läst
·
heisiandiishe
heisiandiishe: [citat] Petig är bra. Nu är jag trygg med att jag lyckades få till det iaf, efter många rundgångar i huvudet. Ska köpa mig en liten kabelskalare och förfina det hela. (Har bara en stor oskarp i lådan) Tack för info om vad som helt enkelt gäller för att det ska vara rätt utfört och säkert.
23 svar · 8,1k läst
·
L
Legostar: [citat] Hej, Tack för svar, Ja jag undrar varför de har skarvat när det var ca 40 cm sladd som de hade buntat ihop ovanför skarven som når ner till kopplingsdosan med råge över. Jag öppnade skarven och såg att den var dåligt och farligt genomförd av hantverkarna som installerade varmvattenberedaren. De hade skurit igenom samtliga ledningarna 2 faser och jord när de skurit bort den
2 svar · 1,3k läst
·
T
Tornhuset: Hej igen! Visade sig att det funkade när jag trycker ännu lite hårdare än jag vågade. Den vita vingen skall alltså tryckas ner mot kortet, orimligt hårt.
2 svar · 1,5k läst
·
Raskus
Raskus: Hidealite, Dali, Schneider är väl bra prylar. Har dock flera Malmbergs som fungerar utan problem.
1 svar · 826 läst
·
A
Avemo: [QUOTE="Arne999, post: 4909522, member: 89119"]Men om man bara reder ut det grundläggande... Källan är ett batteri Batteriet är kopplat till en liten omriktare (som är lite odefinierad vad gäller koppling innuti) som står på ett bord i källaren För att det ska bli farligt måste det bli en sluten krets via den som pillar tillbaka till källan. Så långt råder det väll ingen tvivel
16 svar · 2,9k läst
L
lofe: Ok. Tack. Var brydd då jag trodde nollan saknades. Men det gjorde den alltså inte…. Nu funkar allt som det ska.
3 svar · 2,3k läst
·
M
Max52: [citat] Hej! Ahh kanon, tack för snabbt svar. Då kan jag fortsätta att sova lugnt, allt är i sin ordning helt enkelt. :-)
2 svar · 1,1k läst
E
elmont: Det blir en rätt enkel styrning som vilken elektriker som helst ska fixa, utan problem (y)
14 svar · 2,3k läst
·
P
Patrik Hazard: [citat] Min mening var givetvis att mata ett tvåvägsuttag med en fas på 16 A, förutsatt att maskinerna tillsammans inte kräver mer.
10 svar · 3,5k läst
H
hempularen: Håller med. Använd dosorna där det går utan att göra egna ihopmonteringar för flerfacksramar, eller där du behöver få ut en stos 90 grader mot en annan. Sådant är nya dosor suveräna till. Men det finns ingen anledning att dumpa dem bara pga. ålder. Det där med fixering av slangen med eltejp, se till att slangen är fixerad mekaniskt (spik/klammer) Max 15 cm från dosan. Tejpen duger
4 svar · 980 läst
S
steve5432: [citat] 310P är en elpanna med en pyttekompressor som ger upp när utetemperaturen hamnar under 10 grader. Många kör därför med en luft-luft som har betydligt bättre COP. Dessutom får man kyla på sommaren, vilket inga FLVP klarar. /S
52 svar · 10,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja den kopplingen fungerar. Det kan vara lite besvärligt att omsätta ett schema till praktisk ledningsdragning i väggarna. Tänkt dig att dina apparater behöver fas, nolla, styrtråd och tändtråd. Titta sedan efter i installationen var du hittar dessa ledare, och vilka nya som behöver dras.
4 svar · 1,1k läst
·
4
4BYGG: Ljuset
0 svar · 573 läst
·
4
0 svar · 573 läst
·
tommib
tommib: Nu menade jag ju alltså mig. Det kanske inte framgick.
25 svar · 3,7k läst
·
R
Rolle85: Kabeln fram till laddboxen är lika tjock som själva laddkabeln på 3-fas. [bild]
14 svar · 2,0k läst
·
F
Fredrik K80: [citat] Du har säkert redan avslutat projektet men jag gjorde liknande (men i en krypgrund) och blev tipsad att gå upp i dimension på rör ( Vp 20 istället för Vp 16) och det var verkligen ett bra råd när det kommer till kabel
26 svar · 7,1k läst
·
F
fribygg: [citat] OT: Bolund och hans partikamrater får ju förhoppningsvis mycket fritid och har kanske möjlighet att plocka kottar och annat för sin uppvärmning om de inte bor i lägenhet med värme och varmvatten inkluderat i hyran
15 svar · 2,4k läst
GK100
GK100: [citat] Läs inläggen tommib gjort de är 100% på spår och något du kan följa och lära dig av. Det du kallar fläta ska normalt användas för skyddsjord och givetvis anslutas i båda ändarna. Din installation med den i sig nutida kabeln med de färgerna tyder på någon form av pulande med inköp på BT, Jula m.fl. Som en kompromiss i ditt fall kan du parallellkoppla isolerade grå som
19 svar · 3,3k läst
M
Macarus: Vänta tills ni bott där en vinter med att göra eller planera för några stora saker. Innan dess vet ni inte hur huset uppför sig på vintern (värmebehov, drag, ventilation, hur väl funkar LLVP mm). Med en LLVP är ni hyfsat försäkrade från de högsta elräkningarna. Det som aldrig skadar att se över på en gång när ni flyttar in är tätningslister på dörrar och fönster som Jocke
5 svar · 1,4k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Jag rengör min årligen. Dock sitter den "kämpigt" placerad, så det är en kraftansträngning varje gång.
10 svar · 3,5k läst
GK100
GK100: [citat] Finns ingen anledning att ändra något eller avvika från att låta den ligga på ett. Och oavsett berör det inte din grundfråga där du bör likt praxis välja en brytare AC 23 eller AC 23B.
23 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.