El
Storn: [citat] Precis, de två senare centralerna sitter kloss mot varandra med FK dragen mellan, dock egen HB och PE/N-skena. [citat] OK [citat] OK [citat] OK [citat] Jag var kanske otydlig, syftar på utgående kabel från VP-central till VP. MVH
etompau: Kolla istället efter tidrelä. Det finns många att välja på, ett exempel: https://www.elbutik.se/product.html/analogt-multifunktionstidrela-mfz12dx-uc?category_id=1828
etompau: En "hemmafixare" bör/ska ha tillgång till ett mätinstrument. Med ett sådant hade detta problem varit löst på ett ögonblick. Nu blir det en massa gissningar och spekulationer på distans.
snaggletooth: Håll dig till något kvalitetsmärke, Elko t.ex så kommer det att funka. Och allt vad lysrör heter bör undvikas då de ska fasas ut nästa år.
Nimdjid: [citat] Hej, tack för svar! Jag har i nuläget draget denna kabel från inomhus doslock till utomhus där ringklockan skall sitta: https://www.elbutik.se/product.html/nexans-eqqxb-1x4x05 Tror du den funkar för avsedd användning, potentiellt ihop med leddrivern du länkar till ?
Zakalwe: JFB’n var guld värd när min son fick för sig att spruta vatten på brödrosten :) jag får be elektrikern koppla värmepumpen utan JFB’n men vill gärna ha den kvar för resten av huset.
BirgitS: Välkommen till forumet! Det finns nog flera möjliga orsaker till att jorden bryts någonstans på vägen från elcentralen till vägguttagen, Man (du, elektriker) kan kolla i alla eldosor och mäta var någonstans som jordtråden inte längre är ansluten till jord. Om du har en planritning över din lägenhet så kan du rita in alla uttag på den och markera vilka som är jordade enligt
elmont: Det måste vara en nolla som kan brytas/slutas framdragen, i vissa länder ( tex Norge)med annan spänning än den vi har använder man en fas L(N).
GK100: [citat] Den du hittat där från GARO är formellt ok enligt din fråga i tråden. Den kan du använda och brytförmågan kan du avgöra med det som anges vid 230 V om du vill den blir inte sämre i din koppling snarate tvärtom.
Putte 9497: [citat] Många installatörsfirmor som erbjuder Easee laddbox 22 kW för exempelvis 6900 kr efter att det gröna avdraget är borttaget. Då ingår 10 m 2,5 mm2 kabel på 16 A. Bättre om de från början har standard 6 mm2 utifall kunden i framtiden ändrar säkring från 16 A till 25 A huvudsäkring. Då behövs inte kabeln bytas ut till laddaren:D
Jocce81: Lyfter den här tråden lite också. Söker en krondimmer som skall ta LED, antingen "helt vanlig", eller en "puck" att sätta bakom som är ZWave. Helst det senare. Vad är bästa alternativet? /Jocce
Zippi: [citat] Ett rör i lysröret, elektriker valde glimmer och lysrör så de borde passa ihop.
Pinkmargera: Tack för snabba svar! Ja, det får nog bli en till LLVP, alternativt bergvärme framöver (har även kamin som det ska eldas i).
Techse: [citat] Jo, det är en elektriker som gjort jobbet. Lång historia kort så har han satt flexslangen i kantbalken och det är 7 böjar och minsta 20 meter mellan elcentral och första dosa.
Andreas_kalmar: Använder såna hela tiden just från uponor och man får ju använda visst våld men om det ena ligger still så nån liten känga så ska dom ihop
Bo.Siltberg: Föreskrifterna medger endast utbyte, alltså byte till ett motsvarande uttag med samma märkdata (eller högst 16 A). Det ska inte krävas någon omkoppling eller några ställningstaganden vad som kommer att pluggas i uttaget. Det finns en naturlig begränsning i vilka apparater som har en passande stickpropp. Har en elinstallatör en gång bestämt platsen för ett uttag så ska man kunna
elmont: Du sätter "brytningen" på den ledning som går till elpatronen så berörs inget annat än just elpatronen.
Bjober: Det är bara en information till dig som du kan nyttja till att välja fas 1 eller 2 när du ska ansluta nästa stora förbrukare.
Johli89: Hej, jag har nyligen fått hem mitt drivdon 220 LED för downlights utomhus. Vad skulle ni rekommendera för kablar till den primära och sekundära sidan drivdonet? Samt vad kör ni oftast för kabel mellan spottarna? Kan RXKX eller TP90 kabel va ett alternativ? Tack på förhand
Gson76: [citat] Tack för svaren. Jag hade egentligen fler frågor, men jag hittade svaren på dem själv under tiden jag skrev. Därför blev det kanske lite onödigt lång text på mina frågor.
Hans Åke Lindquist: [citat] Tack Elmont! Detta forum fungerar som rena universitetet för mig och säkert många andra glada amatörer. Här finns du och andra fackmän, som hela tiden fritt och franko ger värdefulla råd om, vad man får göra - och framför allt - talar om vad man absolut inte får göra. Det sista inte minst viktigt.
Pmattiasp: Ok va bra då är det troligen så. Tack för snabba svar
Klicka: [citat] Det ska vara ett uttag som kommer fram inne i ett överskåp. Så det blir bra. Då behöver man inte spackla så noga.
tommib: Eftersom 6 kvmm är mycket vanligare är den inte mycket dyrare än 4 kvmm. Det finns alltså ingen anledning att välja klenare dimension.
elmont: Vill man ha en brytare man har lite plats kan man sätta en säkerhetsbrytare utanför kapslingen. En säkerhetsbrytare uppfyller alla krav och har bla tvingande brytning så dom är säkra. En 16A kan man köpa för ca 300:- och en 25/32 A ca 600:- sedan tar det en knapp timme att montera den.
GK100: Det är bra att du representerar ett vettigt märke då. Du skulle kunna köra detta på 4 eller 6 A säkring också om det bara är ok i grundkonstruktionen.
elmont: Om det inte kommit nya regler så ska slangen fästas med ca 60 cm mellanrum. Gör man inte det så kommer den att "klappra" mot väggskivorna när man stänger dörrar och troligen efter ett tag helt lossna från dosan.
Sverkele: Finns tyvärr ingen annan text på motorn. Men jag kan öppna den igen och se om jag kan se något konstigt.