I
Hej,

Har fått hem en ny Siemens(7400w) induktionshäll som ska ersätta en 5 år gammal IKEA(7400w). IKEA hällen var inkopplad i perilexuttaget :
Eluttag öppnat, kablar anslutna, säkerhetsvarning, installationsguide, sladdklämma, skruvanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkopplingsschema för 400V och 220-240V med fas (L), nolla (N) och jord (PE).
Skapa konto
Eluttagets insida, anslutna kablar, skruvanslutningar synliga, installationsarbete, elförsörjning, närbild, elektrisk säkerhet.
Skapa konto

Misstänker att den grå egentligen går till ugnen precis under hällen.

Kopplingsschema för den nya ser ut såhär :
Elektrisk kopplingsschema och installationsinstruktioner på papper, troligen från bruksanvisning.
Skapa konto
En instruktionsbild som visar elanslutningar för olika spänningsinställningar och faser i en manual.
Skapa konto

Elskåpsschema med kopplingsinstruktioner, varningsikoner och spänningsindikering.
Skapa konto

Visst är denna koppling korrekt?

Öppen elanslutning med kablar, skruvar och anslutningsblock, nära metallhölje, komponenter ej skyddade.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ser ut som du saknar en bygel mellan 4-5, och en av faserna skall ej vara kopplade i hällen, utan isolerad som den var innan. Alltså grå kabel som du kopplat på Plint numrerad nr.1.

I
Jodå, det sitter en bygel mellan 4-5, den satt där från början. Den grå(L3) har jag satt i som jag förstår det blindgångaren som är till för just parkering av oanvänd kabel.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Jodå, det sitter en bygel mellan 4-5, den satt där från början. Den grå(L3) har jag satt i som jag förstår det blindgångaren som är till för just parkering av oanvänd kabel.
då borde allt va på sin plats, såg inte bygeln vid första titt men nu så :)
Friskt kopplat hälften brunnet

• Gilla
guggen
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Men går det att se tydligt att anslutningen verkligen är blind? Det är rätt troligt att den är avsedd att vara parkering, men om det inte framgår av kopplingsanvisningarna att så är fallet så skulle jag nog vara lite orolig över att koppla in en fas på den. Möjligen om man tydligt kan se att inget är kopplat från den anslutningen.

Jag skulle inte vara lika orolig. Det är osannolikt att denna blindplint i en häll skulle ha en funktion som är farlig/dålig att ansluta en fas till, och likaså osannolikt att den skulle vara helt odokumenterad.

I
Hällen fungerade perfekt, tack för er input, schemat var lite förvirrande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.