Hej.
hur hade ni elmontörer gjort detta?
Jag har tänkt att efter elmätaren( har tavla i källaren) sätta en fördelningplint för att kunna koppa mitt garage parallellt med min central för huset.
jag har tittat på en a-box med din skena i. Tänker var en 5 delad plint ifrån eldo. Min fundering är om jag ska/ om man kan montera en HB i denna a-box som sticker ut genom locket så klart innan min fördelningplint.
nuvarande HB är en röd/ grön som sitter efter mätarsäkringarna men innan elmätaren.
jag tänker att denna HB bryter allt medans varje central av en egen HB.
Men min stora fundering är vad som är bäst? Eller ska man satsa på att byta HB innan mätaren?
hur hade ni elmontörer gjort detta?
Jag har tänkt att efter elmätaren( har tavla i källaren) sätta en fördelningplint för att kunna koppa mitt garage parallellt med min central för huset.
jag har tittat på en a-box med din skena i. Tänker var en 5 delad plint ifrån eldo. Min fundering är om jag ska/ om man kan montera en HB i denna a-box som sticker ut genom locket så klart innan min fördelningplint.
nuvarande HB är en röd/ grön som sitter efter mätarsäkringarna men innan elmätaren.
jag tänker att denna HB bryter allt medans varje central av en egen HB.
Men min stora fundering är vad som är bäst? Eller ska man satsa på att byta HB innan mätaren?
ok. Men hade du låtit sen gamla HB sitta eller tagit bort denna helt och satt en plint där istället och täckt hålet. Bifogar en bild så ser du bättre. Jag tänker att det kan få i en ny HB i denna gamla lådan .E elmont skrev:
ok. Men hade du låtit sen gamla HB sitta eller tagit bort denna helt och satt en plint där istället och täckt hålet. Bifogar en bild så ser du bättre. Jag tänker att det kan få i en ny HB i denna gamla lådan .E elmont skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Din elektriker anmäler bara till nätägaren att den bryter plomberingen å så kommer nätägaren sen ut och sätter ny plombering.S Sandman88 skrev:
Om elektrikern gör den delen av jobbets först så har nätägaren ett tag på sig att komma innan elektrikern är klar med det andra.
Om du beställer jobbet ett tag innan elektrikern kommer så kan elektrikern komma överens med nätägaren när nätägaren kan komma å plombera.
Gör kopplingen i centralen ( efter mätartavlan) där du har din inkommande matning. Då behöver du inte göra nått annat än att koppla in den nya kabeln på befintliga plintar och låt mätartavlan vara som den är.
E elmont skrev:
En bra idé, hade tänkt så först men kablarna ifrån mätaren kommer ej räcka hela vägen upp till den övre raden till den nya HB. Därav var min fundering,
Lite sent svar här.
Men jag hade inte gjort ett skit med mätartavlan.
Där kan man bryta både med säkringarna, med HB samt troligtvis med elmätaren (det sista litar jag själv dock inte tillräckligt på för att sen stå och medvetet pillra på ledningarna i andra änden).
Jag hade satt upp en lämplig storlek på A-box, lämplig för att passa antal ledare samt areor, efter mätartavlan och där grenat ut kablar åt olika håll.
Kanske en a-box 060 eller 100
https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosor-a-box-spelberg?category_id=1966
Sen huvudbrytare i alla centraler som sen är inkopplade.
Men jag hade inte gjort ett skit med mätartavlan.
Där kan man bryta både med säkringarna, med HB samt troligtvis med elmätaren (det sista litar jag själv dock inte tillräckligt på för att sen stå och medvetet pillra på ledningarna i andra änden).
Jag hade satt upp en lämplig storlek på A-box, lämplig för att passa antal ledare samt areor, efter mätartavlan och där grenat ut kablar åt olika håll.
Kanske en a-box 060 eller 100
https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosor-a-box-spelberg?category_id=1966
Sen huvudbrytare i alla centraler som sen är inkopplade.
Klicka här för att svara