El
Avemo: På den tredje bilden i inlägg #6 ser det ut att sitta fem likadana "kraftenheter" eller vad de kan kallas. Dessa har varsin fyrpolig plint med lite grövre trådar anslutna. Markeringarna på mönsterkorten är lite skymda på bilderna. Men man kan se att det finns pilar in mot kortet på två av anslutningarna. Det är högst troligt inkommande faser. De andra två är då utgående matning
KjellTimell: Dålig på CTC, men är det en värmepump? Isåfall bör man ha en systemvolym på cirka 20L per kW maskinen är specad för. t.ex en 10kW värmepump bör jobba mot 200L radiatorvatten. Jobbar den mot mindre mängd, så blir det många start/stopp.
anders07: Ja, där ser man... min klena kunskap är nog några år gammal från att jag skaffade till stugan... :oops:
Jocke Best: [citat] Värt att prova! Har massa andra ZigBee via Home Assistant, men inte denna tyvärr.
anders07: Vid mätning verkar det vara kondensatorn som trasslar. Jag mailade även Östberg och beskrev problemet och fick som svar att de höll med och de skickade artikelnummer på ny kondensator som nu är beställd. Väldigt trevligt att de svarar en privatperson, och dessutom med hjälp!
nisse123: Finns fortfarande att köpa. https://www.elbutik.se/product.html/blindlock
DjKool: Elektriker har installerat Plejd och det visar sig att det var dimmer som var trasig och glappade.
Josth: Man använder vanlig Perilex stickpropp med 4 stift plus jordstift i mitten. Viktigt att hålla rätt på stiftet för nollan så det blir korrekt inkoppling.
Totte_S: Den här förlängaren gillar jag i kombination med borr med bitsfäste. Tyvärr funkar den bara med borr större än diametern på chucken. Aktiv nätverksutrustning på vind är troligen inget problem, särskilt inte om man sätter den i ett skåp, blir en hel del värme från switchar mm.
Avemo: [citat] Blir det en IPS då? [citat] Det har mer med läckström och lagringstid att göra. Mina UPS:er har stått många år i ouppvärmda bodar. Jag tar in dem ibland och underhållsladdar dem. Laddade batterier tål kyla. Men alla batterier har en begränsad livslängd.
klaskarlsson: [citat] Har du en dubbeilsolerad taklampa (typ en normal hyfsat modern som inte har lampskärm i metall) så skulle jag säga att riskerna att blanda den ojordade lampan med ett jordat uttag är minimala. Även om det inte är rätt i sak. Men att sätta in ett uttag borde ju inte gå på så många tusenlappar...
Daniel 109: Ja, men inte när den är åtkomlig. Därmed inte sagt att man inte ska koppla rätt.
Dilato: [citat] https://www.conrad.se/p/acdc-naetdel-inbyggnad-s24-m-1889532 https://www.amazon.se/Smart-inbyggd-str%C3%B6mf%C3%B6rs%C3%B6rjning-sCharge-Apple-rakningstyp/dp/B07PTRCZZB
Logad: Inget fel på torix när den är rätt monterad. Problemen kommer när klåparnisse varit inne och ändrat och återanvänt torixen och inte klarat av att montera den korrekt. Hos mig har en och annan torix ramlat ner på golvet när jag inspekterat. Fixar det med omskalning och 221.
hempularen: Tänk på att fjädrarna kan smälla till som en råttfälla när du får loss lampan. Akta fingrarna.
Kingedvard89: Tack alla för snabba och bra svar! Nu kände jag mig säker och förstod vad jag gjorde. Jag klippte och gjorde snyggare kopplingar och kopplade in utan bygel på faserna. Allt funkar perfekt. Grymt ställe att få så mkt och framförallt snabba svar på!
etompau: [citat] OK, är det mekaniskt fel på dimmern så är det bara att byta ut den.
Bo Berglund: Tack för snabbsvar! Och länk! Nästa steg är att hitta nån läsare att koppla in och överföra data via WiFi (mätaren sitter på en stolpe i skogen intill tomten) om bara räckvidden är tillräcklig...
Hans Åke Lindquist: [citat] Tack Elmont! Så är det förstås. Men många av oss arma husägare har ärvt sina anläggningar efter tidigare ägare som i sin tur etc. Att dra ut alla ledningarna ur rören i innerväggarna i friggeboden/gäststugan och göra allt nytt lockar lindrigt. Jag reder ut ormboet och mäter mig fram och lägger om rören bara på några ställen, innan jag på nytt kopplar in jordkabeln
Düsseldorff: Det finns mängder av kabelgenomföringar du kan köpa om du vill ha ett snyggare "avslut". Testa googla på "kabelgenomföring vägg" så får du se.
Bo.Siltberg: Ja, en Plejd LED-10 gör ju jobbet. Då behöver du byta den tryckströmbrytare du har mot någon trådlös variant ur Plejds sortiment.
prototypen: Dosan är ju symmetrisk så om man vrider uttaget 180 grader innan man öppnar uttaget så blir det som tillverkaren en gång har monterat uttaget. Protte
Alfredo: [citat] Att demontera en fast ansluten fläkt eller att dra ut gamla trådar som inte längre ska användas är lika "olovligt" bägge delarna. Just saying... ;):oops:
Bo.Siltberg: Min bakgrund bara som en usel hempulare. I en central utan JFB så är PE-skenan överst förbunden med N-skenan under via denna bygel. Med en JFB så dessa skenor fortfarande förbundna med varandra fast via JFBn. Som du ser av bilden jag postade i början ska fasledare och neutralledare gå igenom JFBn, medan skyddsledaren ska passera förbi. Så det är rätt att denna bygel nu är i plast.