2 526 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Neutral fram till bandsåg
Sida 1 av 2
Hej hej
Jag har bytt ut min gamla bandsåg mot en ny pjäs. Företaget som levererade maskinen kopplade in tåtarna och när jag väl ska köra så löser mototskyddet ut.
Ringer företaget och de förklar att maskinen behöver nollan. Blå färg tänker jag och ser att den finns och är ihopkopplad. Men då öppnar jag dosan och där kommer de 4 tåtar. Tre faser och jord. Nollan är inkopplad på jorden.
Jag pratade med en elektriker som sa att de bara var att dra fram en tråd till dosan. Fast blir det inte samma sak då fast man kopplar det i centralen istället?
Jag har fått för mig att man behövde jfb för att "skapa" nollan från PEN system?
Inkommande i centralen är 4-ledad
Ut till dosan är 4 ledad.
Därefter är den 5 ledad till maskinen.
Jag har bytt ut min gamla bandsåg mot en ny pjäs. Företaget som levererade maskinen kopplade in tåtarna och när jag väl ska köra så löser mototskyddet ut.
Ringer företaget och de förklar att maskinen behöver nollan. Blå färg tänker jag och ser att den finns och är ihopkopplad. Men då öppnar jag dosan och där kommer de 4 tåtar. Tre faser och jord. Nollan är inkopplad på jorden.
Jag pratade med en elektriker som sa att de bara var att dra fram en tråd till dosan. Fast blir det inte samma sak då fast man kopplar det i centralen istället?
Jag har fått för mig att man behövde jfb för att "skapa" nollan från PEN system?
Inkommande i centralen är 4-ledad
Ut till dosan är 4 ledad.
Därefter är den 5 ledad till maskinen.
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Nej, jordfelsbrytare är inte nödvändigt för att det skll fungera, men för säkerheten.
Principen är att du har fram till din central en kombinerad nolla o jord (kallas PEN ). I centralen delas den upp på skyddsjord och nolla. Om du har en jordfelsbrytare så skall den sitta mellan Pen och nollan.
Principen är att du har fram till din central en kombinerad nolla o jord (kallas PEN ). I centralen delas den upp på skyddsjord och nolla. Om du har en jordfelsbrytare så skall den sitta mellan Pen och nollan.
Sitter inte skyddsjord ihop med neutral i centralen?H hempularen skrev:
Blir det inte samma effekt som det är nu när nolla och skyddsjord sitter på samma plint i dosan ute vid maskinen? Jag får göra som elektrikern sa då och dra ut en ny tråd till dosan och sen får han koppla ihop det i centralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jo det blir samma effekt, funktionsmässigt.
Men det är farligt. Det förbjöds i 1939 års föreskrifter.
Avbrott på PEN-ledaren är direkt livsfarligt.
Det är hanterbart i huvudledningar som har grova ledningar och bra anslutningsterminaler.
Att tillåta PEN i gruppledningar ända fram till din dosa ökar risken för avbrott avsevärt, dels pga mängden gruppledningar jämfört med huvudledningar och dels pga klenare kablar som är mer utsatta och ibland bristfälliga anslutningsterminaler i dosor mm.
Men det är farligt. Det förbjöds i 1939 års föreskrifter.
Avbrott på PEN-ledaren är direkt livsfarligt.
Det är hanterbart i huvudledningar som har grova ledningar och bra anslutningsterminaler.
Att tillåta PEN i gruppledningar ända fram till din dosa ökar risken för avbrott avsevärt, dels pga mängden gruppledningar jämfört med huvudledningar och dels pga klenare kablar som är mer utsatta och ibland bristfälliga anslutningsterminaler i dosor mm.
Men maskinen löser ut för att bromskretskortet behöver en nolla framdragen till maskin. Om det blir samma effekt av att dra en ny tråd till maskinen och koppla ihop skyddsjord med nolla i centralen som det är nu när nollan är ihopkopplad med skyddsjorden i dosan. Vad kommer då en ny tråd hjälpa till? Jag känner mig lite lostBo.Siltberg skrev:
Jo det blir samma effekt, funktionsmässigt.
Men det är farligt. Det förbjöds i 1939 års föreskrifter.
Avbrott på PEN-ledaren är direkt livsfarligt.
Det är hanterbart i huvudledningar som har grova ledningar och bra anslutningsterminaler.
Att tillåta PEN i gruppledningar ända fram till din dosa ökar risken för avbrott avsevärt, dels pga mängden gruppledningar jämfört med huvudledningar och dels pga klenare kablar som är mer utsatta och ibland bristfälliga anslutningsterminaler i dosor mm.
Först ska du se till att matningen till maskinen är helt OK. När du VET att den är OK så kontakta leverantören av maskinen så att dom får komma och fixa maskinen. En ny maskin ska inte vålla nått problem och den som kopplat in den från början ska ta fullt ansvar om denne "hittat på" någon felaktig inkopplingsmetod som skadat maskinen.t
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Vad menar du med "men". Det är först i ditt senaste inlägg skriver om bromsen. Är det vid inbromsning som motorskyddet löser?H Hillabilly skrev:Men maskinen löser ut för att bromskretskortet behöver en nolla framdragen till maskin. Om det blir samma effekt av att dra en ny tråd till maskinen och koppla ihop skyddsjord med nolla i centralen som det är nu när nollan är ihopkopplad med skyddsjorden i dosan. Vad kommer då en ny tråd hjälpa till? Jag känner mig lite lost
Det är svårt att tolka ditt första inlägg. Om du menar att tillverkaren eller dess installatör av bandsågen har nallat en nolla ifrån skyddsjord i dosan till maskinen så har de gjort ett allvarligt fel, det är så korkat att ingen sansad människa gör så.
Och provade de inte maskinen? Vad behöver egentligen maskinen nollan till? Det kan vara så enkelt att man aldrig kontrollerade din "dosa" så att en fas saknas eller nåt.
Maskinen går att köra men startar du och stannar säg två gånger så löser den ut. De testade nog inte det. Jag ringde tillverkaren och de sa att det låter som maskinen inte har en nolla framdragen. Bromsen till motorn behövde detta. Montören har bara kopplat in den i kontaktorn som den gamla satt i. Jag utgår från att han aldrig öppnade dosan och kollade. Från dosan går det en 5 ledad kabel men där sitter skyddsjord och nolla ihop. Jag har mätt alla faser, jämn belastning på alla faser.Bo.Siltberg skrev:
Vad menar du med "men". Det är först i ditt senaste inlägg skriver om bromsen. Är det vid inbromsning som motorskyddet löser?
Det är svårt att tolka ditt första inlägg. Om du menar att tillverkaren eller dess installatör av bandsågen har nallat en nolla ifrån skyddsjord i dosan till maskinen så har de gjort ett allvarligt fel, det är så korkat att ingen sansad människa gör så.
Och provade de inte maskinen? Vad behöver egentligen maskinen nollan till? Det kan vara så enkelt att man aldrig kontrollerade din "dosa" så att en fas saknas eller nåt.
Jag pratade med en elektriker som inte hade tid att utföra själva jobbet men förklarade att han skulle koppla ihop det om jag bara drog en ny tråd till maskinen.
Jag förstod bara inte vad de skulle hjälpa när nollskenan sitter ihop med jordskenan i centralen. Jag får utgå från att han vet vad han säger.
Och elektrikern har nog lika svårt som vi andra att veta vart felet sitter utan att på plats undersökt saken, för din beskrivning av felet är lite för "vag".
För som du skriver så är det inte troligt att det är "fulnollan" som är det enda felet. Så drar du fram en nolla och någon kommer och kopplar in den så har du troligen kvar samma fel.
MEN du ska ligga på den som tog på sig att koppla in maskinen, för denne har gjort ett stort fel som inte kollade funktionen och provkörde maskinen.
För som du skriver så är det inte troligt att det är "fulnollan" som är det enda felet. Så drar du fram en nolla och någon kommer och kopplar in den så har du troligen kvar samma fel.
MEN du ska ligga på den som tog på sig att koppla in maskinen, för denne har gjort ett stort fel som inte kollade funktionen och provkörde maskinen.
En firma svarade när jag ringde och den hade inte möjlighet att komma och utföra jobbet på kanske 2 månader. Jag förklarade felet och han sa att jag skulle dra dit en ny tråd. Det var då jag tänkte man behövde en jfb för att "skapa" en separat nolla. Det verkar inte fungera så tydligen. Jag förstår nog bara inte skillnaden på att koppla ihop skyddsjord med nollan i dosan jämfört med att göra det i centralen. Finns säkert en logisk förklaring.Jag kommer inte koppla ihop detta själv, jag vill inte lägga ner tid och pengar på något som inte kommer lösa felet.E elmont skrev:Och elektrikern har nog lika svårt som vi andra att veta vart felet sitter utan att på plats undersökt saken, för din beskrivning av felet är lite för "vag".
För som du skriver så är det inte troligt att det är "fulnollan" som är det enda felet. Så drar du fram en nolla och någon kommer och kopplar in den så har du troligen kvar samma fel.
MEN du ska ligga på den som tog på sig att koppla in maskinen, för denne har gjort ett stort fel som inte kollade funktionen och provkörde maskinen.
Felet är att iom att bandsågen har en likströmsbroms behöver det finnas en nolla framdragen till maskinen. Annars fungerar det inte utan bromskretskortet åker då. Det är vad leverantören direkt sa när jag beskrev felet. Därför jag öppnade dosan och såg denna koppling mellan skyddsjord och nolla.
Fast om det nu skulle vara bromsen så skulle den ligga på hela tiden vilket borde leda till att motorskyddet löser ut direkt. Enligt märkplåten så ligger motorn på 3,5 A. Jag har mätt på alla faser och den ligger på ca 2 A. Stadigt och fint. Stoppar jag sågen ligger de på ca 7 A ett tag.
Du har helt rätt i att det inte gör någon skillnad för maskinen var jord och nolla separeras. Det kommer med andra ord sannolikt inte att lösa problemet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Bromsen var det alltså, en DC-broms tydligen. Jag kan inget om dessa men de ska ju fungera vid normal användning, dvs det låter som en felaktig konfigurering eller dimensionering. Kanske användes det gamla motorskyddet?
Det är då elektroniken som behöver en nolla, vilket låter lite dumt då motorn för övrigt inte behöver det. Hoppas att den inte gått sönder pga avsaknad av nolla då. Men har någon kontrollerat att du öht har en fungerande skyddsjord fram till din dosa?
Och ledningen fram till din dosa går egentligen heller inte att säga något om utan att se den. Ledningen kanske kan betraktas som en huvudledning och ha tillräcklig area för TN-C.
Det är då elektroniken som behöver en nolla, vilket låter lite dumt då motorn för övrigt inte behöver det. Hoppas att den inte gått sönder pga avsaknad av nolla då. Men har någon kontrollerat att du öht har en fungerande skyddsjord fram till din dosa?
Och ledningen fram till din dosa går egentligen heller inte att säga något om utan att se den. Ledningen kanske kan betraktas som en huvudledning och ha tillräcklig area för TN-C.
Jag hänger inte ens med på varför motorskyddet löser om DC bromsen är satt ur spel. Det är ju två olika funktioner. (såvida det inte felaktigt ligger likström på någon lindning hela tiden vid drift)
Sen, hur denna likström framställs kan variera. Det kan vara med dioder från faser, med eller utan neutralledare, eller från DC-bussen i en frekvensriktare. Så man kan inte säga att det alltid behövs neutralledare för likströmsbromsning, det beror på styrelektroniken för aktuell maskin.
Håller med vad som sagts ovan. Säkerställ att det verkligen finns neutral och skyddsjord (med eller utan fulkoppling) och att de har kontinuitet till centralen och inte hänger i luften nånstans.
Då har du rent elektriskt uppfyllt tillverkarens/leverantörens anvisningar.
Sen kan du utgå från resultatet på det:
Eventuellt behövs både en rättning av fulkopplingen med en separat tråd och/eller en service på styrenheten till bandsågen.
Sen, hur denna likström framställs kan variera. Det kan vara med dioder från faser, med eller utan neutralledare, eller från DC-bussen i en frekvensriktare. Så man kan inte säga att det alltid behövs neutralledare för likströmsbromsning, det beror på styrelektroniken för aktuell maskin.
Håller med vad som sagts ovan. Säkerställ att det verkligen finns neutral och skyddsjord (med eller utan fulkoppling) och att de har kontinuitet till centralen och inte hänger i luften nånstans.
Då har du rent elektriskt uppfyllt tillverkarens/leverantörens anvisningar.
Sen kan du utgå från resultatet på det:
Eventuellt behövs både en rättning av fulkopplingen med en separat tråd och/eller en service på styrenheten till bandsågen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag tycker att Hillabilly ska ta lite foton på "motorskyddet" som löser ut som jag först trodde var en jordfelsbrytare.
Om det verkligen är motorskyddet som löser ut så har det inget med broms och nolla att göra.
Broms är det väl lag på med om man kopplar ur "nollan" så kan man köra utan broms och se vad som händer då.
Har Hillabilly någon jordfelsbrytare?
Det har dykt upp en kontaktor i texten, är det där motorskyddet sitter?
Att tjuva nollan från skyddsjorden är aja baja!
Protte
Om det verkligen är motorskyddet som löser ut så har det inget med broms och nolla att göra.
Broms är det väl lag på med om man kopplar ur "nollan" så kan man köra utan broms och se vad som händer då.
Har Hillabilly någon jordfelsbrytare?
Det har dykt upp en kontaktor i texten, är det där motorskyddet sitter?
Att tjuva nollan från skyddsjorden är aja baja!
Protte
