Hej,
hur gör man enklast för att skala en bit kabel mitt på kabeln, alltså inte vid ena änden?
Jag skall göra en matning till ett antal LED-stripes (under alla trappsteg i en trappa inomhus) och tänker då de sitter lite illa till att jag vill löda och isolera med krympslang men hur skalar man en kabel mitt på enklast, finns det något verktyg eller är det handpåläggning deluxe som gäller?
Jag kanske tänker helt fel?
Tanken är att driva med Plejd LED-75 och från den dra en 2x1.5mm² SKX eller annan platt anslutningskabel och sedan från den löda på LED-stripsens anslutningar vid varje steg. Tänker att förluster blir som minst och installation som bäst genom att löda men det kanske funkar fullgott med någon typ av T-skarv? Wago finns det inte plats för och det kan ju inte vara nödvändigt att dra separata kablar som någon LED-site skrev att man skulle göra. 2x1.5mm² matning borde väl räcka gott, eller?
hur gör man enklast för att skala en bit kabel mitt på kabeln, alltså inte vid ena änden?
Jag skall göra en matning till ett antal LED-stripes (under alla trappsteg i en trappa inomhus) och tänker då de sitter lite illa till att jag vill löda och isolera med krympslang men hur skalar man en kabel mitt på enklast, finns det något verktyg eller är det handpåläggning deluxe som gäller?
Jag kanske tänker helt fel?
Tanken är att driva med Plejd LED-75 och från den dra en 2x1.5mm² SKX eller annan platt anslutningskabel och sedan från den löda på LED-stripsens anslutningar vid varje steg. Tänker att förluster blir som minst och installation som bäst genom att löda men det kanske funkar fullgott med någon typ av T-skarv? Wago finns det inte plats för och det kan ju inte vara nödvändigt att dra separata kablar som någon LED-site skrev att man skulle göra. 2x1.5mm² matning borde väl räcka gott, eller?
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Det fungerar väl att använda vilket avmantlingsverktyg som helst. Som på det här klippet jag hittade på nätet. 9:30 in i klippet.
Istället för att göra ett snitt på ändan av kabeln så gör du två snitt mitt på och skär upp mellan snitten.
Istället för att göra ett snitt på ändan av kabeln så gör du två snitt mitt på och skär upp mellan snitten.
Skulle en "kabeltjuv" vara ett alternativ. Används ofta inom bland annat bilel och finns för lite olika dimensioner. Med en sådan behöver man inte skala alls. Bilden från Biltema men de finns lite överallt.stiga skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte men jag beställde ett gäng sådana här för att kolla om de känns tillförlitliga:
https://www.amazon.se/gp/product/B07F3SGJXR/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
https://www.amazon.se/gp/product/B07F3SGJXR/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
De ser ju bra ut till det du vill göra. Ordna lite klenare sladd tex den typiska tvåledaren röd/svart och med area 0,75 eller 0,5 mm2 så funkar det säkert fint. Inte behöver du 1.5 mm2 till den pucken och lite LED-lister. Du kan ju dela upp så du går ut med två matningar om spänningsfall osv stör. Tex mata från mitten hälften upp och hälften ner i trappan så längderna blir lika i halvorna.stiga skrev:
Tror det landar på 3.2W/steg och 15 steg vid odimmat, vilket i princip aldrig kommer hända så spänningsfallet är nog som du säger inget problem.GK100 skrev:
De ser ju bra ut till det du vill göra. Ordna lite klenare sladd tex den typiska tvåledaren röd/svart och med area 0,75 eller 0,5 mm2 så funkar det säkert fint. Inte behöver du 1.5 mm2 till den pucken och lite LED-lister. Du kan ju dela upp så du går ut med två matningar om spänningsfall osv stör. Tex mata från mitten hälften upp och hälften ner i trappan så längderna blir lika i halvorna.
Klicka här för att svara