Överfall tror jag

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack Daviid och Bo!
Har retat mig i ett par dagar nu där jag försökt googla mig fram utan framgång.

O
Jag frågade en gång ett par elektriker om det skulle vara en överfallsbricka per ledare, eller om det var tillåtet att lägga flera under samma. Jag fick givetvis alla tre svaren: ja, nej och det beror på. Så med risk att starta ett religionskrig ställer jag samma fråga här. Vad säger ni, och viktigast VARFÖR?

Det beror på...
Allt går bara det blir bra. Jag tycker att bilden i #1 demonstrerar ett bra sätt.
Generellt fungerar flera ledare av samma typ (EK/FK/RK) och area under samma bricka.
Man bör undvika EK och RK under samma, då RKn kommer att "flyta ut" och inte få kontakt.
Men är det tillräckligt många ledare så att de begränsas i sidled så kan man ju fläska på och dra till ordentligt, men det kan vara lite risky att allting inte lägger sig tillrätta utan glappar med tiden.
FK/RK av (lite) olika areor kan dock fungera.
Huvudsaken är som sagt att det blir bra, att alla ledare sitter.
Det svåra kan vara att bedöma om det kommer att hålla med tiden. Man ska därför t.ex inte tvinna ledarna, utan man ska se till att de flyter ut så att alla får en jämnt kontakttryck.

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Om man skulle teoretisera lite till kring detta, funkar det att sätta en ändhylsa på RK10 och lägga den emellan två EK10 under samma bleck? Jag är tveksam... Öht kan tre ledare av samma typ vara tveksamt. Däremot bör det funka med 1 RK10 med ändhylsa och 1 EK10 i och med att brickan kan dras åt på två sidor.

• Älska
Appendix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.