Tjena ordentliga elektrikerna!
Jag får inte tag i någon personskyddsautomat typ B då tänker jag sätta både jfb och 16A automatsäkring 3 polig, frågan är räcker det med en 25A jfb eller ska jag ha 40A?
Laddaren är Tesla wall connector gen b.

Jag vet inte om jag förstår frågan. Du kan ju alltid sätta en större JFB (strömmen den tål) än vad du avsäkrar den med. Eller vad är frågan?

Frågan är om det räcker med 25A eller jag ska ha 40A?

Panor82
Är det en 22kW laddare och mätarsäkringar tillåter så hade jag tagit en 40A. Är den 11kW så hade jag nöjt mig med 25A.

Som det skrevs i den tråden...
...du bör ha en märkström på JFB utifrån hur grova kablarna in till husets central är så att du kan säkra upp dessa utifrån framtida behov.

pacman42 pacman42 skrev:
Som det skrevs i den tråden...
...du bör ha en märkström på JFB utifrån hur grova kablarna in till husets central är så att du kan säkra upp dessa utifrån framtida behov.
Det finns redan en jfb till hela huset på 40A och efter den ena jfb ska jag mata en jfb på 25/40 A och sedan till en 3polig16A säkring sedan en 5g 2.5 kabel till ladboxen, jag var bara lite osöker om jfb ska vara 25 eller 40 men jag får nog köra på 40.
Panor82 Panor82 skrev:
Är det en 22kW laddare och mätarsäkringar tillåter så hade

Panor82 Panor82 skrev:
Är det en 22kW laddare och mätarsäkringar tillåter så hade jag tagit en 40A. Är den 11kW så hade jag nöjt mig med 25A.
Det står inget om det är 22 eller 11, jag läste hela manualen och det fanns inget.

Panor82
Ok, man brukar kunna ställa vilken laddström som den ska ge ut max. Men om du redan vet att du ska avsäkra den med 16A, 2,5mm2 kabel och med en egen JFB så är det väl en no-brainer?
Du kanske ska ta hjälp av en installatör om du inte ser sambanden?

• Gilla
happy_sloth och 1 till
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Ok, man brukar kunna ställa vilken laddström som den ska ge ut max. Men om du redan vet att du ska avsäkra den med 16A, 2,5mm2 kabel och med en egen JFB så är det väl en no-brainer?
Du kanske ska ta hjälp av en installatör om du inte ser sambanden?
Jag kommer ta en 40A jfb men jag tänkte kolla om en 25A brukar funka, jag är andra års montör och läser till elkraftingenjör men jag tvekar aldrig att fråga en gång för mycket.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
25 eller 40 är den maximala strömmen jordfelsbrytaren tål. Om du inte har större huvudsäkringar än 25 A så behövs inte heller någon kraftigare JFB. Ska du dessutom sätta en 16 A säkring före så räcker 25 A gott och väl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.