El
Charles-Ingvar: Jag har ingen bild på den gamla brytaren nu. Men jag kan berätta att den nya tvättmaskinen är på plats sedan fyra månader tillbaka. Det blev så att jag lät hyresvärden göra installationen. De tog ut sin egen VVS kille och två stycken elektriker i etapper. VVS killen drog om plströren lite så att de följer aktuell standard. Det är tydligen så att det måste finnas en kran
engs: [citat] Den går in i ovansida inkommade brytare till Normcentral 1.
pjkw: [citat] Självklart är jag behörig..... Skämt åsido så har faktiskt behörig elektriker nyligen dragit om elen i huset, i de gamla rören, utan att klaga, inget som de andra 2 eller 3 jag hade kontakt med för offert nämnde heller. Vid det tillfället hade jag dock inte planerat hur rummet med denna dosa skulle renoveras.
GK100: [citat] Om du vill börja tänka rimligt och vettigt i såna frågor ska du se det som att du inte ska börja göra något likt normal fast installation med sladdar, kontakter, grendosor, sladdströmbrytare osv i något missriktat försök att komma förbi ev regler som hindrar dig att göra elinstallationer. Att fästa upp en lampsladd eller sladden till en grendosa är inget problem ens
Wike: [citat] nej det drogs ned från dosan vid taket till brytaren och sen vidare till senildosa
Demmpa: Det där med att JFBn är märkt med 40A är vilken ström den är klassad för att kunna bryta, det har inget med att den löser ut när den belastas med mer än 40A likt en dvärgbrytare. En JFB är klassad för antingen 25A eller 40A.
Ritte: Hej, är hyfsat nybörjare gällande elinstallation så bear with me. Även om jag lär mig lätt och fattar en stor del av det som behöver göras kommer jag nog anlita en elektriker så det inte blir några tvivelaktigheter när jag säljer lägenheten. Jag har också fått en rejäl stöt när jag varit yngre så har rätt mycket respekt för hur fel det kan gå.. Det jag behöver hjälp med
useless: Det är väl egentligen två frågor? - Räknas en stickproppsansluten köksö som en apparat man får bygga själv som lekman med nödig kännedom? - Ja. - Är det bra att ha en "permanent" skarvsladd liggandes rakt över köksgolvet? - Nej. Jag har ett uttag i golvet på den plats jag tänkte ställa köksön.
TRJBerg: https://hackaday.com/2023/02/04/experimenting-with-20-meters-of-outlet-adapters/
ARJU: Utan att fördjupa mig nämnvärt i ämnet misstänker jag att det rör sig om vanlig lödpasta, tex: https://www.electrokit.com/produkt/lodpasta-blyfritt-40g/ Jag ifrågasätter dock hans lödteknik... För att få bra fäste bör man värma materialet betydligt mer än att bara snudda vid pastan med en lödpennan uppvriden till max så flussmedlet poffar till. Personligen skulle jag föredra
Gusten_Gnuk: [citat] Skönt att det löst sig! Vet du mer specifikt vad som var problemet? Mer än att ”installationen var amatörmässigt”. Påtalade de ngt specifikt fel eller orsak till problemen?
elmont: [citat] Ta kort på monteringsanvisningen och inkopplingsplinten på både den nya och g:a och lägg upp dom här. Har du tur så kommer någon att "hjälpa" dig.
Jonas_81: Det som oftast är farligaste med äldre instalationer och hög belastning är kontaktytorna. Både de som är i centralen och uttag (där kabeln är fastsktuvad har en tendens att bli lösa med tiden) samt är det fjäderstyrka kvar så stöpseln får bra kontakt i uttaget.
hsar: [citat] Ja, om jag kopplar på extra motstånd enligt skiss så ändras resistansen mellan 2 & 4, men spelar det någon roll? Trodde att endast spänningen mellan 2 & 3 styrde fläkten? (Men jag har ingen erfarenhet av dessa fläktar, har inte ens köpt den än...) Funderade också på att sätta en plejd, men då måste jag plocka fram mobilen och pilla varje gång jag ska laga mat... (Eller
etompau: [citat] Svårt att avgöra, men kanske är det en sorts lampsladd (SKX) som är använd. Borde då kunna funka för 230 V. Urvalet av ljuskällor är större för GU10/230 V jmf med 12 V-typen.
optimizer: Nej. Det blir tyvärr annan funktion på brytare 2 med denna koppling jämfört med en vanlig trappkoppling. Brytare 2 kommer inte kunna släcka om brytare 1 är på då det är spänning på båda ingångar i brytare 2då. Sorry. såg att du skulle installera impulsfjäder. Då bör det ju gå.
elmont: Man ser till att man lägger uttaget på den fas som inte går upp till hällen. Och som sagts tidigare, OM möjligt fullkopplar man Perilexuttaget.
Robin Lindberg: [citat] Alla vet ju att det bara är elektriker som får hantera en spade, hålet ingår i en del av förläggningen! :) lite ironi, givet som du skriver, guld att veta vad man vill/få tips, alla installatörer kanske inte kommer med diverse tips.
Elsparv: [citat] Nej, kan inte hela den. Har installationsreglerna i bilen tillsammans med en numera oläslig elbasen för när kunskaperna inte räcker till.
Tomtom79: Annars Pragma om man vill ha en stiligare look https://www.se.com/se/sv/product-range/1161-pragma/?parent-subcategory-id=88375&filter=business-4-l%C3%A5gsp%C3%A4nning-produkter-och-system
Andreas-Lkpg: [citat] Ja, skillnaden i temperaturtålighet känner jag till… Men jag tolkade ditt inlägg som att förutsättningarna skulle göra att ledningen höll en kontinuerlig temp på 90 grader vid belastning… Fick inte riktigt ihop det där.. haha :-D
Huddingebo: [citat] Vem har påstått att man sa gissa? Givetvis tar man reda på saker. Jag gav bara förslag på vad det skulle kunna vara.
Daniel 109: Man ansluter växelriktaren på konsumtionssidan om elmätaren. Den mäter således huset nettoeffekt hela tiden.
GK100: [citat] Folk gör nog i princip inget alls i de fallen och lever med de eventuella säkringar som finns. Sen är ditt scenario med effektutvecklingen inget som förekommer i praktiken vid fel där säkringar kan skydda. Som jag nämnt tidigare får man ordna det med mindre avsäkring eller som lyxvariant med selektivmoduler fritt anpassningsbara.
jonaserik: [citat] Då är det troligtvis en 9 kW med 9 slingor i, lite knepigare att manipulera men går.
alm82: Ja, absolut Om det skulle bli fel i samband med ett elmätarbyte, typ nollfel, borde fler saker gå sönder.
SueCia: [citat] I det här fallet sa han ju vad du inte ska göra, vilket i sin tur säger hur du ska göra. DVS du ska inte tvinna, därför ska du inte göra något annat än skala och trycka in :)