Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, jag tar betalt för min arbetstid.
Faktiskt ett ganska vanligt upplägg, och jag tycker det är en sund affärsmodell.
5% är ju fan bästa kompis påslag som en liten administrationsavgift för tiden man lägger på att göra fakturan och skicka den, eller du kanske tar betalt för den tiden mot kunden? Typ 1h extra debitering för att skriva ihop fakturan?

H happy_sloth skrev:
5% är ju fan bästa kompis påslag som en liten administrationsavgift för tiden man lägger på att göra fakturan och skicka den, eller du kanske tar betalt för den tiden mot kunden? Typ 1h extra debitering för att skriva ihop fakturan?
Det låter nästan som om du frågar förvånat "Va? Fakturerar du tid som tid? Fakturerar du inte tid som materialkostnad som normalt folk?"

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
H happy_sloth skrev:
Förklara gärna vilka produkter som har mellan 50-100% påslag.
Jag orkar inte greja med detta ikväll. Men får jag tid och lust så kan det blir något till helgen, du får kolla då, kolla efter ett non-profit-svar ... :D

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
tommib
H happy_sloth skrev:
Förklara gärna vilka produkter som har mellan 50-100% påslag.

6% :thinking: driver du nonprofit företag eller?
Jag kan ta den bollen...

Den fördragna flexslangen är ett bra exempel. Första raden, 16mm/3G1,5. Man tar 25 kr (snällt rundat) per meter. Med 99% sannolikhet är priset ex moms. Således 31,50 kr/m ink moms. Dylik fördragen flexslang ligger på ca 20 kr/m för märkesslang (Pipelife). Dryga 50% påslag. I de exempel där folk har publicerat sina priser från Ahlsell m.fl. så ligger de normalt i nivå med, eller lite lägre än, elbutik. Vill man inte lyxa så kan man komma ner till 15,60 kr/m på Pipelife Powerflex HF (hos elgrossisten.se). Detta är hälften av vad TS blir fakturerad, dvs ett påslag på 100%.

Orkar inte räkna på 5G1,5 men gissningsvis ungefär samma prisbild där.

Klammer för närmare 400 kr per paket ligger också och nosar på 100 % påslag. Schneider TC 14-20 kostar ca 200 kr/pkt på elbutik. Nöjer man sig med Tillex så kommer man undan med dryga hundralappen per paket. På fakturan framgår inte fabrikat.

Nätverkskablaget är brutalt överprisat, det var inte ens roligt. En 100 m rulle PMFlex kostar 2015 kr så ca 20 kr/m. TS betalar 57 kr/m (dvs ca 71 kr/m ink moms). Det är ett påslag på dryga 250% vilket får betraktas som på gränsen till ocker.

FQn är redan avhandlad och dessutom är det märkligt att det debiteras så mycket FQ. Var är all den egentligen? Det är 200 m brun/blå/gulgrön och bara 50 m tomrör. Att man kan behöva dra i tändtrådar är väl en grej men 200 m av "basfärgerna"?

Spårdosorna kostar 45 kr/st på elbutik. TS faktureras 61 kr + moms, så runt 75 kr. Även där är vi över 50% påslag.

Jag skulle kunna fortsätta, men jag tror poängen går fram.

På smågrejerna är det väl inte hela världen men på t.ex. nätverkskabeln slår det ut rejält. Det är många redan beskattade tusenlappar som försvinner för kunden.

Apropå det elmont skriver så visar det bara att branschen är helt dysfunktionell för privatpersoner.

Disclaimer: Det här svaret har avgivits helt utan vinstintresse.

Redigerat:
  • Gilla
jbr och 7 till
  • Laddar…
Unikt namn
H happy_sloth skrev:
Kan ju vara så att hen avrundat neråt också
Det är inte första april idag...

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Det låter nästan som om du frågar förvånat "Va? Fakturerar du tid som tid? Fakturerar du inte tid som materialkostnad som normalt folk?"
Ja, mycket förvånad då 90% av folket som hänger här på byggahus har en tendens att klocka sina hantverkare då alla är oärliga svin. Blir många upprörda samtal när dom får en faktura som är på några fler timmar än man varit på plats. Då behöver ju @Mikael_L förklara att han lagt 1h på fakturering, 1h på att ens tänka på jobbet, 1h för att slänga lite fq som han skalade av osv osv. Men sen kan man ju slå sig på bröstet och säga " men jag har bara 6% påslag på materialet" :crysmile:

H happy_sloth skrev:
Ja, mycket förvånad då 90% av folket som hänger här på byggahus har en tendens att klocka sina hantverkare då alla är oärliga svin. Blir många upprörda samtal när dom får en faktura som är på några fler timmar än man varit på plats. Då behöver ju @Mikael_L förklara att han lagt 1h på fakturering, 1h på att ens tänka på jobbet, 1h för att slänga lite fq som han skalade av osv osv. Men sen kan man ju slå sig på bröstet och säga " men jag har bara 6% påslag på materialet" :crysmile:
Standarden i normala tjänsteföretag är att man sätter ett timarvode som är tillräckligt högt för att täcka upp den icke fakturerbara tiden som exempelvis administration, utbildning, etc.

Frågan är ju inte om man har rätt till en skälig ersättning utan att det måste göras på ett transparant sätt. Som kund kan jag i första hand jämföra firmors timarvoden då det är uppgiften som skyltas. I detta fall anser jag det rimligt att förutsätta att materialkostnaden borde vara jämförbar med vad jag som lekman kan köpa sakerna för med ett avvik på runt +-10%. Det är ju som att jag skulle hyra en bil som enbart får tankas med hyrfirmas kort som sedan debiteras mig, och när jag lämnar tillbaka bilen visar det sig att dom gör ett påslag på 20 kr/l. Hade någon accepterat det?

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.