Hej. Jag undrar om någon känner till om det finns någon smart omkopplare som kan användas för att styra spänningen till en resistiv last till antingen 240, 0 eller 400 V.

Helst ska prylen vara allpolig så att det inte ligger någon spänning på någon av lastens poler om den är i läge 0.

Det ska alltså vara tre ingångar: L1, L2 och N och två utgångar där en antingen är L1 eller bruten och den andra N, bruten eller L2 beroende på valt driftläge.

Bonus om prylen också kan mäta energiåtgång och ännu mer bonus om den skulle kunna växla vilken fas som används vid 1-fas drift.

Smart teknik gränssnitt är inte så viktigt så länge det går att styra den genom ett API. Z-wave eller något över WiFi tänker jag spontant.

Du hittar kanske ingen färdig produkt för ändamålet. Men två kontaktorer kan lösa det hela. Jag skulle då vilja ha kontaktorer med mekanisk förregling så att bara en i taget av kontaktorerna kan dra. Vill du kunna växla fas går det att komplettera med fler kontaktorer. Ett alternativ skulle möjligen vara en kontaktor med två NC- och två NO-kontakter.

Vad skall det vara till? hög / låg effekt på en varmvattenberedare?

Ja. Tanken är att försöka bygga en smart styrning till varmvattenberedare som kan ta hänsyn till elpris vattentemperatur och lite kunskap om hur och när vi använder varmvatten. Antagligen kommer jag rätt långt med att bara kunna slå på och av den på antingen enfas eller tvåfas, men jag tänkte att möjligheten att växla upp till hög effekt vid kortvarigt lågt elpris kunde vara trevlig.

Energiåtgången för att värma vattnet kommer att vara densamma oavsett effektläge på beredaren.
Och förutsättningen för att spara pengar genom att stänga av beredaren när spotpriset är högt är ju att du har timpris.
Men här är iaf en enkel produkt för att styra om effekten (vilket kan ha sina fördelar av andra anledningar):
KRAUS & NAIMER CH10A211-600E-V
Omkopplare 1-0-2, 2-pol, 5-håls panelmontage
E-nr: 3134821

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.