Vi har ett återkommande problem i ungarnas stall med att folk drar ut stickproppen till stängselaggregatet av olika anledningar som reparation eller andra okända anledningar och sedan glömmer att koppla in den igen.

Jag funderar på att bygga en egen "apparat".
Uttag kopplat till ett relä och strömbrytare som kopplas med stickpropp till det fasta uttaget för att stå till/från.
Förslutet i en kopplingslåda.

Får jag koppla in en egenkonstruerad apparat i en offentlig miljö som ett stall?

ARJU ARJU skrev:
Får jag koppla in en egenkonstruerad apparat i en offentlig miljö som ett stall?
Det är väl per definition inte en egenbyggd apparat, utan endast ihopkopplade var för sig godkända apparater.
Ska väl egentligen inte vara något problem så länge du inte själv utför den fasta installationen av denna
tingest. Och givetvis inte satt ihop något som är uppenbart farligt.

Tingesten ska kopplas in med stickpropp till den fasta installationen.
Det ska till lite annat för övervakning, men det som jag i form av lekman är osäker på om jag får utföra i en sådan miljö är att koppla starkström via stickpropp, brytare och relä till ett nytt uttag.

Det liknar en klassisk fulkoppling, att koppla ett nytt uttag via stickpropp och hävda att det inte är en del av den fasta installationen.

• Gilla
pappel
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Tingesten ska kopplas in med stickpropp till den fasta installationen.
Det ska till lite annat för övervakning, men det som jag i form av lekman är osäker på om jag får utföra i en sådan miljö är att koppla starkström via stickpropp, brytare och relä till ett nytt uttag.

Det liknar en klassisk fulkoppling, att koppla ett nytt uttag via stickpropp och hävda att det inte är en del av den fasta installationen.
Låt bli att sätta fast din hembyggda apparat i byggnadsdel, häng den på en krok istället så hamnar du i gråzonen åtminstone.

Är det inte enklare att sätta upp fler uttag bredvid, där de kan ladda sin telefon? ;):rofl:

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det finns säkerhets timer.
Dvs den går så länge man har valt.
Öppnar man upp den och ändrar utgången så kommer den istället vara frånslagen så länge man vill.
Är nog de enklaste sätt att lösa de på som "ser" okej ut. Men såklart är det inte "okej"...
Dessutom kan man själv välja tiden...
Tänk dock på att i dammig miljö så ställs högre krav på täthet

A Alexn72 skrev:
Det finns säkerhets timer.
Dvs den går så länge man har valt.
Öppnar man upp den och ändrar utgången så kommer den istället vara frånslagen så länge man vill.
Är nog de enklaste sätt att lösa de på som "ser" okej ut. Men såklart är det inte "okej"...
Dessutom kan man själv välja tiden...
Tänk dock på att i dammig miljö så ställs högre krav på täthet
Det har förekommit liknande förslag från en elektriker med anknytning till detta och det är precis det jag vill undvika.

Jag ryggar personligen undan för en sådan lösning.
Det skulle alltså vara tidsfördröjd automatiskt tillslag av ett starksröms uttag i en miljö där det rör sig mycket barn och ungdomar.

Jag ser hellre att hästarna rymmer än tar ansvar för eller ens föreslår en sådan lösning.

blackarrow blackarrow skrev:
Använd inte uttag för fast installation. Använd ett uttag för panelmontage eller dinskena.
Tex [länk]
Som du monterar på din apparats låda.
Tack för förslaget!
Jag har inte börjat planera ingående komponenter på den nivån än, men det är något åt det hållet jag har i åtanke i slutändan.

Först skulle jag vilja förstå om vi behöver leja ut det till en elektriker som gör installationen fast eller om jag kan sätta en stickpropp på den.

Att den går enkelt att flytta eller ta bort är ett klart plus.

B
Är det inte enklare att du sätter in en shelly 1 för att mäta effekten (=tillslagen alltid) i apparatdosan som matar eluttaget som elstängslet sitter i, och bara sätter ett larm till din telefon om effekten som uppmätts är <X watt? (=att nån dragit ur sladden)?

Läs gärna också generellt om elregler "Elinstallationer i lantbruk och hästverksamhet 2019:1". Avsnitt 19 om Elstängselapparat. Kan eventuellt påverka det du vill göra(?)

• Älska
ARJU
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Tack för förslaget!
Jag har inte börjat planera ingående komponenter på den nivån än, men det är något åt det hållet jag har i åtanke i slutändan.

Först skulle jag vilja förstå om vi behöver leja ut det till en elektriker som gör installationen fast eller om jag kan sätta en stickpropp på den.

Att den går enkelt att flytta eller ta bort är ett klart plus.
På samma sätt som du både får tillverka oxh använda en kort förlängningssladd i samma läge kan du givetvis göra det du tänkt dig. Du kan ju välja bra utförande på kapsling, dragavlastning och paneluttaget och ordna för upphängningsmöjlighet så är det riktigt bra.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Jag förstår dock inte poängen? Om ungarna drar ur kontakten och glömmer sätta i den. Hur ska en dylik tingest förbättra det läget?
Eller vill man inte att det ska vara ström i ett uttag som inte används eller vad? Det nämns även startströmsuttag ihop med barn. Är det speciellt höga spänningar i stall? Eller är det bara 2-3 åringar där?

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag förstår dock inte poängen? Om ungarna drar ur kontakten och glömmer sätta i den. Hur ska en dylik tingest förbättra det läget?
Eller vill man inte att det ska vara ström i ett uttag som inte används eller vad? Det nämns även startströmsuttag ihop med barn. Är det speciellt höga spänningar i stall? Eller är det bara 2-3 åringar där?
Tingesten ska göra det tydligt att aggregatet är avstängt.

Som förslaget ovan kan det t.ex ske genom en Shelly med nackdelen att det endast når någons telefon, det är inte jättetydligt för allmänheten som befinner sig på platsen.

Det är såklart alla åldersgrupper men många i tonåren.
Som föredetta tonårskille kan jag tänka mig flera sätt någon kan hitta på hyss som kan vara potentiellt farliga med ett uttag som slår till automatisk utan att man är i närheten.
Konsekvenstänkandet är inte utvecklat förrän en bra bit in i 20års åldern.

Därtill kan det ske rena olyckor, automatiskt tillslag brukar i min erfarenhet vara tydligt skyltade och kräva ledsagare på områden där det endast befinner sig vuxna, att använda en sådan manick där det det huvudsakligen finns 4-16 åringar är som sagt kanske inte formellt fel eller olagligt, men jag personligen kommer inte förespråka det eftersom det jag förknippar det med okontrollerbara risker.

.... men du tänker lite tokigt... strömmen på staketet ska vara på... alltid...
Men man kan pausa i tex 1h.... de är bara en person som vet att de är av.... alla andra utgår får att de är på...

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.