2 361 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Behörighet för konstruktion till stall?
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Men är det uttaget med ström på som är problemet eller stängselaggregatet som inte går når det ska gå för att kontakten är urdragen? Uttag med ström i måste det väl finnas åtskilliga?
Problemet är när någon rycker sladden till aggregatet för att fixa med stängslet eller göra något annat sedan åker därifrån och glömmer stoppa i kontakten.S Stefan1972 skrev:
Aggregatet sitter mellan stallet och hagarna, så det går sannolikt förbi en hel del personer som skulle kunna stoppa i sladden igen, men ingen blir uppmärksammad på att aggregatet är urkopplat.
Jag är osäker på om det är ett ensamt aggregat på den sidan, men om så är fallet gäller det drygt 20+ inhängnader med runt 30 hästar, så det är viktigt att det är igång.
Jag tänker mig en saftblandare som får gå igång när stängslet blir spänningslöst. Lämpligen kombinerat med en skylt med informativ text.
Problemet blir att även saftblandaren (och sensorkretsen) behöver spänning för att fungera. Måste den förses med en rejäl batteribackup, eller går det att förhindra att just saftblandarens strömförsörjning inte bryts i tid och otid?
Problemet blir att även saftblandaren (och sensorkretsen) behöver spänning för att fungera. Måste den förses med en rejäl batteribackup, eller går det att förhindra att just saftblandarens strömförsörjning inte bryts i tid och otid?
Byt uttaget till ett enfas CEE-uttag så passar inte ungarnas mobilladdare och problemet är löst.ARJU skrev:
Vi har ett återkommande problem i ungarnas stall med att folk drar ut stickproppen till stängselaggregatet av olika anledningar som reparation eller andra okända anledningar och sedan glömmer att koppla in den igen.
Jag funderar på att bygga en egen "apparat".
Uttag kopplat till ett relä och strömbrytare som kopplas med stickpropp till det fasta uttaget för att stå till/från.
Förslutet i en kopplingslåda.
Får jag koppla in en egenkonstruerad apparat i en offentlig miljö som ett stall?
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Jo jag förstår vikten av att ett aggregat av denna karaktär är igång men det måste ju bero på nåt att man"glömmer" då? Dottern har ridit i åtskilliga år på stor anläggning och jag/vi har stalljour emellanåt och är med i det vardagliga och jag har aldrig hört en stavelse om dylik problematik där vi håller till. Så det kanske mer handlar om att lära om och se till att ingen som inte ska slå av är där och håller på. Eller att sista person har som ansvar att se till att det är på.......Att lösa det med nån knapp av och på blir ju inte nå mycket bättre. Då ska nån komma ihåg att titta på den också.
Jo, om alla kan lära sig att inte glömma och följa rutiner så skulle det vara en ickefråga.S Stefan1972 skrev:Jo jag förstår vikten av att ett aggregat av denna karaktär är igång men det måste ju bero på nåt att man"glömmer" då? Dottern har ridit i åtskilliga år på stor anläggning och jag/vi har stalljour emellanåt och är med i det vardagliga och jag har aldrig hört en stavelse om dylik problematik där vi håller till. Så det kanske mer handlar om att lära om och se till att ingen som inte ska slå av är där och håller på. Eller att sista person har som ansvar att se till att det är på.......Att lösa det med nån knapp av och på blir ju inte nå mycket bättre. Då ska nån komma ihåg att titta på den också.
Nu var det mer av karaktären, "Nu har någon varit och stängt av stängslet igen! Detta måste få ett slut, om någon har förslag på lämplig anordning kontakta mig"
Så jag börjar fundera på hur man kan göra det uppenbart att stängslet är avslaget.
Jag skulle föreslå en fast monterad låda med en låsbar brytare. Därefter fast inkopplat aggregat. En signallampa monterad i lådan.
När man bryter strömmen tänds lampan. Ska man arbeta med stängslet hänger man dit ett lås och noterar sitt mobilnummer. När man är klar, tar man bort sitt lås. (det kan vara kodlås om man vill, bara att ingen går dit och kopplar in utan att tänka efter)
Man vill ju inte stå och jobba med ett stängsel när någon jäkel går och stoppar i kontakten/sätter på strömmen! Det är ju inte bara elsäkerhet utan någon kan stå illa till och ramla ner och slå sig när man plötsligt får ström i kroppen. Eller köra borrmaskinen i benet osv osv osv...
Glömmer man stoppa starta när man är klar lyser lampan och någon lär ringa mobilnumret förr eller senare.
När man bryter strömmen tänds lampan. Ska man arbeta med stängslet hänger man dit ett lås och noterar sitt mobilnummer. När man är klar, tar man bort sitt lås. (det kan vara kodlås om man vill, bara att ingen går dit och kopplar in utan att tänka efter)
Man vill ju inte stå och jobba med ett stängsel när någon jäkel går och stoppar i kontakten/sätter på strömmen! Det är ju inte bara elsäkerhet utan någon kan stå illa till och ramla ner och slå sig när man plötsligt får ström i kroppen. Eller köra borrmaskinen i benet osv osv osv...
Glömmer man stoppa starta när man är klar lyser lampan och någon lär ringa mobilnumret förr eller senare.
Problemet blir ju förstås att det är fast monterat (behörighet krävs).
Du KAN ju komma undan med att till lådan ha en vanlig stickpropp, men på aggregatet byta till CEE don med uttag för detta i lådan. Då är det inte lätt att koppla ur proppen från lådan och köra direkt i uttaget. Risken finns ju ändå att någon drar ut kontakten men finns en brytare efter använder man kanske den (framförallt om man sätter tydlig skylt över vanliga stickproppen.
Sen får man ju se till att den är bra byggd, tät, dragavlastningar osv men det kan du säkert få tips om här om du väljer att göra det själv.
Du KAN ju komma undan med att till lådan ha en vanlig stickpropp, men på aggregatet byta till CEE don med uttag för detta i lådan. Då är det inte lätt att koppla ur proppen från lådan och köra direkt i uttaget. Risken finns ju ändå att någon drar ut kontakten men finns en brytare efter använder man kanske den (framförallt om man sätter tydlig skylt över vanliga stickproppen.
Sen får man ju se till att den är bra byggd, tät, dragavlastningar osv men det kan du säkert få tips om här om du väljer att göra det själv.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Du kan inte helt enkelt koppla in en lampa (som sätts upp på lämpligt ställe) paralellt med detta så man tydligt ser när stängslet är på ?ARJU skrev:
Jo, om alla kan lära sig att inte glömma och följa rutiner så skulle det vara en ickefråga.
Nu var det mer av karaktären, "Nu har någon varit och stängt av stängslet igen! Detta måste få ett slut, om någon har förslag på lämplig anordning kontakta mig"
Så jag börjar fundera på hur man kan göra det uppenbart att stängslet är avslaget.
Dvs åker man därifrån så kan siste man kolla om lampan är tänd bara ?
Nu missförstår du mig.ARJU skrev:
Med mitt förslag kan man. Välja att pausa strömmen till ag i 15, 30,60 120min.
Den som behöver göra något pausar i 15 min.
När den är färdig är staketet igång efter 15 min.
Kommer där någon efter 7min och trycker på 60min så är det igång igen efter 60min.
Den första personen tror de är igång efter 15min och nästa person tror de är igång efter 60min.
Alla andra tror det är igång.
Ingen "tror att de är avstängt och får en stöt"
Klicka här för att svara