I Ingmar Albinson skrev:
Alla elektroniska strömbrytare och dimmers samt strömbrytare med glimlampa släpper igenom lite ström
Nej, det har du fått om bakfoten. Visst finns det brytare som drar lite ström genom lasten för att man skall slippa dra fram nolla till den, men majoriteten funkar inte så, de är lika "hederliga strömbrytare" som dina.
 
J JellyBelly skrev:
Fick du ett riktigt svar på detta?
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, strömmen går inte bakvägen i nollan.
D Daniel 109 skrev:
Nej, det blir inte en inducerad ström.

Det är en kapacitiv koppling mellan fasledare och tändtråd det handlar om.
Många intressanta kommentarer i detta ämne.

Jag har gamla hederliga strömbrytare utan glimtändare eller skyddsjord. Det finns inga mätbara läckströmmar mellan några kablar.

Tänkvärt är även att det behövs ingen sluten krets för att det ska gå ström genom kablarna, en antenn behöver inte vara en sluten krets för att ta emot signaler.

Hos oss är det så att i samma rör finns det kablar som går till vägguttag, dessa har jag nu kopplat bort och då slutade mina LED-lampor att lysa. Min slutsats är alltså att dessa parallella kablarna fungerade som en antenn och det inducerades sedan över till kablarna till LED-lamporna.

Jag har kopplat in mina vägguttag igen för denna svaga nattbelysning är ganska trevlig.

Tack för alla svar.
 
  • Gilla
JellyBelly och 2 till
  • Laddar…
Nej, de fungerar som en kondensator.
 
  • Gilla
JellyBelly och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, de fungerar som en kondensator.
Jag har själv utbildning i starkström men även halvledarteknik så jag håller helt med dig. Det är en mer korrekt definition men svårare att förstå för övriga som inte har utbildning i ämnet.
 
  • Gilla
ErikAdolfsson och 2 till
  • Laddar…
Är det lättare att förstå något som inte ens sker?
 
  • Haha
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med. Det kan vara lättare att använda felaktiga men kända begrepp för att beskriva något ovanligt eller mindre känt fenomen. Ett sådant svar ligger helt i trådens anda då det är frågeställaren som ska ha svar ang sitt symptom och hur det kan åtgärdas.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, de fungerar som en kondensator.
I Ingmar Albinson skrev:
Jag har själv utbildning i starkström men även halvledarteknik så jag håller helt med dig. Det är en mer korrekt definition men svårare att förstå för övriga som inte har utbildning i ämnet.
Kondensator effekt från lagrad energi av antenn eller från tidigare inkopplad strömkälla som nu är av? Menas då att den parallella "urkopplade" kabeln fungerar om batteri? Viss tid om det är från frånkopplad energikälla eller oändlig tid om det är från antenn-effekten (mm)?
 
Nej, men kondensatorn leder en liten växelström från en spänningssatt fasledare till en parallell tändtråd.
 
  • Gilla
Ingmar Albinson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, men kondensatorn leder en liten växelström från en spänningssatt fasledare till en parallell tändtråd.
D Daniel 109 skrev:
Nej, men kondensatorn leder en liten växelström från en spänningssatt fasledare till en parallell tändtråd.
D Daniel 109 skrev:
Nej, men kondensatorn leder en liten växelström från en spänningssatt fasledare till en parallell tändtråd.
Tacka för att internet finns :crysmile: Tycker ju att jag borde lärt mig detta på yrkesvux.

Men det är växelspänning* du menar (Kapacitans)? Medans Induktion (genom spole) är växelström?

Är det samma sak som menas när man pratar om en kapacitiv koppling?
Samt är det samma om fasen istället skulle vara en lång obelastad kabel som fungerar som antenn?:thinking:
 
När du pratar antenner så är det före frekvenser och länge avstånd som gäller.
Det kan du helt skippa när det gäller nätfrekvens.

Induktion är via ett magnetfält. För att få ett magnetfält krävs en ström.
En kapacitiv koppling får man via ett elektriskt fält. För det krävs en spänning.

Vad du borde ha lärt dig på din utbildning vet jag inte. Jag tror att grunderna ingår ingrundskolas fysik. Men jag gissar att det är få som kan redogöra för det efter enbart grundskolan.
 
namnbyte
useless useless skrev:
Jag gissar att det bara är enpolig brytning och att fenomenet ändras om du vänder pluggen ett halvt varv i uttaget.
Tror definitivt detta är lösningen, har själv bråkat med samma fenomen här hemma tills vände kontakten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.