9 126 läst ·
55 svar
9k läst
55 svar
"Får inte utföra jobb i gamla centraler"???
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Ytterligare en "elektriker" har varit på besök och kollat nu och han var tydlig med att en jordfelsbrytare inte gör någon som helst nytta i ojordade uttag. Skulle man vilja jorda så måste man jorda alla rum i hela huset, det gick inte att bara jorda ett eller två nu och ta andra rum senare...
Nu verkar det dock som att den som skrivit jordade uttag i offerten bara hade skrivit fel och i övrigt gav de ett bra intryck och både timpris och materialpris är högst rimliga, så det verkar lösa sig.
Man blir dock lite mörkrädd vad man kan råka ut för om man inte är en kunnig beställare.
Nu verkar det dock som att den som skrivit jordade uttag i offerten bara hade skrivit fel och i övrigt gav de ett bra intryck och både timpris och materialpris är högst rimliga, så det verkar lösa sig.
Man blir dock lite mörkrädd vad man kan råka ut för om man inte är en kunnig beställare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 399 inlägg
Vilken tur att det är en reglerad bransch där man ställer hårda krav på kompetensen hos utförarnaFairlane skrev:
Ytterligare en "elektriker" har varit på besök och kollat nu och han var tydlig med att en jordfelsbrytare inte gör någon som helst nytta i ojordade uttag. Skulle man vilja jorda så måste man jorda alla rum i hela huset, det gick inte att bara jorda ett eller två nu och ta andra rum senare...
Kan det vara så att man avråder om komplettera med jfb på vissa gamla anläggningar då läckströmmar kan vara förstora så jfb inte fungerar riktigt utan bara ställer till det, om man inte byter ut flera saker samtidigt. Jag har för mig att jag hört något om detta. MvhFairlane skrev:
Misstänker man det så är det lätt att utföra en meggning på centralen för att utesluta att läckströmmarna är för stora, skulle det vara ett bekymmer så får man ju se vilka grupper det är som läcker och eventuellt lägga dom på egen PSA beroende på hur stor läckströmmen är eller felsöka den särskilda gruppen och lösa problemet. I en offert på ett byte av en central så brukar jag personligen skriva med att eventuella felsökningar inte ingår i priset och att det sker löpande.J JellyBelly skrev:
Tackar o bockarH happy_sloth skrev:Misstänker man det så är det lätt att utföra en meggning på centralen för att utesluta att läckströmmarna är för stora, skulle det vara ett bekymmer så får man ju se vilka grupper det är som läcker och eventuellt lägga dom på egen PSA beroende på hur stor läckströmmen är eller felsöka den särskilda gruppen och lösa problemet. I en offert på ett byte av en central så brukar jag personligen skriva med att eventuella felsökningar inte ingår i priset och att det sker löpande.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 480 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 480 inlägg
Jag hade börjat med att slå på stora förbrukare och vitvaror och därefter kollat med läckströmtång. Identifierat stora läckströmmar och därefter sektionerat med en eller flera jordfelsbrytare efter behov och eventuella önskemål. Isolationstestat innan hade jag nog bara gjort om jag misstänkt ful- jordning, nolla annars hade det utförts innan spänningsättning och visat sig då.H happy_sloth skrev:Misstänker man det så är det lätt att utföra en meggning på centralen för att utesluta att läckströmmarna är för stora, skulle det vara ett bekymmer så får man ju se vilka grupper det är som läcker och eventuellt lägga dom på egen PSA beroende på hur stor läckströmmen är eller felsöka den särskilda gruppen och lösa problemet. I en offert på ett byte av en central så brukar jag personligen skriva med att eventuella felsökningar inte ingår i priset och att det sker löpande.
Redigerat:
Det är ju såklart bra, att sätta på allt. Sånna självklarheter som man inte tänker på i börjanPanor82 skrev:
Jag hade börjat med att slå på stora förbrukare och vitvaror och därefter kollat med läckströmtång. Identifierat stora läckströmmar och därefter sektionerat med en eller flera jordfelsbrytare efter behov och eventuella önskemål. Isolationstestat innan hade jag nog bara gjort om jag misstänkt ful- jordning, nolla annars hade det utförts innan spänningsättning och visat sig då.
Med ful-jordning, menas det jorda via kopparrör eller byggla från neutral?
Eller menas det olika?
Att jorda via tex vattenledning heter "särjorda" det var nått som förekom till mitten av förra seklet och har sedan dess varit förbjudet.J JellyBelly skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför får jag inte ut diskmaskinen !?
Kök -
Hur säljer jag cumaru trä som vi inte får använda till en uteterrass?
Lösvirke & Timmerhus -
vinkelslip - slipskål får inte plats?
Verktyg & Maskiner -
Inkoppling diskmaskin, båda R20 men får inte ihop det
Vatten & Avlopp -
Vad betyder "Avschaktning får inte utföras"?
Bygglov