Svart sladd med öppnad elektrisk anslutning mot en otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plinten i min armatur har ingen "realise" funktion för de interna armaturledningarna.
Det det övre hålet strax ovanför där ledningen går in är till för en tredje ledning.

"Mäthålet" kan inte släppa på något ledning i denna plint. Då metallen i hålet är en del av stommen.

Jag fick enbart loss ledningen genom att vrida plinten fram och tillbaka och samtidigt dra i ledningen.

Ska se om jag hittar den andra modellen där det går att få loss ledningen genom att trycka in ett verktyg i ett hål. Kan ha en sådan i källaren.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Kan det vara så att det går att pressa upp kontaktblecket med något tunt genom det 3'e hålet bredvid där man för in ledarna?

Det är bara du som kan ta reda på det. ;)

Ur en Wago går det ju att vicka ur ledarna. Svårt om man inte har något att greppa i bara.

Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är bara du som kan ta reda på det. ;)

Ur en Wago går det ju att vicka ur ledarna. Svårt om man inte har något att greppa i bara.
Jag tänkte på HSP's kopplingsplint, hur den är konstruerad.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag försökte det genom att trycka in en nål som fått spetsen slipad platt.
Nålen ville fastna men nålen gick att dra ut igen med lite våld då låsblecket inte kunde greppa i nålens hårda yta.

När jag öppnade plinten så såg jag att det tredje hållet är till för att ansluta en ledare.
Det var svårt att ta bilder men när man delade den fjädrande metallen från den fasta stommen så såg man det...

Det bör gå att hitta något datablad på en sådan här plint. Min plint har dock inte mycket info man kan söka på.

Jag kanske målar f*n på väggen men tror inte att det går förutom att vicka och dra i ledaren.
Har själv försökt byta enledarna internt i många olika armaturer men tror som sagt att det fungerar som en icke öppningbar wago.

S Skopan skrev:
Nu vet jag ju inte vilket fabrikat dessa anslutningsblock är, men Adels säljer ett lossningsdon som tillbehör till sina armaturblock:
[länk]
Funkar verktyget till båda sidor av plinten?
Min erfarenhet är att man bara kan lossa kablarna på "anslutningssidan". Sidan för den interna dragningen brukar sakna lossningsfunktion av någon anledning. Säkert föreskrivet i någon standard...

useless useless skrev:
Funkar verktyget till båda sidor av plinten?
Min erfarenhet är att man bara kan lossa kablarna på "anslutningssidan". Sidan för den interna dragningen brukar sakna lossningsfunktion av någon anledning. Säkert föreskrivet i någon standard...
På ena sidan är det ju stora spakar som man kan trycka på med fingrarna för att lossa, så jag förutsätter att verktyget är till för den sidan som inte har spakar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.