Hejsan!

Jag bytte precis en lampa/armatur på altanen och det gick väl problemfritt i sig. Av nyfikenhet öppnade jag dock kopplingsdosan från vilken kabeln till lampan kommer. Där var en vit ledare fritt hängande med en tejpbit på (jag bytte själv ut tejpbiten mot den klämma som syns på bilden).

Ska denna ledare hänga fritt? Är jordningen korrekt då? Eller borde man koppla den fritt hängande ledaren till den gulgröna ledaren som går mot lampan?

Av någon anledning verkar det komma ut två vita och en röd ledare inifrån huset. Det är äldre standard förstår jag men på andra ställen i huset är det en svart, en vit och en röd har jag noterat. Finns det någon trolig logisk förklaring till att det just här är 2 vita + 1 röd istället?

• Oöppnad elcentral med kablar och kardansladd ansluten, monterad på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad elektrisk anslutningsdosa med synliga kablar och terminaler, behöver täckas för säkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan.04
  • Laddar…
JanneJanne123
Om jag förstår det rätt går alltså den övre kabeln i bild vidare till armaturen och det där är matande dosa? Givet de förutsättningarna är din armatur inte jordad eftersom du inte har någon matande jord. Vilka färger sladdarna har som kommer ut ur väggen är ovidkommande, det är en möjlig indikation på vad det kan vara, men betyder ingenting. Du behöver mäta upp det här och se till att du får korrekt jordning.

Edit: koppla absolut inte in den hängande vita sladden mot jorden i armaturen innan du med säkerhet vet att den är jord. Du riskerar att göra hela armaturen strömförande om ledaren inte är jord.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nej, jag ser ingen logisk förklaring. Men den kopplingen ser inte rätt ut. Röd är i allmäbhet jord eller möjligen tändtråd. Inte nolla. Visserligen fungerar ju en jord som en nolla. En det ser inte rätt ut.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Om jag förstår det rätt går alltså den övre kabeln i bild vidare till armaturen och det där är matande dosa? Givet de förutsättningarna är din armatur inte jordad eftersom du inte har någon matande jord. Vilka färger sladdarna har som kommer ut ur väggen är ovidkommande, det är en möjlig indikation på vad det kan vara, men betyder ingenting. Du behöver mäta upp det här och se till att du får korrekt jordning.

Edit: koppla absolut inte in den hängande vita sladden mot jorden i armaturen innan du med säkerhet vet att den är jord. Du riskerar att göra hela armaturen strömförande om ledaren inte är jord.
Stort tack för svar! Ja, den övre kabeln går vidare till armaturen.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Om du inte redan har en, behöver du skaffa en multimeter eller spänningsprovare (ej kontaktlös sk penna) och kolla några klipp på youtube hur man mäter fram vad som är vad. Jag tror som Daniel att röd är jord, men det går inte veta säkert.

Tack för tipset! Började kika på några såna filmer.

Ja, jag vet att röda varit jord på andra ställe i huset så det låter rimligt. Men om röd nu skulle vara jord så borde den alltså kopplas till den gulgröna istället? Och den löst hängande borde då vara nollan och gå till den blåa?

Finns jordfelsbrytare?

Kablarna kommer väl från en strömbrytare? Kika där.

Redigerat:
  • Gilla
Ninox
  • Laddar…
Jag skulle inte klara att reda ut det där utan att kolla hur den där dosan matas. Och du skulle behöva reda ut det.
Att jorden inte bara saknas utan är aktivt urkopplad tyder ju på att det vid något tillfälle funnits ett problem. Antagligen med en jordfelsbrytare som löser ut. Förra ägarens lösning är ungefär lika smart som att tejpa över motorlampan på bilen när den tänds.

• Gilla
Ninox och 1 till
  • Laddar…
N Ninox skrev:
Tack för tipset! Började kika på några såna filmer.

Ja, jag vet att röda varit jord på andra ställe i huset så det låter rimligt. Men om röd nu skulle vara jord så borde den alltså kopplas till den gulgröna istället? Och den löst hängande borde då vara nollan och gå till den blåa?
Det kan vara en gissning. Men du skall absolut inte koppla något överhuvudtaget, innan vet absolut säkert vilka funktioner trådarna har. En felkoppling blir akut livsfarlig.

Och som sagt, har du en jordfelsbrytare i centralen? Om det finns jordfelsbrytare, så borde den ha löst ut om den röda är skyddsjord. Så det kan ge en indikation på att gissningen är felaktig.

• Gilla
Ninox
  • Laddar…
Öppna dosor/brytare och TITTA och ryck i trådarna för att se hur det är gjort, det ger både bättre och säkrare information än en mätning som man sett på internet. Mätningar måste tolkas och är man inte hundra på hur och varför man ska mäta så är en mätning meningslös.

• Gilla
GK100 och 5 till
  • Laddar…
Vad är det för spännande kopplingsdosa med hållare för kopplingslist?

Ser ut som en anslutningsdosa, används ofta för tex tvättmaskin.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Det är en anslutningsdosa som är upp och nervänd om bilden är rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.