1 447 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Riva friggebod - elen
Hej!
Har en sliten friggebod på 10m2 på tomten som ska rivas och ersättas med en ny färdigbyggd stuga. När jag river den borde det väl räcka att jag kopplar bort aktuell säkring och kopplar lös elkabeln som är dragen till stugan (under marken)? Eller missar jag något? Nåt mer att tänka på? Ska givetvis låta en kunnigare person "koppla på" den nya stugan på elnätet när den kommer.
Tack på förhand!
Har en sliten friggebod på 10m2 på tomten som ska rivas och ersättas med en ny färdigbyggd stuga. När jag river den borde det väl räcka att jag kopplar bort aktuell säkring och kopplar lös elkabeln som är dragen till stugan (under marken)? Eller missar jag något? Nåt mer att tänka på? Ska givetvis låta en kunnigare person "koppla på" den nya stugan på elnätet när den kommer.
Tack på förhand!
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Kontrollera att du bryter rätt antal säkringar. Om det är trefasmatning till friggeboden, så har du 3 säkringar att bryta.
Det beror på var Jordfelsbrytare sitter!
Om den sitter i huset där elkabeln kommer ifrån så slocknar hela huset om blå nolla kommer i kontakt med Gul/Grön skyddsjord!
Eller om Blå nolla i kabeln hamnar på marken i vått gräs, även om alla säkringar är borttagna / eller frånkopplade.
Hur många ledare är där i kabel till Friggeboden? 3 eller 5 ?
Om den sitter i huset där elkabeln kommer ifrån så slocknar hela huset om blå nolla kommer i kontakt med Gul/Grön skyddsjord!
Eller om Blå nolla i kabeln hamnar på marken i vått gräs, även om alla säkringar är borttagna / eller frånkopplade.
Hur många ledare är där i kabel till Friggeboden? 3 eller 5 ?
Klicka här för att svara
