Vi har ett hus med högst varierande byggår, från 90-talet och bakåt. I samband med en av vinterstormarna så fick vi en spänningsvariation (blinkande lampor) i hela huset och en säkring gick i äldsta delen av huset. Utifrån en första gissning om att det var något tillfälligt så byttes säkringen och det gick nån vecka innan det slocknade igen. Då började vi plocka bort anslutna saker, utrotade nån förlängningssladd och så funkade det ju - nån vecka till.

Nu är vi i läget att allt i väggurtagen är bortplockat, alla väggbrytare till lampor är av, men säkringen går direkt (med möjligtvis ett svagt "poff" i nån diffus riktning). Säkringen täcker ett rum på bottenvåningen och två rum samt en hall på övervåningen, men även trappen och en ytterbelysning. Övervåningen har viss kabeldragning och dosa enligt moderna standard, där har jag kopplat bort delar utan skillnad.

Alla kablar i undercentralen är svarta. Det finns lite väggdosor (de närmast centralen) som ser ut enligt bild. Osäker på ålder här och hur de håller ihop om man börjar dra i det.

Eltillbehör med röda och svarta kablar i en öppnad dosa, omgivet av isolering, på blommigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, jag behöver en elektriker för det här. Men vad kan jag göra för att minska omfattningen? Hur felsöker de ens sån här härva? Det är inte uppenbar noll-resistans mellan ledarna utan jag spekulerar i nått överslag.
 
E
A anlan skrev:
Vi har ett hus med högst varierande byggår, från 90-talet och bakåt. I samband med en av vinterstormarna så fick vi en spänningsvariation (blinkande lampor) i hela huset och en säkring gick i äldsta delen av huset. Utifrån en första gissning om att det var något tillfälligt så byttes säkringen och det gick nån vecka innan det slocknade igen. Då började vi plocka bort anslutna saker, utrotade nån förlängningssladd och så funkade det ju - nån vecka till.

Nu är vi i läget att allt i väggurtagen är bortplockat, alla väggbrytare till lampor är av, men säkringen går direkt (med möjligtvis ett svagt "poff" i nån diffus riktning). Säkringen täcker ett rum på bottenvåningen och två rum samt en hall på övervåningen, men även trappen och en ytterbelysning. Övervåningen har viss kabeldragning och dosa enligt moderna standard, där har jag kopplat bort delar utan skillnad.

Alla kablar i undercentralen är svarta. Det finns lite väggdosor (de närmast centralen) som ser ut enligt bild. Osäker på ålder här och hur de håller ihop om man börjar dra i det.

[bild]

Ja, jag behöver en elektriker för det här. Men vad kan jag göra för att minska omfattningen? Hur felsöker de ens sån här härva? Det är inte uppenbar noll-resistans mellan ledarna utan jag spekulerar i nått överslag.
Då du kontaktar elektrikern skrivet du med fördel 1890 istället för bara - 90 då detta misstolkas.

Du kommer åka på en kraftig reinvesteringskostnad här.
Känner du någon med kunskap kan det mildras.

Du åker på att byta alla "svarta" kablar och installera ett par jordfelsbrytare.

Du kan börja med att kartlägga din elanläggning för att underlätta.
 
D
A anlan skrev:
Vi har ett hus med högst varierande byggår, från 90-talet och bakåt. I samband med en av vinterstormarna så fick vi en spänningsvariation (blinkande lampor) i hela huset och en säkring gick i äldsta delen av huset. Utifrån en första gissning om att det var något tillfälligt så byttes säkringen och det gick nån vecka innan det slocknade igen. Då började vi plocka bort anslutna saker, utrotade nån förlängningssladd och så funkade det ju - nån vecka till.

Nu är vi i läget att allt i väggurtagen är bortplockat, alla väggbrytare till lampor är av, men säkringen går direkt (med möjligtvis ett svagt "poff" i nån diffus riktning). Säkringen täcker ett rum på bottenvåningen och två rum samt en hall på övervåningen, men även trappen och en ytterbelysning. Övervåningen har viss kabeldragning och dosa enligt moderna standard, där har jag kopplat bort delar utan skillnad.

Alla kablar i undercentralen är svarta. Det finns lite väggdosor (de närmast centralen) som ser ut enligt bild. Osäker på ålder här och hur de håller ihop om man börjar dra i det.

[bild]

Ja, jag behöver en elektriker för det här. Men vad kan jag göra för att minska omfattningen? Hur felsöker de ens sån här härva? Det är inte uppenbar noll-resistans mellan ledarna utan jag spekulerar i nått överslag.
I ditt fall vill du nog inte minska omfattningen. De där svarta tejpkopplingarna ser dåliga ut. När är man ändå håller på vill man nog dra skyddsjord överallt med rätt kulör och rätt uttag och gärna installera JFB (om det saknas).
 
Är det flera kabeltyper? Installationen set ut att vara 1950tal. Den plastisolerade kabeln är sannolikt helt okej. Den typen av skarvar som fanns hos mig var i bra skick.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
A
Har liknande installation i mitt hus som jag bit för bit byter ut. Provade först att dra igenom dragfjädrar i plåtdosorna men det finns gömda/inbyggda kopplingsdosor, så det går för det mesta inte förutom på några få ställen. En bra ide om man ska använda pansarrör är flexibel ekk light istället för enkla ledare, för säkerhetens skull.

Där det sitter tjock 15mm tretex var det lätt att spåra in slang. Sedan gips på hela väggen.
Annars är det utanpåliggande kablar, där man spikar kabeln "snyggt" på golvlist/taklist och använda sig utav källarplan och andra utrymmen där utseende inte spelar någon roll.

Edit: Såg att det är plastkablar, då är det nog inte självklart att man behöver byta ut allt. Tygkablar som vittrar därimot kan lätt sätta spänning på ett pansarrör.
 
Har du tejpskarvar så finns det troligen även gummiisolerade ledare i anläggningen. Jag tycker mig se någon i underkant på denna dosa, men typmantel. Skarvarna är det sannolikt inga fel på, det är rejält gjorda av skickliga yrkesmän. Men du har troligen metallrör i väggarna. Isolationsfel som löser en säkring vill du inte ha, det är brandrisk. Detta felsöker man inte, man byter alla gamla ledningar. Jag ser inte så mycket som kan mildra omfattningen. Elektrikerna kan möjligen isolationsmäta olika sektioner för att se vilken som har jordfelet, och eventuellt lämna vissa sektioner orörda.
 
  • Gilla
villavolvo och 2 till
  • Laddar…
Jag har samma typ av ledningar, skarvar och dosor. Jag byter allt när jag drar i jord. Jag har inte hittat några gummikablar. Det går bra att tråda om, det är när det är spik igenom röret det inte funkar.
 
Är det plåtrör så kan det vara riskabelt att dra i nya kablar också. Om det finns skador på rören eller något rörskarv hamnat fel. Jag råkade ut för det en gång när den nya kabeln kom ut så var isoleringen skadad av något vasst på vägen.
 
  • Gilla
villavolvo och 1 till
  • Laddar…
Nu höll jag på att missa det viktigaste, att knyta ihop tråden! :)

Innan elektrikern kom hade jag försökt följa kablar och minimera problemet så långt som möjligt. Inget inkopplat någonstans, ett rum hade inskarvning via en separat (något modernare) dosa, så det hade jag kopplat bort helt.

Ett bra tips från elektrikern var att förbruka 6A-säkringar vid tester, de gick ju lika fort som 10A men med lite mindre risk. Efter några brända säkringar så lokaliserade jag ljudeffekten vid problemet till en kopplingsdosa i ett av rummen på övervåningen. På övervåningen var nästan samtliga kablar röda. :).

Rummet har inkommande el i kopplingsdosa vid dörren till rummet. Det är ett mindre rum med snedtak, taklampa, lampkontakt vid dörren och ett eluttag i andra änden av rummet.

Elektriktern tog vid och med uteslutningsmetoden så begränasdes problemet till kabeln uppåt i taket. Nästa steg var att plocka ner taklampan och koppla isär där för att utesluta vidarekopplingen till eluttaget.

Nu blev problemet uppenbart. I metallröret från kopplingsdosan upp till taklampan fanns en av få förekomster av tygkabel. Nånting i årets väderväxlingar (som inte hänt tidigare under alla tidigare år vi bott här) hade lett till kondens, och fukten i metallröret var ingen bra kompis till tygkabeln. Elektrikern trådade snabbt om berörda delar i rummet, bedömde att de övriga kablarna där var bra i bra skick fortfarande och tyckte resten av OK tills vidare. Allt fixat på nån timme till en rimlig kostnad.

Nu kan vi planera ett större el-renoveringsprojekt lite bättre framöver, eller ta ett rum i taget i samband med annan renovering. Tack för glada tillrop och tips om ålder på kablaget, nu lärde jag mig lite mer om huset! Några av de konstruktiva förslagen kan också komma till nytta i kommande arbete i den husdelen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
A ansic skrev:
Har liknande installation i mitt hus som jag bit för bit byter ut. Provade först att dra igenom dragfjädrar i plåtdosorna men det finns gömda/inbyggda kopplingsdosor, så det går för det mesta inte förutom på några få ställen. En bra ide om man ska använda pansarrör är flexibel ekk light istället för enkla ledare, för säkerhetens skull.

Där det sitter tjock 15mm tretex var det lätt att spåra in slang. Sedan gips på hela väggen.
Annars är det utanpåliggande kablar, där man spikar kabeln "snyggt" på golvlist/taklist och använda sig utav källarplan och andra utrymmen där utseende inte spelar någon roll.

Edit: Såg att det är plastkablar, då är det nog inte självklart att man behöver byta ut allt. Tygkablar som vittrar därimot kan lätt sätta spänning på ett pansarrör.
Ett litet tips om du har igenbyggda plåtdosor är att använda en stark magnet, typ hole-in-one eller liknande. Jag hade en elektriker ute hos mig för några månader sedan som trådade om delar av elen och han svor rejält. Han hittade totalt 5 dosor som man satt masonit över men samtliga hittades med magneten.


Kul f.ö. med återkoppling från TS.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det är svårare det sitter tjockare skivor över. Jag har borrat många hål för att leta efter dosor. Det är minst en kvar att hitta.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är svårare det sitter tjockare skivor över. Jag har borrat många hål för att leta efter dosor. Det är minst en kvar att hitta.
Helt klart! Jag vet att det finns minst en i vardagsrummet som inte är hittad än. I "värsta" fall är det ju en plastdosa där magneten går bet.
 
A
A anlan skrev:
Nu höll jag på att missa det viktigaste, att knyta ihop tråden! :)

Innan elektrikern kom hade jag försökt följa kablar och minimera problemet så långt som möjligt. Inget inkopplat någonstans, ett rum hade inskarvning via en separat (något modernare) dosa, så det hade jag kopplat bort helt.

Ett bra tips från elektrikern var att förbruka 6A-säkringar vid tester, de gick ju lika fort som 10A men med lite mindre risk. Efter några brända säkringar så lokaliserade jag ljudeffekten vid problemet till en kopplingsdosa i ett av rummen på övervåningen. På övervåningen var nästan samtliga kablar röda. :).

Rummet har inkommande el i kopplingsdosa vid dörren till rummet. Det är ett mindre rum med snedtak, taklampa, lampkontakt vid dörren och ett eluttag i andra änden av rummet.

Elektriktern tog vid och med uteslutningsmetoden så begränasdes problemet till kabeln uppåt i taket. Nästa steg var att plocka ner taklampan och koppla isär där för att utesluta vidarekopplingen till eluttaget.

Nu blev problemet uppenbart. I metallröret från kopplingsdosan upp till taklampan fanns en av få förekomster av tygkabel. Nånting i årets väderväxlingar (som inte hänt tidigare under alla tidigare år vi bott här) hade lett till kondens, och fukten i metallröret var ingen bra kompis till tygkabeln. Elektrikern trådade snabbt om berörda delar i rummet, bedömde att de övriga kablarna där var bra i bra skick fortfarande och tyckte resten av OK tills vidare. Allt fixat på nån timme till en rimlig kostnad.

Nu kan vi planera ett större el-renoveringsprojekt lite bättre framöver, eller ta ett rum i taget i samband med annan renovering. Tack för glada tillrop och tips om ålder på kablaget, nu lärde jag mig lite mer om huset! Några av de konstruktiva förslagen kan också komma till nytta i kommande arbete i den husdelen.
Vad skönt att det löste sig. Bra jobbat.
Ett tips är att be en elfirma göra en isolationsmätning på hela elcentralen eller på alla om du har flera. Då får man fram ett värde på skicket på ledningar och apparater.
Om värdet är högt och bra behövs ingen övrig åtgärd.

Tänke bara nämna det när du pratade om större el-renoveringsprojekt.
 
  • Gilla
Willmanh
  • Laddar…
C
A avh67f skrev:
Om värdet är högt och bra behövs ingen övrig åtgärd.
En systematisk isolationsmätning kan fånga ett och annat, men mja, det garanterar inte på något sätt att anläggningen är fri från den aktuella typen av brister. Vi har upptäckt diverse saker - gummikabel, både av sorten som förvandlats till smulor och geggamojja, varmgång i dosor, tvinnade skarvar m.m - som passerar isolationsprovning utan problem och som knappast kunnat upptäckas på annat sätt än genom en djupgående okulärbesiktning.
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.